Vivacity 2takt start niet

Ron Jeremy

New Member
Goedenavond allemaal,

Ik ben nieuw hier, sterker nog voor het eerst op een forum, en heb gelijk een (voor mij) stevige issue.

Heb een New Vivacity snor gekocht van 2009, het is een 2-takt met rond de 10.000km gelopen kilometers.

Heb hem gekocht om hem zelf op te knappen. Heb misschien 10% verstand van scooters maar iedereen moet ergens beginnen toch?

Wat is er aan de hand?
Toen ik hem kocht reed hij nog wel een beetje. Hij startte zowel elektrisch als met de kick en reed lekker door naar 35 km/u. Wel moet je zowel in stationair als rijdend gas blijven geven want anders valt hij uit.

Na +-80 meter neemt de snelheid af en rijdt hij niet harder dan 10km/u totdat hij stilvalt en uitvalt.

Hierna krijg je hem moeilijk aan en eenmaal aan gaat hij niet harder dan 5km/u. Ook werkt dan de elektrische start niet meer.

Wat heb ik gedaan?
Heb de carburateur gedemonteerd en schoongemaakt, een van de spuiters in de het onderste bakje (die met het kleinste gaatje) was verstopt en heb ik uitgespoten.

De carburateur beter vastgemaakt aan het rubberen spruitstuk (zat redelijk los), heeft nu een slangenklem met schroef ipv het verroestte klemmetje wat erop zat.

Na dit maakte de scooter geen contact meer, waar voorheen alle lampjes e.d. gingen branden is er nu niks te zien. Dus heb een nieuwe accu geplaatst, maakt geen verschil

Nieuwe bougie gemonteerd

Wat nu?
De scooter maakt nu geen contact meer, de zekeringen zijn goed voor zover ik kan zien.

Hij start niet met de kickstart, zie filmpje. (bougie vonkt wel)

Bij het demonteren van de carburateur brak het mondje waar de olietoevoer op zit. Op advies van de scooterzaak waar ik langs ben geweest heb ik deze nu dichtgemaakt en een scheutje olie in de benzinetank gegooid.

Er zit overigens nieuwe ethanolvrije benzine in.

Voordat hij geen contact maakte was het probleem met het uitvallen nog niet verholpen.

Ik zie dat de brandstofpomp loshangt en niet vastzit, ook komt er bij het kicken geen benzine uit de pomp. (foto bijgevoegd)

Help

Tnx alvast,

Ron Jeremy

Ps. sind het terugmonteren van de carb heb ik een slangetje over, je hebt de gaskabel, olieslang en benzineslang toch? Wat is die slang? Heb hem wel zelf eraf gehaald maar weet niet meer van waar.
Post automatically merged:

Pps. bij het terugplaatsen van de carb krijg ik de gaskabel er niet fijn op ofzo. Zodra de gaskabel erop zit voelt mijn gashendel heel los en grijpt hij pas aan bij vol gas. (theoretisch vol gas natuurlijk want hij start niet )
 

Attachments

  • IMG_0871.jpg
    IMG_0871.jpg
    223.1 KB · Views: 24
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ps. sind het terugmonteren van de carb heb ik een slangetje over, je hebt de gaskabel, olieslang en benzineslang toch? Wat is die slang? Heb hem wel zelf eraf gehaald maar weet niet meer van waar.


Het kan zijn dat het slangetje wat je over houd , een Vacuum slang is , van de Benzine pomp , naar het Motorblok , bij het Membraan , Benzinepomp gaat werken door Vacuum , wat op je blok zit bij de inlaat. ( bij Peugeot 2-takt).
 
Als je ziet op het filmpje zit die wel aangesloten,
Maar hij krijgt geen bezine. Ik denk dat het de brandstofpompje kapot is als ik zou hoor
 
waar kom je vandaag?
Kan ik je eventueel bellen kan ik beter uitleggen wat er aan de hand is
Regio Rotterdam, bellen mag altijd 0619213868.
Post automatically merged:

Wat gebeurd er al je de Benzineslang van de Carburateur afhaalt, en aan de slang Zuigt ??
Wat zou er moeten gebeuren dan?
Post automatically merged:

Het volgende heb ik inmiddels gedaan:

-nieuwe carb
-nieuwe brandstofpomp
-nieuwe brandstoffilter

Hij gaat wel aan en loopt (soms) goed stationair. Heb ook even gehad dat ik goed gas kon geven net.

Maar veel vaker valt hij gelijk uit zodra je ook maar een beetje gas geeft
 
Last edited:
Remreiniger beetje bij de onderdelen spuiten waar geen lucht mag komen zeg maar
Post automatically merged:

En wat is de kleur van de bougie ?
 
Remreiniger beetje bij de onderdelen spuiten waar geen lucht mag komen zeg maar
Post automatically merged:

En wat is de kleur van de bougie ?
image.jpg
Post automatically merged:

Zojuist ook een nieuw spruitstuk gemonteerd + vloeibare pakking er ook bij. En stevige slangenklemmen.

