This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

vivacity 2005 geen vonk

verzeik

Member
goeiedag
Ik heb pas een vivacity 2takt kunnen verkrijgen voor een leuk prijsje uit 2005 .
Hij stond lang stil zij de eigenaar maar ben erachter gekomen dat de scooter geen vonk geeft.

Heb andere bougi geprobeerd werkte niet.
Daarna bobine kabel stukje afgeknipt en tegen cilinder aangehouwden en alsnog geen vonk.
Ook nieuwe cdi deed niks
Kon ook niet echt kabel breuken zien zag er allemaal redelijk nettjes uit.
Moet zeggen vliegwiel is super verroest en oud , zou het aan dat kunnen liggen ?

of is er nog iets anders wat ik moet bekijken
heb wel alvast een vliegwiel trekker besteld
Ik ben bang dat de ontseking kapot is .

hoor graag jullie reacties en hulp
groetjes verzeik

heb wel alvast een vliegwiel trekker besteld
Ik zou inderdaad eerst eens het vliegwiel eraf halen en de polen van de stator (ontsteking) roestvrij maken.
Als je dan toch daar bezig bent, kijk bij het terugplaatsen van het vliegwiel of de pickupspoel kort genoeg langs het nokje op je vliegwiel draait.
Let wel op dat je het spietje op je krukas weer terugplaatst mocht dit eraf gevallen zijn bij demontage anders komt je vonk straks op het verkeerde moment omdat het vliegwiel dan verdraait zou kunnen zitten.

Heyy bedankt voor de reactie.
de polen op zitten toch boven dat kopperen
Maar moet ik ook het vliegwiel vervangen of ontroesten .

Ga zo proberennn

Zie plaatje hieronder, met name de pool van de spoel met de zwarte tape heel goed schoonmaken, die tape kan bij jouw stator uiteraard ook anders van kleur zijn.
Ook even controleren of het vliegwiel aan de binnenkant nog goed magnetisch is.

Heb hem opgeschuurd en nog steeds geen vonk

Kan het aan de bobine liggen
Of toch verder kijken bij ontsteking

Kijk eens naar onderstaande video.
Het is weliswaar van een chinese scooter echter de werking is hetzelfde als van de viva.

De kleur draad van de ontsteekspoel van de viva is rood/zwart.
De kleur draad van de pickupspoel van de viva is geel/blauw.

Okay
Ik ga binnekort een multimeter halen zodat ik dit kan testen

Is er een manier om zonder multi meter tetesten ?

Heb geen tijd gehad om multi meter tehalen
Maar ligt het echt aan de onsteking anders haal ik die nieuw inplaats multimeter