vijfhonderdgulden?!!?!?!?!!?!?

Tim

lekker doen
http://www.fokzine.net/news.fok?id=8395

Netelenbos: volwaardig brommerrijbewijs

Minister Netelenbos (Verkeer) wil, om de verkeersveiligheid te vergroten, een volwaardig rijbewijs voor bromfietsers invoeren.

Om zo'n papiertje te bemachtigen moeten bromfietsers straks niet alleen een theorie-examen doen, zoals voor het huidige bromfietscertificaat, maar ook een praktijktoets afleggen. Aan de toets zou een gedegen rij-opleiding van zo'n zestien lessen vooraf moeten gaan. Kosten: zo'n vijfhonderd gulden.

Het doel van de praktijkproef is om aspirant-brommerrijders beter bij te brengen hoe zij zich moeten gedragen in het drukke dagelijkse verkeer. Daarbij worden eisen gesteld aan voertuigbeheersing, maar vooral ook aan het rij- en kijkgedrag en de gevaren in het verkeer.

Overtredingen
Uit een zojuist afgerond Fries onderzoek, van onder meer de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Bovag en Rijkswaterstaat, is gebleken dat met name jonge bromfietsers massaal de verkeersregels overtreden. Zij vormen de grootste risicogroep op de weg en raken meer dan wie ook betrokken bij ongelukken met dodelijke slachtoffers en gewonden. Van het totale aantal verkeersdoden in 2000 was 25 procent tussen de 15 en 25 jaar oud. "De cijfers schreeuwen om actie", aldus woordvoerder H. Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Voor het experiment, waaraan 75 jongeren met een theoriecertificaat deelnamen, werd door het CBR een speciale rij-opleiding en praktijkexamen ontwikkeld. De resultaten waren verbluffend.

Zonder de nieuwe rij-opleiding slaagde slechts vier procent van de bromfietsers voor het praktijkexamen. Met name door het niet op tijd kijken of in de verkeerde richting kijken zakten de deelnemers massaal door het ijs. Na de 16-urige rij-opleiding legde plotseling 44 procent van de cursisten het examen met goed gevolg af. Nog eens 16 procent zat er dicht tegenaan.

Minister Netelenbos is verheugd over de resultaten van de proef. Zij staat positief tegenover de invoering van een verplichte praktijktoets als aanvulling op het theorie-examen. De bewindsvrouw kondigt aan een grotere vervolgproef te gaan houden om te bezien of het aantal ongelukken met bromfietsers daadwerkelijk afneemt, voordat zij beslist of het bromfietsrijbewijs wordt ingevoerd.

Het CBR juicht het plan van de bewindsvrouw van harte toe. Fontijn: "Nederland is één van de weinige landen in Europa waar bromfietsers zonder praktijkexamen de weg op mogen. De ervaring uit Friesland leert ons dat het theorie-examen alleen onvoldoende is. Zeker nu de bromfiets sinds vorig jaar op de rijbaan rijdt, omringd door zwaarder verkeer lijkt ons een praktijkexamen bittere noodzaak."

Tis jammer dat ik niet aangemeld ben bij Fok, want sommige reacties slaan echt nergens op...
 
Advertisement - register to remove this

wat een hypocriete apen zijn het daar eigenlijk (auto rijders). we mogen geen 80 omdat dat te gevaarlijk is maar als we 30 rijden (binnen bebouwde kom moet dat) dan gaan ze beetje lelijk lopen bumperkleven (laat ze echt niet inhalen 1x spiegeltje raken en lig vol op me ***).

GrtZ AndroX (keb geen zin om registreren dus post het niet daar
smile.gif
)
 
neej ze moeten gewoon mensen -->HELE<-- dikke boetes geven die gevaarlijk rijden.
Als ze betrapt worden met te hard rijden bijv. dat gebeurd toch ook zo bij auto's terwijl de meeste ook wel harder dan 160 kunnen. waarom mogen zij dan wel zo hard kunnen...
 
Dr is inderdaad niks mis met zo'n praktijk examen, zolang het MIJ maar geen geld kost. Er zijn zat gasten die ik ken die echt als idioten rondrijen op hun scoot, een foutje met wat dan ook en hun scoot is naar de t*ring of erger ze zijn zelf niet echt gezond meer(lichamelijk). Voor hun eigen bestwil zou zo'n praktijk examen dus geen kwaad kunnen. Maar jah, DIE PRIJZEN GVD ZEG, kennen ze niet ergens anders geld vandaan halen ofzo. Van die hoge bezineprijzen bijvoorbeeld.
Dusssss mzzls
 
Vooral die laatste is leuk:
"Goede zaak. Alleen moeten ze dat examen 1000 piek maken. Kunnen een heleboel van die irritantje mensjes weer lekker op de fiets."

Jah vast...ik weet niet hoeveel mensen hiero in Almere zonder ceterficaat en verzekering rijden, maar dat zijn er veel...als ze strax 500 piek gaan rekenen heeft straks helemaal niemand meer een rijbewijs en rijdt helemaal iedereen onverzekerd rond, wordt een lekker zooite...

btw, ik heb het geld, maar dat ga ik daar echt niet insteken hoor...
 
hmmmm, goeie vraag............ maareuhm 125cc vind ik beetje TE overdreven, gewoon max 80cc (zoals duitsland) en dan ook dat die op de 80km wegen mogen rijden, maar NIET op de snelweg......... en de max snelheid van die dingen kan, net als duitsland, 80km worden..........
 
