Dankjewel, we begrijpen hem en testen het zsm uit. En als die dan meer toeren maakt waar ligt het dan aan? Aan de overbrenging of de verbranding?*zucht, gewoon achterwiel van de grond en gassen! op de bokstandaard. of je motor dan wèl op toeren komt en je achterwiel vlot draait of niet.
valse lucht ìs ook een mogelijkheid, maar moet je zó kunnen testen: reageert ie als ie draait op snufjes remmenreiniger of start pilot rond het spruitstuk of de zijkanten van de carburateur?vriend van @meindert793 hier*
Ik merk dat de scooter totaal geen 80cc vermogen heeft en niet harder gaat dan 30 ongeveer.
Heeft dit eventueel te maken met valse lucht of aan de snor vertanding ?
Hiervoor liep die wel goed met 50cc
Zou hij ook valse lucht kunnen hebben als er geen pakking bij het spruitstuk op het bok zit?mijn vermoeden is sowieso de verbranding, je hebt immers niks aan de aandrijving veranderd, toch?
maar onbelast kun je het echt uitsluiten danwel je motor even op toeren laten draaien en dan je bougie eens bekijken. (kleur, of ie rijk of arm draait.
valse lucht ìs ook een mogelijkheid, maar moet je zó kunnen testen: reageert ie als ie draait op snufjes remmenreiniger of start pilot rond het spruitstuk of de zijkanten van de carburateur?
valse lucht geeft mééstal ook een hoog stationair.
zou hij dat ook niet kunnen hebben, denk je? (al zie ik dat daar een O-ring zit?)Zou hij ook valse lucht kunnen hebben als er geen pakking bij het spruitstuk op het bok zit?
Geen ideezou hij dat ook niet kunnen hebben, denk je?
Hoort officieel volgensmij een papieren pakking tussen. Mijn maat @Maartenappie zei dat er geen pakking tussen hoefde. Hij lijkt ook goed aan te sluiten maar het zou natuurlijk het probleem kunnen zijn.zit er geen O-ring in? en/of heb je die vervangen?
zit er geen O-ring in? en/of heb je die vervangen?
asl er niks tussen zit, kan je er vergif op innemen dat ie valse lucht trekt.
maar zit er geen O-ring in? en/of heb je die vervangen?
asl er niks tussen zit, kan je er vergif op innemen dat ie valse lucht trekt.
maar zit er geen O-ring in? en/of heb je die vervangen?
Ah oke, volgensmij zit er wel een o ring standaard in. Dus dat kan het probleem dan niet zijn.vooropgesteld ik heb geen specifieke ervaring met vespa/pia, ik spiek op het grote boze web en zie een spruitstuk met een soort O-ring, maar inderdaad ook papieren pakking.
als het voor de afdichting niet nodig is, is het wèl om je rubberen spruitstuk en die O-ring heel te houden (hitte-isolator) en als ie er bij zit, zou ìk 'm gewoon monteren.
weet je dat zeker??dan doet ie helemaal niks
(motor start en loop stationair.)weet je dat zeker??
Aan het spruitstuk zit een O ring aan vast deze mag geen scheuren hebben anders nieuwe spruitstuk halen en er moet een papieren pakking tussen zitten genaamd (inlaatpakking Piaggio 4takt)Ah oke, volgensmij zit er wel een o ring standaard in. Dus dat kan het probleem dan niet zijn.
En de rollen zijn ook volgensmij te licht voor een 80cc meestal zit de rollen tussen de 7-8gramAan het spruitstuk zit een O ring aan vast deze mag geen scheuren hebben anders nieuwe spruitstuk halen en er moet een papieren pakking tussen zitten genaamd (inlaatpakking Piaggio 4takt)
Spruitstuk is week geleden vervangen, dus scheuren in de o ring kunnen het niet zijn. 6,1g rollen zijn idd te licht alleen hij zou wel een hogere top moeten halen dan 30 met deze rollen.Aan het spruitstuk zit een O ring aan vast deze mag geen scheuren hebben anders nieuwe spruitstuk halen en er moet een papieren pakking tussen zitten genaamd (inlaatpakking Piaggio 4takt)
Post automatically merged:
En de rollen zijn ook volgensmij te licht voor een 80cc meestal zit de rollen tussen de 7-8gram
Ik heb het zelf vaker gedaan en heb het daarom ook 3x gecontroleerd. Eerst het tandwiel streepje op het puntje zodat die op tijd staat. Daarna kettingspanner los. Vervolgens haal ik mijn tandwiel eraf terwijl de nokkenas dus nog op het goeie punt zit vervolgens draai ik het boutje los zodat de nokkenas er uit kan. Simpel is dat en dan kan de nieuwe nokkenas er in. En dan de stappen terug volgen. Toen alles in elkaar zat nog extra kleppen gesteld en gecheckt of die nog op tijd staatWie is nu de echte dokter van deze Vespa?
Er worden goede suggesties gedaan om zaken uit te sluiten, maar ik krijg de indruk dat TS nog weinig ervaring heeft met sleutelen aan deze machine. Dat geeft niet, maar dan moet je wel een aantal checks kunnen uitvoeren, of vragen hoe het moet.
Ook: durven vragen!
Wanneer de motor als 50cc goed reed, is ie als 80cc waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet. Ondanks dat de goede onderdelen aanwezig waren.
Waarom is er een nieuwe inlaatklep gemonteerd, terwijl de motor een prima 65 haalde? Zit het probleem van nu, niet verscholen in de reden van de klachten nu?
Weet TS, of zijn maatje echt hoe ingewikkeld het op tijd zetten is, van de nokkenas, wanneer je daar nog nooit bent geweest?
Want het helpt enorm wanneer je een beetje weet hoe zo'n motor werkt.
Kort klein vraagje, 80cc top performance zuiger moet de S op de zuigerkop richting de inlaatkant toch? Naar boven?Ok, dus zo kwam de klep verbogen. Daarmee zou de klepseal van de inlaat beschadigd kunnen zijn. En zeker wanneer de motor meer dan 10k heeft gelopen iets om mee te nemen: de kop is er toch af
Misschien vind je me een zeurpiet, maar stond bij de laatste montage de zuiger ook echt in het bovenste dode punt?
Pijltje op de zuigerkop goed gericht?
Valse lucht is niet goed, maar dan zou ie toch 50 of 60 kunnen rijden.
Ook met 1 tandje verkeerde timing zou de motor meer dan 50 moeten kunnen.
Is het blok los geweest, en de kabel naar de cdi ook?
Ik ga er van uit dat de koppakking nog goed is, zodat ie compressie heeft.
Tenslotte zou ik de strakke nokkenas ketting niet helemaal vertrouwen. Check de geleiders nog eens bij de krukas.
Succes verder, ik hoop niet dat je een ghost in the machine hebt.
Zuigerkop is een ronde krater als het ware, zonder bepaalde klepgleuvjes erin. Dus lijkt mij niet dat er vermogen verloren kan gaan als die verkeerd om zit. Maar goed.Zou ik niet meer weten....
Soms kun je redeneren omdat de ene klep groter is dan de andere.