Ron Jeremy
New Member
30Hoe hard liep de scooter eerst?
30Hoe hard liep de scooter eerst?
Is de nieuwe bougie niet te koud?
Origineel betreft het warmtegraad 5 voor de 25 km/u varianten.
Het lijkt er ook sterk op dat de brandstoftoevoer niet constant is maar in golven komt...
Dit kan liggen aan de vacuüm brandstofkraan zelf of de vlotternaald in de carburateur is geblokkeerd waardoor het juiste niveau niet wordt bereikt.
Klinkt heel logisch, goeie uitleg ook. Maar dat zou toch verholpen moeten zijn met de nieuwe carburateur die erin zit?Die brommer verzuipt gewoon.
Ik denk dat Floris 110% gelijk heeft met zijn vermoeden dat de vlotter/vlotternaald niet zijn werk doet en de toevoer van brandstof tot de carburateur niet afsluit als de vlotterkamer vol zit.
De vloeibare benzine wordt dan zo via de sproeiers de cilinder in gezogen en "blust" daarmee de "bang" in je cilinder waardoor de scooter na 80 meter uit valt en zich nog maar heel moeilijk starten laat omdat de boel gewoon verzopen is en bij ieder kick er nieuwe benzine wordt aangevoerd naar de carburateur.
Klopt inderdaad, daar had ik overheen gelezen.Klinkt heel logisch, goeie uitleg ook. Maar dat zou toch verholpen moeten zijn met de nieuwe carburateur die erin zit?
Wat versta jij onder een scheutje olie?Bij het demonteren van de carburateur brak het mondje waar de olietoevoer op zit. Op advies van de scooterzaak waar ik langs ben geweest heb ik deze nu dichtgemaakt en een scheutje olie in de benzinetank gegooid.
Ik had begrepen dat die vacuumsaansluiting niet gebruikt hoeft te worden wanneer er een vacuumaansluiting zit op het motorblok. Daar zit mijn brandstofpomp op aangesloten (klopt het dat je geen benzinekraan hebt wanneer je een pomp hebt?).Op 1 van de fotos zie ik dat er een tuutje op de carbarateur zit dicht gemaakt,
wat verdacht veel lijkt op de aanzuigaansluiting voor de vacuum. ( Wit om lijnt )
En gezien de video lijkt het er ook sterk op dat er geen vacuum word getrokken.
De slang die je nu over hebt is hoogst waarschijnlijk de vacuumslang die op de plek waar je dat tuutje hebt gemonteerd hoort.
Probeer maar wat Brute Force al zei door aan de vacuumslang die nu over is te zuigen en waarschijnlijk nog aan de benzinekraan zit ,
dan zou er uit de benzineslang benzine moeten komen.
Edit, ik heb even gekeken hoe die carb er uit ziet en het is inderdaad 100% zeker de vacuumaansluiting , zie de tweede foto . ( Pijl wijst de vacuumslang aansluiting aan )
Edit voor foto 3, de pijl wijst de plek aan voor de vacuumslang . ( De vacuumslang is altijd iets dunner dan de benzineslang )
Edit nummer 3 , correctie ik dacht dat je zei dat het tuutje op een afgebroken plekje zat, dus een nieuwe carb is niet nodig. Even die slang aan sluiten en rijden maar.
En een scheutje olie in de tank kan beter , namelijk 20 ML olie per liter benzine dan rijd het 1 op 50.
Kun je misschien een foto maken van de benzinekraan en de vacuum aansluiting op het motorblok voor de duidelijkheid?Ik had begrepen dat die vacuumsaansluiting niet gebruikt hoeft te worden wanneer er een vacuumaansluiting zit op het motorblok. Daar zit mijn brandstofpomp op aangesloten (klopt het dat je geen benzinekraan hebt wanneer je een pomp hebt?).
Heb gisteren overigens een nieuwe cdi erop gezet. De scooter start en rijdt en valt niet meer uit.