Originally posted by Jasper:
hmmmm, goeie vraag............ maareuhm 125cc vind ik beetje TE overdreven, gewoon max 80cc (zoals duitsland) en dan ook dat die op de 80km wegen mogen rijden, maar NIET op de snelweg......... en de max snelheid van die dingen kan, net als duitsland, 80km worden..........

In Duitsland mag je als je 16 bent op een 125cc rijden maar dan moet je wel een motorrijbewijs hebben,dit is in de meeste europese landen zo! Ik vind het een goed idee dat ze dit in Nederland ook zouden invoeren dat als je 16 bent je op een 125cc motor mag rijden MET een motorrijbewijs. Want ik denk dat als je als je 16 bent je verantwoordelijker rijd op een motor waar je een motorrijbewijs voor moet halen dan op een scooter waar je alleen een certificaat voor moet halen!



[This message has been edited by richard (edited 29 June 2001).]
 
Ik ga maar niet als een idioot zitten schelden
smile.gif

Ik ga me hier niet verder over uitlaten, want als het ene plan van dit vieze gore achterbakse nichterige apeneukertje (lees: Netelenbos) niet doorgaat, dan is ze weer op zoek naar een nieuw plan om ons het leven zuur te maken.
Maar ik maak me er niet druk om. Bij de volgende verkiezingen stem ik gewoon NIET op die vieze gore achterbakse nichterige apeneuker, maar op een degelijk persoon
smile.gif


Greetz
 
Ja stom plan zeg, gewoon de minimum leeftijd voor brommerrijden omhoog gooien naar 21!
biggrin.gif

Maar nu zonder gekheid, ik vind best dat er wat mag bijgeschroefd worden aan de veiligheid van brommerrijders. En het is logisch dat dat geld kost, 500 piek valt best mee. En als je van je ouders op je 16e een aerox krijgt voor je verjaardag kan je er ook nog wel die 500 piek bij zeuren/klussen. Dat brommers niet harder mogen komt juist omdat er van die kleuters op rond moeten rijden zonder inzicht in het verkeer. Als straks blijkt dat zo'n rijbewijs echt helpt kun je daarna nog verder zeiken over dat de voertuig snelheid afgeschaft moet worden.
 
Originally posted by Bier:
Dr is inderdaad niks mis met zo'n praktijk examen, zolang het MIJ maar geen geld kost. Er zijn zat gasten die ik ken die echt als idioten rondrijen op hun scoot, een foutje met wat dan ook en hun scoot is naar de t*ring of erger ze zijn zelf niet echt gezond meer(lichamelijk). Voor hun eigen bestwil zou zo'n praktijk examen dus geen kwaad kunnen. Maar jah, DIE PRIJZEN GVD ZEG, kennen ze niet ergens anders geld vandaan halen ofzo. Van die hoge bezineprijzen bijvoorbeeld.
Dusssss mzzls

ik hoop voor je dat je het niet over mij hebt!!!!!! Anderz mag je nooit meer achterop!!!
 
Een praktijkexamen op zich vind ik een heel goed idee. Maar leg dan geen maximum constructiesnelheid meer op. Als je in het bezit bent van het volwaardige bromfietsrijbewijs, kun je veilig rijden neem ik aan dus kun je ook met het 'grote' vermogen omgaan of niet soms. 125 cc zou inderdaad veel beter zijn, maar wat moet er met de brommer dan? Vanaf 14 jaar ofzo en dan vanaf 16 op 125? Wordt ook een lekker zooitje dan. maar ja boeiend, over 3 weken ben ik lekker 18 en doen ze maar wat ze willen, boeit me helemaal niks meer dan. Alleen, verplichte lessen... hoezo geldklopperij?
 
Originally posted by TB:
Een praktijkexamen op zich vind ik een heel goed idee. Maar leg dan geen maximum constructiesnelheid meer op. Als je in het bezit bent van het volwaardige bromfietsrijbewijs, kun je veilig rijden neem ik aan dus kun je ook met het 'grote' vermogen omgaan of niet soms. 125 cc zou inderdaad veel beter zijn, maar wat moet er met de brommer dan? Vanaf 14 jaar ofzo en dan vanaf 16 op 125? Wordt ook een lekker zooitje dan. maar ja boeiend, over 3 weken ben ik lekker 18 en doen ze maar wat ze willen, boeit me helemaal niks meer dan. Alleen, verplichte lessen... hoezo geldklopperij?

Vanaf 14 op een 50cc en vanaf 16 jaar op een 125cc met motorrijbewijs net als in Duitsland en vele andere europese landen.
 
nix vanaf 14 op 50cc, ze wachten maar gewoon tot ze 16 zijn, want 14 jarige op een 50cc welke toch ook wel 90 halen zie ik niet zitten........... gewoon vanaf 16 op 50cc met alleen THEORIE en wil je 125cc ofzow dan moet je gewoon praktijkexamen doen..........
 
Back
Top