Zag wel dat we scheuren zaten in de aansluiting van het luchtfilterhuis naar de carb, dat ook dichtgemaakt met pakking is net als rubber nu.
image.jpg
 
Last edited:
Die slangklem op het spruitstuk / Carburateur verdiend ook niet de schoonheidsprijs , Klem is te breed , kan je valse lucht mee creeren.
Hij past precies in een soort gootje van het spruitstuk, maar zal er naar kijken tnx.

Overigens bestond het exacte probleem al voor dat die klem erop zat.
 
Krijgt geen benzine meer als die rijd probeer je tankdop eens door te prikken met iets een naald ofzo. Dat je als je in de dop kijkt je een klein gaatje moet zien waar je door moet kunnen kijken. Houd hem dan ik het licht.
Post automatically merged:

Krijgt geen benzine meer als die rijd probeer je tankdop eens door te prikken met iets een naald ofzo. Dat je als je in de dop kijkt je een klein gaatje moet zien waar je door moet kunnen kijken. Houd hem dan ik het licht.

Vervang ook gelijk de slangen dan ben je daar ook vanaf. Kost je geen drol.
 
Krijgt geen benzine meer als die rijd probeer je tankdop eens door te prikken met iets een naald ofzo. Dat je als je in de dop kijkt je een klein gaatje moet zien waar je door moet kunnen kijken. Houd hem dan ik het licht.
Post automatically merged:



Vervang ook gelijk de slangen dan ben je daar ook vanaf. Kost je geen drol.
Dus ik moet een gaatje maken in mijn tankdop? Zou dat moeten helpen dan?

Ik probeer het te begrijpen vandaar mijn vraag. Tnx.
 
Die bougie ziet er wel erg wit uit, of een te kleine sproeier of hij krijgt helemaal geen benzine. Loopt je benzineslang goed door? Welke maat sproeier heb je?
 
Dus ik moet een gaatje maken in mijn tankdop? Zou dat moeten helpen dan?

Ik probeer het te begrijpen vandaar mijn vraag. Tnx.
Ik kijk net, er zit al een gat in.
image.jpg
Post automatically merged:

Die bougie ziet er wel erg wit uit, of een te kleine sproeier of hij krijgt helemaal geen benzine. Loopt je benzineslang goed door? Welke maat sproeier heb je?
Slangen lopen goed door. Bougie is nieuw, zou hij daarom wit kunnen zijn?
 
Dus ik moet een gaatje maken in mijn tankdop? Zou dat moeten helpen dan?

Ik probeer het te begrijpen vandaar mijn vraag. Tnx
Er zit een klein gaatje in het midden van de dop. Die doorprikken met een naald of zoiets. Zodat als je de dop in het licht houd je door het gaatje heen kan kijken.
Het gaatje is best wel klein. Kan je een stukje zonder tankdop rijden?
 
Dus het volgende,

Ik begrijp nu wat een vacuumslang doet op de brandstofpomp. De vacuümslang en brandstoftoevoer naar de carb zaten verkeerd om.

Heb aan de vacuum gezogen en er kwam veel benzine uit de pomp. Dus heb alles opnieuw aangesloten.

Scooter start opeens gelijk met 1 kick, bleef mooi aan en kon volgas geven zonder problemen (nog niet gereden maar gewoon op standaard).
Kom hem uitzetten met contact en weer aankicken met 1 kick. Hij leek gemaakt!

Ik dacht dat ik er was heb de kappen er weer op gezet en nu is het hele probleem weer terug.

Ik kick, hij loopt 5 seconden slecht stationair en valt uit

Ook valt hij direct uit als je maar een beetje gas geeft.

Ik snap het niet meer.
Post automatically merged:

Er zit een klein gaatje in het midden van de dop. Die doorprikken met een naald of zoiets. Zodat als je de dop in het licht houd je door het gaatje heen kan kijken.
Het gaatje is best wel klein. Kan je een stukje zonder tankdop rijden?
Wtf, hij start opeens zonder problemen omdat ik mijn tankdop eraf heb gehaald. Heb ook zowaar een stukje gereden.

Komt alleen niet boven de 10km/u uit en loopt ook terug in vermogen.
 
Last edited:
Dus het volgende,

Ik begrijp nu wat een vacuumslang doet op de brandstofpomp. De vacuümslang en brandstoftoevoer naar de carb zaten verkeerd om.

Heb aan de vacuum gezogen en er kwam veel benzine uit de pomp. Dus heb alles opnieuw aangesloten.

Scooter start opeens gelijk met 1 kick, bleef mooi aan en kon volgas geven zonder problemen (nog niet gereden maar gewoon op standaard).
Kom hem uitzetten met contact en weer aankicken met 1 kick. Hij leek gemaakt!

Ik dacht dat ik er was heb de kappen er weer op gezet en nu is het hele probleem weer terug.

Ik kick, hij loopt 5 seconden slecht stationair en valt uit

Ook valt hij direct uit als je maar een beetje gas geeft.

Ik snap het niet meer.
Post automatically merged:


Wtf, hij start opeens zonder problemen omdat ik mijn tankdop eraf heb gehaald. Heb ook zowaar een stukje gereden.

Komt alleen niet boven de 10km/u uit en loopt ook terug in vermogen.
Hoe hard liep de scooter eerst?
 
Back
Top