Vivacity 2takt start niet

Is de nieuwe bougie niet te koud?
Origineel betreft het warmtegraad 5 voor de 25 km/u varianten.

Het lijkt er ook sterk op dat de brandstoftoevoer niet constant is maar in golven komt...
Dit kan liggen aan de vacuüm brandstofkraan zelf of de vlotternaald in de carburateur is geblokkeerd waardoor het juiste niveau niet wordt bereikt.
 
Is de nieuwe bougie niet te koud?
Origineel betreft het warmtegraad 5 voor de 25 km/u varianten.

Het lijkt er ook sterk op dat de brandstoftoevoer niet constant is maar in golven komt...
Dit kan liggen aan de vacuüm brandstofkraan zelf of de vlotternaald in de carburateur is geblokkeerd waardoor het juiste niveau niet wordt bereikt.
4F9DD705-DFE9-4AB0-9973-763537ACAE48.jpeg
Dit is de vorige bougie die ik heb vervangen, kan je hieruit opmaken of hij te warm of te koud is?
 
Die brommer verzuipt gewoon.
Ik denk dat Floris 110% gelijk heeft met zijn vermoeden dat de vlotter/vlotternaald niet zijn werk doet en de toevoer van brandstof tot de carburateur niet afsluit als de vlotterkamer vol zit.
De vloeibare benzine wordt dan zo via de sproeiers de cilinder in gezogen en "blust" daarmee de "bang" in je cilinder waardoor de scooter na 80 meter uit valt en zich nog maar heel moeilijk starten laat omdat de boel gewoon verzopen is en bij ieder kick er nieuwe benzine wordt aangevoerd naar de carburateur.
 
Die brommer verzuipt gewoon.
Ik denk dat Floris 110% gelijk heeft met zijn vermoeden dat de vlotter/vlotternaald niet zijn werk doet en de toevoer van brandstof tot de carburateur niet afsluit als de vlotterkamer vol zit.
De vloeibare benzine wordt dan zo via de sproeiers de cilinder in gezogen en "blust" daarmee de "bang" in je cilinder waardoor de scooter na 80 meter uit valt en zich nog maar heel moeilijk starten laat omdat de boel gewoon verzopen is en bij ieder kick er nieuwe benzine wordt aangevoerd naar de carburateur.
Klinkt heel logisch, goeie uitleg ook. Maar dat zou toch verholpen moeten zijn met de nieuwe carburateur die erin zit?
 
De warmte en/of hittegraad staat op de bougie zelf aangegeven, bijvoorbeeld: NGK BPR5HS.
Is ook de oliepomp goed afgesteld? (mits deze nog aanwezig is)
Die dikke klodders op de onderkant van de bougie doet vermoeden dat de motor ook te veel mengolie krijgt.

En een nieuwe carburateur moet je altijd even nalopen op de sproeiersetting, maar ook even opnieuw afstellen qua luchtmengverhouding met een warme motor.

Edit:{/B] Zie net pas dat het een Viva type 3 betreft...

In dat geval heb je een elektronisch aangestuurde oliepomp...
En die is er in 2 smaken, oudste is van Bosch (wordt niet meer gemaakt) en de jongere van Kokusan of Dellorto.

Originele carburateur is de Teikei PZ12-503 ter info.
 
Last edited:
Klinkt heel logisch, goeie uitleg ook. Maar dat zou toch verholpen moeten zijn met de nieuwe carburateur die erin zit?
Klopt inderdaad, daar had ik overheen gelezen.
Echter een nieuwe carb is geen garantie dat dit niet het geval kan zijn vooral als je hem open hebt gehad om bijvoorbeeld een sproeier te wisselen.

Bij het demonteren van de carburateur brak het mondje waar de olietoevoer op zit. Op advies van de scooterzaak waar ik langs ben geweest heb ik deze nu dichtgemaakt en een scheutje olie in de benzinetank gegooid.
Wat versta jij onder een scheutje olie?
Zelf mixen is niet zomaar wat olie in je tank mikken, waar staat nu de mengverhouding op denk je of heb je daadwerkelijk er maar iets in gegooid?


