Vivacity 2t Verticaal Vonkt niet?

SBEUN

Member
Hallo Mensen van het forum.

Ik heb een Vivacity 70cc 2t uit 2005 bouwjaar. Ik heb er sinds kort er een nieuwe krukas , krukaslagers en 70cc cilinder erop gezet. Het blok heeft compressie dat voel je ook aan de kickstart alleen mijn probleem is nu dat hij steeds maar niet vonkt. Ik heb al de bobine, stator en de bougie vervangen allemaal zonder resultaat. Nu knippert telkens op het dashboard dat hij geen benzine heeft ofzo. Zou de benzine meter niet kappot kunnen zijn an dat hij denkt dat hij geen benzine heeft en daarom niet doorschaakeld om te gaan vonken?

Groet Sem
Post automatically merged:

Ik heb hier nog een video:
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de startmotor ook opnieuw aangesloten want de draad op de behuizing van deze startmotor zorgt er ook voor dat je blok aan massa ligt en zonder massa (min-pool accu) geen vonk.
 
Nu knippert telkens op het dashboard dat hij geen benzine heeft ofzo.
Is dit niet soms het olie-lampje?
Want als jouw viva een elektrisch gestuurde oliepomp heeft kan een te laag oliepeil ervoor zorgen dat de stuurunit voor de oliepomp het pickupsignaal naar massa trekt en daardoor verhindert dat de CDI de bobine aanstuurt.
 
Is dit niet soms het olie-lampje?
Want als jouw viva een elektrisch gestuurde oliepomp heeft kan een te laag oliepeil ervoor zorgen dat de stuurunit voor de oliepomp het pickupsignaal naar massa trekt en daardoor verhindert dat de CDI de bobine aanstuurt.
Heb sws de oliepomp, en de sensor verwijderd. Maar nu kom ik erachter dat op de originele CDI ook de oliepomp word aangestuurd het is namelijk een CDI Dell’Orto 8-polig voor Peugeot 50cc 2 Takt. Zou het niet zo zijn dat de CDI geen oliepomp meer herkent en daarom niet doorschakeld naar de bobine voor de vonk? Heb al een CDI besteld maar komt pas volgende week binnen zou dit misschien het probleem kunnen zijn?
Post automatically merged:

iemand?
 
Last edited:
Ja maar het kan ook zo zijn dat de oliepomp kapot is gegaan waardoor de cdi hem niet doorschakeld want hij wou ook niet vonken met de oliepomp al aangesloten. Ik ga geen nieuwe oliepomp halen aangezien ik zelf ga mengen. Dus heb al een andere CDI besteld die geen oliepomp aansturing heeft dus kan ik dit ook uitsluiten. Hopelijk is het dan de CDI/Oliepomp het probleem.
Post automatically merged:

Want kunnen die oliepompjes zomaar ineenkeer kapot gaan? Hij heeft wel paar dagen in de kou gestaand?
Post automatically merged:

Misschien daarom ook verklaard dat het olielampje steeds brand op het dashboard
 
Last edited:
Dont wurry deze scooters zijn niet zo hightech dat de olie of benzinetoevoer geregeld word via een Cdi ,
dat is meer de taak voor een Ecu op een injectie blok die hier niet op zit.
Misschien een aardedraad tussen je blok en frame maken voor wat meer massa?
Ik zou alles nog eens goed na lopen want misschien zit er iets verkeerd aangesloten.

Wat misschien ook kan is dat er vocht tussen de bougie en bougiekap zit,
dat is een bekend euvel bij deze blokjes met een harde kunststof bougiedop.
Vaak spat er water precies bij de bougie wat wel te verhelpen is met een waterdichte bougiedop van zacht kunststof.
Je zou de bougiekap er af kunnen draaien en de bougie in de bougiekabel zelf draaien en kijken of die dan vonkt.
Daarna netjes 1 cm af knippen zodat de draad van de bougiekap goed kan in draaien natuurlijk.
 
Last edited:
Die dellorto 8 pins (grijze ding) is zeker een versimpelde versie van een ECU.. Volgens mij heet het ding een UCE..

De unit heeft de CDI en de oliepomp aandrijver in 1 unit zitten. Je kan bij dat systeem niet zomaar de oliepomp achter wegen laten.
Deze UCE heeft een zelf diagnose en kijkt of dat de oliepomp in werkende staat is.

Als deze niet in werkende staat is of onbreekt, gaat het ding in veilige modus, zodat de motor niet meer te starten is.. En de vonk word afgekapt.

Dit is om te voorkomen dat als de oliepomp niet meer werkt of defect is normaal de motor geen smering meer krijgt.. En daarop kan die normaal stuk lopen.. En dat veiligheids systeem voorkomt dat je een motor start zonder olie smering.

Om het ding te laten starten heb je een werkende oliepomp nodig die intern kan lopen.

Een nieuwe pomp word altijd met 2takt in de slangetjes geleverd. Dit is om te voorkomen dat de oliepomp vast komt te zitten en niet meer werkt.

In de regel is een gebruikte pomp geen garantie dat het een werkende / noch goede is.

Bij aansluiten zal het ding ontlucht moeten worden.. Moet je een bepaalde procedure door lopen.

Als de pomp het weer doet.. Moet je contact aan zetten en zien of het rode lampje eerst aan gaat en bij starten zal die uit moeten gaan, dan heb je weer een werkende ECU die weer wilt vonken.

Je kan het systeem alleen voor de gek houden door de oliepomp in een loop te laten draaien.. Zodat de olie rond gaat, en de pomp blijft draaien.

Tussen uit nemen is dus niet mogelijk
 
Die dellorto 8 pins (grijze ding) is zeker een versimpelde versie van een ECU.. Volgens mij heet het ding een UCE..

De unit heeft de CDI en de oliepomp aandrijver in 1 unit zitten. Je kan bij dat systeem niet zomaar de oliepomp achter wegen laten.
Deze UCE heeft een zelf diagnose en kijkt of dat de oliepomp in werkende staat is.

Als deze niet in werkende staat is of onbreekt, gaat het ding in veilige modus, zodat de motor niet meer te starten is.. En de vonk word afgekapt.

Dit is om te voorkomen dat als de oliepomp niet meer werkt of defect is normaal de motor geen smering meer krijgt.. En daarop kan die normaal stuk lopen.. En dat veiligheids systeem voorkomt dat je een motor start zonder olie smering.

Om het ding te laten starten heb je een werkende oliepomp nodig die intern kan lopen.

Een nieuwe pomp word altijd met 2takt in de slangetjes geleverd. Dit is om te voorkomen dat de oliepomp vast komt te zitten en niet meer werkt.

In de regel is een gebruikte pomp geen garantie dat het een werkende / noch goede is.

Bij aansluiten zal het ding ontlucht moeten worden.. Moet je een bepaalde procedure door lopen.

Als de pomp het weer doet.. Moet je contact aan zetten en zien of het rode lampje eerst aan gaat en bij starten zal die uit moeten gaan, dan heb je weer een werkende ECU die weer wilt vonken.

Je kan het systeem alleen voor de gek houden door de oliepomp in een loop te laten draaien.. Zodat de olie rond gaat, en de pomp blijft draaien.

Tussen uit nemen is dus niet mogelijk
En wat als ik simpel een andere CDI erin zet? Bijvoorbeeld een van malossi of naraku? Die geen oliepomp aansturing en die dit niet vereisen. Dan zou het probleem toch in theorie opgelost moeten zijn?
 
Back
Top