vivacity 2 takt koplamp

eddyviva

New Member
beste mensen, ik heb een viva 2takt uit 2005. T is mijn daily scoooter en heeft een witte dashboard vgm 80km kan ook 60km. Maar mijn koplampen doet raar soms als ik een hobbel pak met 25 valt mn lamp uit en gaat mn grootlicht symbool op mn dashboard aan. Soms stop ik en ga ik met mn vinger duwen tegen de contact tussen lampje en 2 stukjes ijzer en de kabels even friemelen en dat gaat alles weer aan en dat heel de tijd. Naar wat moet ik kijken? lampje kapt steeds eerst dimlicht en uiteindelijk ook grootlicht
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt me dat je naar de fitting moet kijken , deze contact vlakken goed schoon maken , ook van de lamp . massa nameten , en misschien kun je de contacten iets naar boven verbuigen , zodat het contact met de lamp strakker wordt. Lijkt alsof het dimlicht contact met het grootlicht verbonden wordt , door een gammel contact . Of massa die via een andere weg loopt.
 
Het oplichten van het blauwe lampje in je cockpit duidt er inderdaad op dat de finting in je koplamp geen goeie massa maakt met het lampje of de massaverbinding niet in orde is.
Dus kijk het eerst naar je fitting in de koplamp of het contactje wat contact maakt met het grote metalen gedeeltje van het duplolampje goed contact maakt. (metaal van de behuizing van je duplolampje)
Eventueel het contactje schoonmaken of bijbuigen, met de massa-draad aansluiting op de fitting.
 
Het oplichten van het blauwe lampje in je cockpit duidt er inderdaad op dat de finting in je koplamp geen goeie massa maakt met het lampje of de massaverbinding niet in orde is.
Dus kijk het eerst naar je fitting in de koplamp of het contactje wat contact maakt met het grote metalen gedeeltje van het duplolampje goed contact maakt. (metaal van de behuizing van je duplolampje)
Eventueel het contactje schoonmaken of bijbuigen, met de massa-draad aansluiting op de fitting.
De 2 metalen dingetjes maken goed contact ik heb t iets naar binnen gebogen zodat t contact goed zou zijn licht doet t nu helemaal niet meer hoe vind k mijn massadraad en wat moet eraan gebeuren gewoon nieuwe?
 
De buitenkant van het lampje , het metalen deel , is de massa . Op de fitting zitten 3 draden , 1 dimlicht , 1 grootlicht , en 1 massa .
Je zou moeten meten , waar met dim/groot licht spanning op komt , de 3e is dan van de massa . Deze kun je met een multimeter nameten , of je geen weerstand hebt , of helemaal geen massa contact . Ook even goed kijken in de fitting , of het contact wat tegen de zijkant van de lamp komt , goed contact maakt , en schoon is .
 
View attachment 72673
Post automatically merged:

Edit:
  • draadkleur massa = zwart.
  • draadkleur dimlicht = bruin.
  • draadkleur grootlicht = paars.
Hartstikke bedankt sparky, de contact van het lampje zelf van het groot en klein licht zijn goed aangesloten. Lampje is nieuw dus massa van het lampje zelf is ook nog goed ga ik van uit.. Voor de rest ik heb hier een multimeter wat kan ik gaan meten? heb er nog niet echt ervaring mee, de fitting waar de lamp ingedraaid wordt heb ik de metalen plaatjes geschuurd en schoongemaakt.
Post automatically merged:

De buitenkant van het lampje , het metalen deel , is de massa . Op de fitting zitten 3 draden , 1 dimlicht , 1 grootlicht , en 1 massa .
Je zou moeten meten , waar met dim/groot licht spanning op komt , de 3e is dan van de massa . Deze kun je met een multimeter nameten , of je geen weerstand hebt , of helemaal geen massa contact . Ook even goed kijken in de fitting , of het contact wat tegen de zijkant van de lamp komt , goed contact maakt , en schoon is .
Thanks, op welke stand moet het multimeter en waar moet welke kabel?dan kan ik het proberen.
 
Lampje is nieuw dus massa van het lampje zelf is ook nog goed ga ik van uit..
Ja maar het gaat ook niet om de massa van het lampje zelf, ik neem aan de fabrikant heeft daarvoor gezorgd!
Het gaat om het contactje van de fitting maakt die goed contact met het massadeel van het lampje?

de fitting waar de lamp ingedraaid wordt heb ik de metalen plaatjes geschuurd en schoongemaakt.
Ook die aan de binnenkant die tegen het massadeel van het lampje komt?
 
En misschien als je de lamp alleen in de fitting zet , zonder reflector , kun je met een losse draad , met 1 kant op de massa en de ander kant tegen het ijzeren gedeelte , van de lamp , kijken of dat het euvel is
 
Het is mij gelukt uiteindelijk was het mn spanningsregelaar wat naar de tering bleek te zijn
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het aan de spanningsregelaar heeft gelegen en al helemaal niet als je grootlichtlampje in de cockpit gaat branden als de koplamp uitviel, er zal intussen wel weer wat met de massaverbinding(en) zijn gebeurd.

Maar fijn dat het inmiddels is opgelost, hopelijk blijft dit zo.
 
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het aan de spanningsregelaar heeft gelegen en al helemaal niet als je grootlichtlampje in de cockpit gaat branden als de koplamp uitviel, er zal intussen wel weer wat met de massaverbinding(en) zijn gebeurd.

Maar fijn dat het inmiddels is opgelost, hopelijk blijft dit zo.
Ja ik ben langzamerhand achter gekomen dat de vivacity met analoge teller en de vivacity met een digitale teller totaal van elkaar verschillen grote dingen net als cilinder carb ens zijn vrijwel t zelfde maar qua elektra is t een rotzooi heb ondertussen een andere teller gekocht (digitaal nog steeds) en doen mn knipperlichten t ook opeens weer. Nu alleen remlicht nog
 
Klopt helemaal heb je daar iets voor?
Zeker....., een multimeter of een testlampje is in dit geval ook al genoeg!

  • Zet de scooter op contact.
  • Meet op de zwarte draad van beide remschakelaars of je daar een constante spanning meet tov de min-pool accu.
  • Knijp daarna de remhevel in en meet op de geel/groene draad van de remhevel en doe dit bij beide remhevels tov de min-pool accu.
Die zelfde geel/groene draad arriveert ook bij je startknop en fitting van je achterlicht/remlich-unit.
Dus hier moet je ook spanning meten als je een willekeurige remhevel inknijpt.

Laat maar iets weten wat je bevindingen zijn.
 
Last edited:
Zeker....., een multimeter of een testlampje is in dit geval ook al genoeg!

  • Zet de scooter op contact.
  • Meet op de zwarte draad van beide remschakelaars of je daar een constante spanning meet tov de min-pool accu.
  • Knijp daarna de remhevel in en meet op de geel/groene draad van de remhevel en doe dit bij beide remhevels tov de min-pool accu.
Die zelfde geel/groene draad arriveert ook bij je startknop en fitting van je achterlicht/remlich-unit.
Dus hier moet je ook spanning meten als je een willekeurige remhevel inknijpt.

Laat maar iets weten wat je bevindingen zijn.
Isgoed dankjewel ik heb net vgm een vastloper gekregen, ik was aan het rijden en mn scooter reed al raar (kijk andere forum van mij) en plotseling maakte die een raar geluidje en viel uit was net 5 minuten aan t rijden en had m warm laten lopen en toen ik wilde kicken zat alles vast
 
Back
Top