Verder heb je op de nieuwe carb weer het olieslangetje aangesloten en de oude benzine uit de tank verwijderd?
Als het antwoord op deze vragen ja, nee is, krijgt je scooter het dubbele aan olie.
 
Op 1 van de fotos zie ik dat er een tuutje op de carbarateur zit dicht gemaakt,
wat verdacht veel lijkt op de aanzuigaansluiting voor de vacuum. ( Wit om lijnt )
En gezien de video lijkt het er ook sterk op dat er geen vacuum word getrokken.
De slang die je nu over hebt is hoogst waarschijnlijk de vacuumslang die op de plek waar je dat tuutje hebt gemonteerd hoort.

Probeer maar wat Brute Force al zei door aan de vacuumslang die nu over is te zuigen en waarschijnlijk nog aan de benzinekraan zit ,
dan zou er uit de benzineslang benzine moeten komen.

Edit, ik heb even gekeken hoe die carb er uit ziet en het is inderdaad 100% zeker de vacuumaansluiting , zie de tweede foto . ( Pijl wijst de vacuumslang aansluiting aan )
Edit voor foto 3, de pijl wijst de plek aan voor de vacuumslang . ( De vacuumslang is altijd iets dunner dan de benzineslang )
Edit nummer 3 , correctie ik dacht dat je zei dat het tuutje op een afgebroken plekje zat, dus een nieuwe carb is niet nodig. Even die slang aan sluiten en rijden maar.

En een scheutje olie in de tank kan beter , namelijk 20 ML olie per liter benzine dan rijd het 1 op 50.
 

Attachments

  • tuutje.png
    tuutje.png
    886.2 KB · Views: 20
  • carb viva new.png
    carb viva new.png
    115.3 KB · Views: 17
  • benzkraan newviva.png
    benzkraan newviva.png
    206.5 KB · Views: 16
Last edited:
Op 1 van de fotos zie ik dat er een tuutje op de carbarateur zit dicht gemaakt,
wat verdacht veel lijkt op de aanzuigaansluiting voor de vacuum. ( Wit om lijnt )
En gezien de video lijkt het er ook sterk op dat er geen vacuum word getrokken.
De slang die je nu over hebt is hoogst waarschijnlijk de vacuumslang die op de plek waar je dat tuutje hebt gemonteerd hoort.

Probeer maar wat Brute Force al zei door aan de vacuumslang die nu over is te zuigen en waarschijnlijk nog aan de benzinekraan zit ,
dan zou er uit de benzineslang benzine moeten komen.

Edit, ik heb even gekeken hoe die carb er uit ziet en het is inderdaad 100% zeker de vacuumaansluiting , zie de tweede foto . ( Pijl wijst de vacuumslang aansluiting aan )
Edit voor foto 3, de pijl wijst de plek aan voor de vacuumslang . ( De vacuumslang is altijd iets dunner dan de benzineslang )
Edit nummer 3 , correctie ik dacht dat je zei dat het tuutje op een afgebroken plekje zat, dus een nieuwe carb is niet nodig. Even die slang aan sluiten en rijden maar.

En een scheutje olie in de tank kan beter , namelijk 20 ML olie per liter benzine dan rijd het 1 op 50.
Ik had begrepen dat die vacuumsaansluiting niet gebruikt hoeft te worden wanneer er een vacuumaansluiting zit op het motorblok. Daar zit mijn brandstofpomp op aangesloten (klopt het dat je geen benzinekraan hebt wanneer je een pomp hebt?).

Heb gisteren overigens een nieuwe cdi erop gezet. De scooter start en rijdt en valt niet meer uit.

Ook begon mijn dashboard te werken inclusief knipperlicht en alle andere elektronica, zelfs de elektrische start.

Ik kan nu onbeperkt rijden, maar niet harder dan 15/20 km/u met halfgas.

Zodra ik vol gas geef houdt hij in.

Edit: overigens stopte de electronica met werken na een ritje van 15min
 
Last edited:
Ik had begrepen dat die vacuumsaansluiting niet gebruikt hoeft te worden wanneer er een vacuumaansluiting zit op het motorblok. Daar zit mijn brandstofpomp op aangesloten (klopt het dat je geen benzinekraan hebt wanneer je een pomp hebt?).

