Vespa sprint 4v 80cc onder zip 2v

Lucca B

New Member
Beste mensen,
Ik heb een Vespa sprint 4v 80cc blok en ben al heel erg lang bezig op hem lopend te houden.
Laatst deed hij het en viel die ineens uit. Verder geen 2km gereden met deze cilinder
Met kicken krijgt hij soms ineens heel veel compressie en daarna weer normaal dus het leek alsof hij van tijd gesprongen was. Ook plofte hij af en toe (benzinedampen)
Blok er dus weer af gehaald en op nieuw op tijd gezet en alles gecheckt. Net starte hij ook weer, toen de Gaskabel erop gezet en nu wilt die niet meer starten. Heeft iemand een idee hoe dit kan

Zit een nieuwe kettingspanner op
Kleppen gesteld ook opnieuw.
Verder zit er een 2v ontsteking op met 2v vliegwiel
Bougie vonkt en de brommer heeft compressie

Groetjes Lucca
 
Advertisement - register to remove this

Ineens veel , dan weer normaal, klinkt naar een kromme klep , die open blijft staan , en af en toe dicht slaat .
check eerst eens de compressie . Misschien is wat jij zwaar (compressie) noemt , wel normaal voor een 80cc , en wat jij normaal noemt , een lekke klep , en voelt dit als een 50cc Gaskabel heeft er naar mijn inziens niets mee te maken , maar waarom zonder starten ? En werkt de choke , goede vonk , en op tijd ?
 
hallo, de brommer startte ook gewoon eerst maar na het uitzetten en weer starten startte die niet meer, heb hem op tijd gezet. Zuiger op zijn bovenste dode punt (puntje op 4t in de koelkap) nokkenas streepje bij het puntje, of de choke werkt lijkt me wel want eerste startte hij gewoon, gecheckt of de bougie vonkt en die vonkt.
Maar hoe zou ik kunnen checken of de choke werkt
 
Er uit draaien, kijken of je de naald kunt indrukken, stroom er op met twee draadjes van de accu en je ziet hem na een minuutje bewegen.
 
Als je hem eruit hebt , en je kunt de naald indrukken , is de choke niet goed , naald hoort koud ingetrokken te zijn en na 1/2 min naar buiten te bewegen.
 
De naald zelf indrukken in de huls waar deze inzit zou idd niet moeten kunnen, dat omschrijf ik verkeerd.

Ik bedoel de veer controle of deze nog flexibel beweegt en niet gebroken/lam is, je moet het geheel een beetje kunnen indrukken en bewegen rondom. Daarna op 12V aan de accu en de naald beweging naar buiten controleren (kan een minuutje duren en gaat niet bij elk even snel, ik test er net 1 die wat langzamer is maar erg smerig), heb je een losse accu dan maakt plus en min niet uit. Hoeveel mm het exact moet zijn weet ik niet, wellicht dat iemand de exacte maat weet hoever deze naar buiten moet komen.
 
Last edited:
Deze is van een gy6 , maar ik denk niet dat de maten veel verschillen , omdat meestal dezelfde carb gebruikt wordt
 

Attachments

  • GY6 maten van elektr choke.jpg
    GY6 maten van elektr choke.jpg
    17.1 KB · Views: 7
Denk dat het probleem niet bij de choke ligt, ga het wel checken maar het lijkt echt alsof hij weer van tijd is gesprongen. Aangezien de kickstart soms zo zwaar gaat dat je erop kan staan. En daarna weer prima in te trappen is.
Ga straks even checken of hij weer van tijd af is
 
heb nu een ander probleem.
Brommer weer op tijd gezet, bij de check toen ik aan het vliegwiel paar slagen ging draaien hoorde je bij het punt dat hij compressie krijgt en doordraaide (wanneer de uitlaat naar beneden gaat en het punt dat hij omhoog komt) een tik. Dit zag je ook aan de klep.
Je voelde het zelf in de ketting spanner. Hetzelfde probleem bij de inlaat.
wat zou het probleem zijn?
Denk wel kromme kleppen
Groetjes Lucca
 
