vijfhonderdgulden?!!?!?!?!!?!?

Tim

lekker doen
http://www.fokzine.net/news.fok?id=8395

Netelenbos: volwaardig brommerrijbewijs

Minister Netelenbos (Verkeer) wil, om de verkeersveiligheid te vergroten, een volwaardig rijbewijs voor bromfietsers invoeren.

Om zo'n papiertje te bemachtigen moeten bromfietsers straks niet alleen een theorie-examen doen, zoals voor het huidige bromfietscertificaat, maar ook een praktijktoets afleggen. Aan de toets zou een gedegen rij-opleiding van zo'n zestien lessen vooraf moeten gaan. Kosten: zo'n vijfhonderd gulden.

Het doel van de praktijkproef is om aspirant-brommerrijders beter bij te brengen hoe zij zich moeten gedragen in het drukke dagelijkse verkeer. Daarbij worden eisen gesteld aan voertuigbeheersing, maar vooral ook aan het rij- en kijkgedrag en de gevaren in het verkeer.

Overtredingen
Uit een zojuist afgerond Fries onderzoek, van onder meer de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Bovag en Rijkswaterstaat, is gebleken dat met name jonge bromfietsers massaal de verkeersregels overtreden. Zij vormen de grootste risicogroep op de weg en raken meer dan wie ook betrokken bij ongelukken met dodelijke slachtoffers en gewonden. Van het totale aantal verkeersdoden in 2000 was 25 procent tussen de 15 en 25 jaar oud. "De cijfers schreeuwen om actie", aldus woordvoerder H. Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Voor het experiment, waaraan 75 jongeren met een theoriecertificaat deelnamen, werd door het CBR een speciale rij-opleiding en praktijkexamen ontwikkeld. De resultaten waren verbluffend.

Zonder de nieuwe rij-opleiding slaagde slechts vier procent van de bromfietsers voor het praktijkexamen. Met name door het niet op tijd kijken of in de verkeerde richting kijken zakten de deelnemers massaal door het ijs. Na de 16-urige rij-opleiding legde plotseling 44 procent van de cursisten het examen met goed gevolg af. Nog eens 16 procent zat er dicht tegenaan.

Minister Netelenbos is verheugd over de resultaten van de proef. Zij staat positief tegenover de invoering van een verplichte praktijktoets als aanvulling op het theorie-examen. De bewindsvrouw kondigt aan een grotere vervolgproef te gaan houden om te bezien of het aantal ongelukken met bromfietsers daadwerkelijk afneemt, voordat zij beslist of het bromfietsrijbewijs wordt ingevoerd.

Het CBR juicht het plan van de bewindsvrouw van harte toe. Fontijn: "Nederland is één van de weinige landen in Europa waar bromfietsers zonder praktijkexamen de weg op mogen. De ervaring uit Friesland leert ons dat het theorie-examen alleen onvoldoende is. Zeker nu de bromfiets sinds vorig jaar op de rijbaan rijdt, omringd door zwaarder verkeer lijkt ons een praktijkexamen bittere noodzaak."

Tis jammer dat ik niet aangemeld ben bij Fok, want sommige reacties slaan echt nergens op...
 
Advertisement - register to remove this

Idd ik vind ook niet dat mensen vanaf hun 14e op een 50cc mogen krossen. Kijk 16 jaar zijn de meeste mensen (ik iig) toch NET dat stukkie meer verantwoordelijker dan op der 14e. Een praktijk rijbewijs lijkt mij wat overdreven een verplichte cursusDAG lijkt me beter. Hier MOETEN mensen dan gratis heen gaan en wordt alles ff rustig uitgelegd zonder dat het ze geld kost. Hier gaan de mensen gewoon vrolijk naar toe en leren ze toch nog wat.