Heb gisteren overigens een nieuwe cdi erop gezet. De scooter start en rijdt en valt niet meer uit.

Ook begon mijn dashboard te werken inclusief knipperlicht en alle andere elektronica, zelfs de elektrische start.

Ik kan nu onbeperkt rijden, maar niet harder dan 15/20 km/u met halfgas.

Zodra ik vol gas geef houdt hij in.

Edit: overigens stopte de electronica met werken na een ritje van 15min
Kun je misschien een foto maken van de benzinekraan en de vacuum aansluiting op het motorblok voor de duidelijkheid?
Naar mijn idee zit een vacuumaansluiting alleen op een benzinekraan en de carbarateur , daarom graag een foto zou duidelijker zijn om te zien hoe en wat er in elkaar zit.
 
Naar mijn idee zit een vacuumaansluiting alleen op een benzinekraan en de carbarateur

Nou nee,

Aansluiting op het spruitstuk en/of carburateur kan, maar ook rechtstreeks op het motorblok zelf is ook mogelijk...
Bij Peugeot kun je alle kanten uit, zowel met oude type als de nieuwere types, inclu de Chinese kloon motorblokken.

Vanaf de carter (waar het membraan zit gemonteerd)) gaat deze rechtstreeks naar de brandstofpomp op jouw type viva.
Maar naar wat ik lees en begrijp, is deze Peug dus flink omgebouwd??
 
Last edited:
Nou nee,

Aansluiting op het spruitstuk en/of carburateur kan, maar ook rechtstreeks op het motorblok zelf is ook mogelijk...
Bij Peugeot kun je alle kanten uit, zowel met oude type als de nieuwere types, inclu de Chinese kloon motorblokken.

Vanaf de carter (waar het membraan zit gemonteerd)) gaat deze rechtstreeks naar de brandstofpomp op jouw type viva.
Maar naar wat ik lees en begrijp, is deze Peug dus flink omgebouwd??
YuuuP!!! bij mij Speedfight 3 , 2-takt LC , zit de Vacuum aansluiting op het Carter
 
Nou nee,

Aansluiting op het spruitstuk en/of carburateur kan, maar ook rechtstreeks op het motorblok zelf is ook mogelijk...
Bij Peugeot kun je alle kanten uit, zowel met oude type als de nieuwere types, inclu de Chinese kloon motorblokken.

Vanaf de carter (waar het membraan zit gemonteerd)) gaat deze rechtstreeks naar de brandstofpomp op jouw type viva.
Maar naar wat ik lees en begrijp, is deze Peug dus flink omgebouwd??
Ok dat is nieuw voor mij, een vacuum aansluiting rechtstreeks op een carter.
Het is overigens niet mijn scooter maar van de topic maker.

Toch ben ik nog steeds benieuwd of de vacuum slang echt op de benzinepomp aangesloten zit ,
een foto zou boekdelen spreken.
 
Last edited:
Overal kit tussen blubberen is ook geen oplossing.. Hier hoort gewoon een normale pakking te zitten.. Maak de boel schoon en monteer het terug zoals het uit de fabriek kwam.
Post automatically merged:

YuuuP!!! bij mij Speedfight 3 , 2-takt LC , zit de Vacuum aansluiting op het Carter

Bij mij ook voor op het blok.
Post automatically merged:

De warmte en/of hittegraad staat op de bougie zelf aangegeven, bijvoorbeeld: NGK BPR5HS.
Is ook de oliepomp goed afgesteld? (mits deze nog aanwezig is)
Die dikke klodders op de onderkant van de bougie doet vermoeden dat de motor ook te veel mengolie krijgt.

En een nieuwe carburateur moet je altijd even nalopen op de sproeiersetting, maar ook even opnieuw afstellen qua luchtmengverhouding met een warme motor.

Edit:{/B] Zie net pas dat het een Viva type 3 betreft...

In dat geval heb je een elektronisch aangestuurde oliepomp...
En die is er in 2 smaken, oudste is van Bosch (wordt niet meer gemaakt) en de jongere van Kokusan of Dellorto.

Originele carburateur is de Teikei PZ12-503 ter info.


