Vivacity verlichtingsprobleem

brauwe_rotus

New Member
Goedendag,

Ik heb hulp nodig met de verlichting van mijn vivacity.

2takt
Bouwjaar 2005
Km stand 32000
Iets meer dan een jaar geleden gekocht via marktplaats

Het probleem sinds een week of twee:

Als de scooter op contact staat werkt geen enkele lamp, als de motor draait werken alleen de koplamp, achterlamp en het groot licht.
De knipperlichten en het remlicht werken nooit, ook niet het dashbord lampje.

De spanningsregelaar bleek wit uitgeslagen dus die heb ik vervangen, tegelijkertijd ook het knipperlichtrelais vervangen, geen van beide heeft geholpen, de accu is vol, echter bij het doormeten krijgen zowel de knipperlichten als het achterlicht maar tussen de 0,3 en 0,9 volt.

Ik heb zelf geen verstand van elektra dus ik hoor graag suggesties.
 
Advertisement - register to remove this

Massa aansluitingen , accupolen , connectoren en zekering controleren . Als eerste zou ik ook meten hoeveel spanning er op je contactslot aan komt , en dan sleutel op contact , en meten hoeveel spanning hier uit komt , op de draad naar de verbruikers .
Dat je lampen het doen , komt omdat de spanning hiervoor uit de stator komt , die spanning levert als de motor loopt . Dit is wissel stroom , alles wat spanning van de accu ( gelijkstroom) , via de zekering en contactslot komt , ontvangt dus niets / heel weinig door slecht contact van connector's of contact slot , of massa probleem.
 
Update: Accu nogmaals opgemeten, gaf slechts 3,8V aan. Klein rondje gemaakt om te kijken of de accu werd geladen, dit zorgde er echter alleen voor dat de voor en achterlamp inmiddels ook niet meer werken, jammer dus. De zekering en massa aansluitingen zijn nog wel in orde, morgen verder met de rest doormeten.
 
Meet dan ook eens bij draaiende motor , en de verlichting aan , de spanning op de fitting van de koplamp.
Als er iets aan je regelaar zou mankeren , kan er zomaar 30v op je verlichting komen te staan
 
Back
Top