Ook begon mijn dashboard te werken inclusief knipperlicht en alle andere elektronica, zelfs de elektrische start.
Ik kan nu onbeperkt rijden, maar niet harder dan 15/20 km/u met halfgas.
Zodra ik vol gas geef houdt hij in.
Edit: overigens stopte de electronica met werken na een ritje van 15min
Naar mijn idee zit een vacuumaansluiting alleen op een benzinekraan en de carbarateur
YuuuP!!! bij mij Speedfight 3 , 2-takt LC , zit de Vacuum aansluiting op het CarterNou nee,
Aansluiting op het spruitstuk en/of carburateur kan, maar ook rechtstreeks op het motorblok zelf is ook mogelijk...
Bij Peugeot kun je alle kanten uit, zowel met oude type als de nieuwere types, inclu de Chinese kloon motorblokken.
Vanaf de carter (waar het membraan zit gemonteerd)) gaat deze rechtstreeks naar de brandstofpomp op jouw type viva.
Maar naar wat ik lees en begrijp, is deze Peug dus flink omgebouwd??
Ok dat is nieuw voor mij, een vacuum aansluiting rechtstreeks op een carter.Nou nee,
Aansluiting op het spruitstuk en/of carburateur kan, maar ook rechtstreeks op het motorblok zelf is ook mogelijk...
Bij Peugeot kun je alle kanten uit, zowel met oude type als de nieuwere types, inclu de Chinese kloon motorblokken.
Vanaf de carter (waar het membraan zit gemonteerd)) gaat deze rechtstreeks naar de brandstofpomp op jouw type viva.
Maar naar wat ik lees en begrijp, is deze Peug dus flink omgebouwd??
YuuuP!!! bij mij Speedfight 3 , 2-takt LC , zit de Vacuum aansluiting op het Carter
De warmte en/of hittegraad staat op de bougie zelf aangegeven, bijvoorbeeld: NGK BPR5HS.
Is ook de oliepomp goed afgesteld? (mits deze nog aanwezig is)
Die dikke klodders op de onderkant van de bougie doet vermoeden dat de motor ook te veel mengolie krijgt.
En een nieuwe carburateur moet je altijd even nalopen op de sproeiersetting, maar ook even opnieuw afstellen qua luchtmengverhouding met een warme motor.
Edit:{/B] Zie net pas dat het een Viva type 3 betreft...
In dat geval heb je een elektronisch aangestuurde oliepomp...
En die is er in 2 smaken, oudste is van Bosch (wordt niet meer gemaakt) en de jongere van Kokusan of Dellorto.
Originele carburateur is de Teikei PZ12-503 ter info.
Ik ben nu niet in de buurt bij de scooter dus kan geen foto maken maar kan je garanderen dat de vacuum op de benzinepomp zit.Ok dat is nieuw voor mij, een vacuum aansluiting rechtstreeks op een carter.
Het is overigens niet mijn scooter maar van de topic maker.
Toch ben ik nog steeds benieuwd of de vacuum slang echt op de benzinepomp aangesloten zit ,
een foto zou boekdelen spreken.
Had dat wel ergens gelezen maar nog niet naar gekeken.Dit klinkt meer alsof je zuigerveertjes op zijn, heb je daar al even naar gekeken?
Toch ben ik nog steeds benieuwd of de vacuum slang echt op de benzinepomp aangesloten zit ,
een foto zou boekdelen spreken.
Ken alleen de dell orto en de mikuni.. Die bosch nooit gezien.. En de kokusan is waarschijnlijk de ECU.
Als ik je begin verhaal zo lees is het goed mogelijk. Zeker even het kijken waard. Tevens verlies je dan compressie waardoor een vacuumsysteem vanaf je spruitstuk minder gaat werken.Had dat wel ergens gelezen maar nog niet naar gekeken.
Heb wel een nieuwe cilinder met zuiger en zuigerveren gekocht, moet hem nog installeren.
Zou dat het echt kunnen zijn?