Ken alleen de dell orto en de mikuni.. Die bosch nooit gezien.. En de kokusan is waarschijnlijk de ECU.
 
Last edited:
Ok dat is nieuw voor mij, een vacuum aansluiting rechtstreeks op een carter.
Het is overigens niet mijn scooter maar van de topic maker.

Toch ben ik nog steeds benieuwd of de vacuum slang echt op de benzinepomp aangesloten zit ,
een foto zou boekdelen spreken.
Ik ben nu niet in de buurt bij de scooter dus kan geen foto maken maar kan je garanderen dat de vacuum op de benzinepomp zit.

Want als ik aan die slang zuig komt er benzine uit de pomp (uit de aansluiting die naar de carb gaat)

Als die slang niet is aangesloten en ik kick komt er geen benzine uit de pomp

Als die slang wel is aangesloten (op de carter) komt er wel benzine uit de pomp als ik kick.
Post automatically merged:

Dit klinkt meer alsof je zuigerveertjes op zijn, heb je daar al even naar gekeken?
Had dat wel ergens gelezen maar nog niet naar gekeken.

Heb wel een nieuwe cilinder met zuiger en zuigerveren gekocht, moet hem nog installeren.

Zou dat het echt kunnen zijn?
 
Als het niet goed aangesloten zit gebeurt er niks uiteraard.
De vacuümslang loopt vanaf het carter naar de brandstofpomp en op die manier wordt de brandstof naar de carburateur gestuurd.
Dit komt omdat de brandstoftank lager is gemonteerd dan de carburateur en moet de zwaartekracht een handje geholpen worden.
(Bij Peug noemt men dit het Pulsair systeem)

Toch ben ik nog steeds benieuwd of de vacuum slang echt op de benzinepomp aangesloten zit ,
een foto zou boekdelen spreken.

Zie onderstaande schematische weergave:

Pulsair Peugeot.png


Ken alleen de dell orto en de mikuni.. Die bosch nooit gezien.. En de kokusan is waarschijnlijk de ECU.

Ik wist toen nog niet om welk type het precies ging, Bosch is er niet meer en heeft ook nooit in de 3 gezeten.
Dellorto betreft zowel de CDI als de oliepomp, maar ook Mikuni heeft een korte periode de oliepompen geleverd.
(deze zaten veelal gemonteerd op de injectie variant van de Jetforce)

Beetje zelfde verhaal als de Taiyo Giken en Paioli brandstofpomp waar jij ook tegenaan liep met je SF3.
Doordat de brandstofpomp hoger dan de brandstoftank gemonteerd zit loopt de brandstof bij stilstand terug in de tank omdat de terugslagklep niet goed functioneert. Dit veroorzaakt startproblemen omdat de pomp moeite heeft de brandstof weer omhoog te kunnen pompen.

Op de New Viva (3) en Speedfight 3 zijn (vanaf de fabriek) brandstofpompen van het merk Paioli gemonteerd.
Normaliter werd deze vervangen door de dealer waar de scooter aangeschaft is, prob van de pomp dateert uit eind juli 2011.
Wellicht ook iets voor de TS om te controleren...., in dit geval is die van Paioli dus de slechte pomp!

En wat betreft de CDI van Kokusan is dit gewoon een identieke CDI net zoals die van Dellorto.

Vind het ook wel raar dat wedervragen genegeerd of niet beantwoord worden?

Om nog even terug te komen op de bougie, zie thumbnail hieronder:

juiste bougie peugeot.png
 
Last edited:
Had dat wel ergens gelezen maar nog niet naar gekeken.

Heb wel een nieuwe cilinder met zuiger en zuigerveren gekocht, moet hem nog installeren.

Zou dat het echt kunnen zijn?
Als ik je begin verhaal zo lees is het goed mogelijk. Zeker even het kijken waard. Tevens verlies je dan compressie waardoor een vacuumsysteem vanaf je spruitstuk minder gaat werken.

Overigens zie ik een discussie over je vacuumslang. Om te testen of alles goed zit trek je gewoon je benzine aanvoer van je carb en je kickt een keer zonder contact. Gaat de benzine lopen dan werkt je vacuüm systeem
 
Back
Top