Achterlicht+voorlicht werkt niet. Knipperlicht en remlicht wel. Sym mio

OlivierN

Active Member
Goedemiddag,

Ik ben er al even mee bezig geweest maar kan geen oplossing vinden. Hier mijn conclusies:
-De lamp is niet kapot, die brand als ik stroom tap vanaf het contactslot.
-De schakelaar werkt volgens mij wel; met een meter met een lampje tussen connecties van de lamp gekeken. Rood op stroom vanaf contactslot gehouden. Het lampje bleef bij: -Draadje 1: elke stand van contactslot aan
Draadje 2: ^^hetzelfde
Draadje 3: alleen bij grootlicht
Draadje 4: alleen bij dimlicht

ik denk dus dat mijn lamp geen stroom krijgt.
Kan iemand mij helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Dan heb je nu getest met stroom vanuit de accu. Toen alles nog oke was deed je licht het toen alleen bij draaiende motor , of ook als deze uitstond? Als deze het alleen bij draaiende motor deed is er een probleem met de stator of de regelaar of bedrading naar je schakelaar.
Meet dan ook je laad stroom even want waarschijnlijk als je stator stuk is wordt ook je accu niet geladen.
Verder wel al je zekeringen heel?
 
Dan heb je nu getest met stroom vanuit de accu. Toen alles nog oke was deed je licht het toen alleen bij draaiende motor , of ook als deze uitstond? Als deze het alleen bij draaiende motor deed is er een probleem met de stator of de regelaar of bedrading naar je schakelaar.
Meet dan ook je laad stroom even want waarschijnlijk als je stator stuk is wordt ook je accu niet geladen.
Verder wel al je zekeringen heel?
Het probleem is een beetje dat hij nog niet echt goed heeft gelopen, ik heb m gekocht als opknapper. Maar zowel bij motor aan als motor uit werkte de verlichting niet. Zekering is nog goed.
 
Dan werkt de verlichting waarschijnlijk via de stator alleen als de motor loopt . Beste is volgens mij , stator doormeten kan bij niet lopende motor.
Dan eerst goed lopend maken en dan de spanning die van de startor komt meten , en volgen naar de schakelaar .
Hier een filmpje over het meten van de stator :

Als de scooter loopt meet dan ook de laadstroom over je accu polen. Weet je dat de regelaar in orde is.
 
Waarom is het de stator of regelaar..?terwijl andere lampen wel branden?

Mij lijkt dat hij met een elektrisch schema en een multimeter vanuit zijn lamp moet gaan meten..

Zekeringen ook al gecheckt?
 
Hallo Dutchino , als ik het goed begrijp van olivierN Omdat de spanning voor de koplamp en achterlicht vanaf de stator komen en de rest van de accu . Omdat de motor nu niet goed loopt kan hij eerst de meting doen van de stator weet hij dat dat goed is , daarna goed lopend maken en verder meten. Inderdaad dan waarschijnlijk ergens een fout in de installatie.
Als hij de lampen aansluit op de accu brand wel alles.
 
Ik haal toch andere info uit het schema.. volg de draadjes maar eens..
 

Attachments

  • Screenshot_20211031-095957_Drive.jpg
    Screenshot_20211031-095957_Drive.jpg
    108.9 KB · Views: 44
Als ik het schema volg gaat de gele draad uit de stator naar de licht schakelaar en naar de choke . Ik kan het mis hebben want is niet een erg
duidelijk schema .
Post automatically merged:

Hier hetzelfde schema iets duidelijker , gele draad uit stator splitst naar regelaar en choke en licht schakelaar.
 

Attachments

  • Sym Jet 4-50cc-4T Service Manual.pdf
    5 MB · Views: 66
Last edited:
Aah nu zie ik het ja. Vanuit de lichtschakelaar naar de grootlichtschakelaar en dan vervolgens naar de koplamp.

Ook loopt er een via stator , lichschakelaar naar achterlicht. Thanks voor de toelichting. Dit schema is beter als wat ik had. :grimacing:
Post automatically merged:

Zo te zien loopt zowel de witte als de gele draad richting de spanningsregelaar. Zou in principe zeggen dat hij wel beide nodig heeft om een goede laadspanning te voorzien?

In ieder geval ff meten!
 
Oke duidelijk. Ik neem morgen even de spanningsregelaar onder ogen met een multimeter. Is de stator ook door te meten vanaf het stekkertje? Dat ik m niet helemaal uit elkaar hoef te halen...
 
Back
Top