KAN kromme kleppen wezen , of hij staat niet op tijd , en raakt de zuiger de kleppen . heb je zelf die 80cc gemonteerd , en heb je erop gelet dat de zuiger goed om zit , en niet boven de cilinder uit komt , of heb je hem zo gekocht? Het euvel kan ook zijn , buiten verkeerde montage (timing) , dat de ketting te slap staat , en over de tanden van de krukas / nokkenas slaat , en zo van tijd af raakt , nu duwt waarschijnlijk de zuiger , de kleppen dicht.
Post automatically merged:

En nog een tip , als je hem weer moet demonteren , en weer in orde en gemonteerd hebt , draai dan eerst ( zonder bougie erin) , een paar slagen de motor rond aan het vliegwiel , om te voelen of hij"vrij"loopt
 
Heb zelf de 80cc gemonteerd. De brommer heeft het wel gewoon gedaan. Alleen had niet zo’n goede ketting spanner. Er zit nu wel een nieuwe in.
De zuiger heb ik met het pijltje wijzend naar de uitlaat gedaan. Dus de 2 gleufjes naar boven.
Heb ook gecheckt dat de zuiger niet boven de cilinder uit komt. Verder gewoon zuiger op zijn bovenste dooie punt en nokkenas tand wiel met het streepje bij het puntje. ( gemonteerd in zijn vrij)
Heb wel aan de ketting gevoeld met de spanner erop en die zit echt wel straks op het nokkenas tandwiel.
 
Nou is dit wel van een gy6 , maar daar staat het merk op de zuiger naar de inlaat gekeerd , kan natuurlijk bij jou wel naar de uitlaat moeten , heb je dat uit een werkplaats boek ? En zit dan de grote inkeping op de zuiger , naar de inlaat gekeerd ? Of heb je geen klepuitsparingen in je zuiger?
 

Attachments

  • 80cc-4t-gy6-139qmb.pdf
    384.4 KB · Views: 7
Mooi om te zien dat de handleiding het stukje van compressie meeneemt in de beschrijving bij het plaatsen van een 80cc, iets wat ik nog niet veel ben tegen gekomen via zoekopdrachten.
 
oké ja dat heb ik de laatste keer wel gedaan en toen stond die ook perfect op tijd. Maar toen met het draaien van het vliegwiel om te checken (met de bougie eruit) hoorde de uit en inlaat kleppen tikken bij het punt dat ze weer naar boven kwamen.
Heb trouwens de handleiding gelezen van de gy6. Maar heb sowieso niet zo’n T markering volgens mij op mijn vliegwiel en zo veel streepjes.
 
Je kan dan met een dunne schroevendraaier , of lasdraadje , door het bougie gat voelen , wanneer de zuiger precies op top staat , en zelf een merkteken met stift , op het carter , en vliegwiel aan brengen . Of als er al zo'n merkteken op de koel kap staat (2T zoals @Brute-Force zegt) , dit overeen komt met het bdp.
 
Heb ik inderdaad al gedaan. Heb een nieuwe kop + distributie ketting besteld. De brommer deed het eerst gewoon en klonk ook zuiver.
Dus ga er vanuit als ik dit installeer en goed op tijd zet weer dat het goed moet zijn
 
Heb nog niet gekeken maar aangezien de kleppen tikken met het draaien aan het vliegwiel Als de brommer op tijd staat en de onderkant van de kleppen helemaal zwart zijn. Denk ik dat het altijd beter is. En heb het blok overgenomen van een vriend en hij had best veel gelopen dat blok
Post automatically merged:

En hij springt elke keer van tijd af op een of andere manier, hele rare compressie heeft ie ook. Ineens zo veel dat je die kick bijna niet naar beneden krijgt en dan ineens weer minder dus ja denk dat de klep(en) krom zijn.
Denk dat ie ook nooit echt goed op tijd is gezet. Kop en ketting zijn dan in ieder geval nieuw dus moet goed zijn
 
Back
Top