Verder wil ik ff kwijt dat ik een hekel heb aan de volgende automobilisten:

BEL-AUTOMOBILISTEN
ACHTERUIT-RIJDEN-ZONDER-TE-KIJKEN-AUTOMOBILISTEN
IK-WEET-NIET-WAAR-IK-HEEN-MOET-DUS-IK-BLIJF-HIER-MAAR-STAAN-AUTOMOBILISTEN
GA-MAAR-VOOR-NEE-GA-MAAR-NIET-VOOR-GA-TOCH-MAAR-WEL-VOOR-AUTOMOBILISTEN
IK-LAAT-MIJ-NIET-INHALEN-AUTOMOBILISTEN
KING-OF-THE-ROAD-AUTOMOBILISTEN

enz enz

Mensen op scooters mogen dan misschien wel eens roekeloos zijn maar ze niet iig niet onzeker en zitten niet te meuten op de weg. Ze weten waar ze heen willen en gaan daar ook geen. Al die ouwe taarten en huismoeders die maar zitten te kutten met waar ze heen moeten of wie er eerst mag. Weet je wanneer ik me rot lach? Als er weer een hele rij van die huismoeders vast staat bij ons op het dorp omdat er een vrachtwage rijd waar van ze niet weten wat ze er mee aan moeten.......en ik maar lekker overal langs
biggrin.gif


[This message has been edited by TomaHawk (edited 30 June 2001).]
 
kheb ook effe gereageerd:

Wat een dom gezeik weer. Iedereen reageert maar een beetje dom vanuit 1 standpunt. Automobilisten die denken weer lekker hard te kunnen rijden als de bromfiets van de weg af is zouden ze sowiesow direct hun rijbewijs door de plee moeten spoelen. Ik rij nu al zo'n 3 jaar brommer/scooter en ik moet zeggen dat auto's me vaak behoorlijk irriteren. Oke, ik rij te hard, maar waarom is dat meteen gevaarlijk? Als ik op men scooter op een rustige weg waar je 50 mag een auto inhaal, gaat de betreffende koekblikbewoner vaak effe extra gasgeven, zodat je ze niet voorbij komt en waarom? Voel je je zo in je kruis gepakt als je in je auto door een scooter ingehaald wordt? Dom gefrust altijd over en weer vink maar sneu. Er zijn heus heel veel (vooral in steden) bromfietsers die je graag van hun brommer af zou trappen, maar er zijn ook veel anderen. Een rijbewijs voor op de brommer, pffff... ga eerst maares leren om een brommer als volwaardig vervoermiddel te zien. Scooterrijders zijn gewoon vaak de klos als ze eens een keer zich wel aan de snelheid houden. Het is eigenlijk voor automobilisten nooit goed, waarom komt dit? Misschien uit frustratie dat je vaak stil staat met de auto? Ook het gedrag van 'chauffeurs' tegenover motorrijders is vaak bijzonder asociaal. Veel ongelukken met brommers en motoren zijn de schuld van de bestuurder van dat voertuig zelf, maar vaak gaat het dan om te snel rijden en klapt een scooter ofsow uit de bocht met als gevolg schade aan scooter en berijder, maar vaak zonder iemand anders schade toe te brengen. Met auto's is het vaak anders, ook omdat een automobilist zich toch wel de man voelt in zijn 'indestructable machine'. Vaak ook hoor ik dat een bromfietser aan wordt gereden en dat het gewoon de schuld van de automobilist is, naja, kan gebeuren, maar te vaak rijden auto's gewoon door na ongelukken. Dat soort automobilisten zouden ze ook maares op een scootertje de stad door moeten sturen, het liefst met 30km per uur, dan mag onze Netelenflop achterop, hopelijk worden ze door een van links komende vrachtwagen overreden.

mzlz..
 
Originally posted by Jasper:
nix vanaf 14 op 50cc, ze wachten maar gewoon tot ze 16 zijn, want 14 jarige op een 50cc welke toch ook wel 90 halen zie ik niet zitten........... gewoon vanaf 16 op 50cc met alleen THEORIE en wil je 125cc ofzow dan moet je gewoon praktijkexamen doen..........

Dit is inderdaad eigenlijk een beter idee
 
Originally posted by richard:
Dit is inderdaad eigenlijk een beter idee

Ja dat is het ook wel. Maar dan moet het ook nog aan Netelenbos verteld worden, en het is de vraag of zij dat zal snappen (zie mijn sig).
smile.gif
Welke partij zit die Netelenbos eigenlijk? Weet ik tenminste waar ik de volgende keer NIET op moet stemmen....



------------------
Onderschat nooit de kracht van menselijke domheid.
 
Back
Top