Vespa sprint 2017 start niet

Sprintnostart

New Member
Ik heb vorige week mijn Vespa naar de garage gebracht, nieuwe cdi, bougie, genoeg olie en hij krijgt benzine. Maar wil nogsteeds niet starten, ik heb hem vorige week gekocht en zonder startproblemen of problemen bij het rijden terug vanuit Arnhem naar eindhoven gereden. In de dagen daarna startte hij we elke keer steeds moeilijker totdat hij helemaal niet meer startte. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, kan al paar nachten niet slapen.
 
Advertisement - register to remove this

Begin eens met een compressie meting , kleppen ook gesteld bij de garage ? En startte hij toen wel weer , dat je hem daar ophaalde ? Hoeveel heeft het blok gelopen ? En was het blok koud toen je de scooter kocht ?
 
Mijn broer zei dat ook van compressie meten met een apparaatje maar dat heeft hij volgens mij niet, weet jij of er nog een andere manier is? De kickstart gaat wel gewoon terug omhoog maar ik weet niet zeker of dat een indicator is van genoeg compressie. De kleppen heeft ie ook gesteld, maar hij startte nogsteeds niet, hij zei wel dat de kleppen heel vast stonden. De scooter heeft 25000km gelopen, ik heb niet gevoeld of de scooter warm was maar ik weet best zeker dat hij koud was.
Hij wil er nu een andere cilinderkop in zetten maar ik heb toch het gevoel alsof er iets anders is aangezien hij wel goed klinkt en heel goed reed.
 
weet jij of er nog een andere manier is?
Er is geen andere manier , om zo maar lukraak de kop te vervangen , zou ik niet doen . Dat de kickstart weer terug komt zegt niets over de compressie , maar wel dat het kickstart mechanisme nog in orde is . Zou toch eerst de compressie meten , met een compressie meter , of anders bij die garage laten doen . De kop kan je wel vervangen , maar misschien zijn het de zuigerveren / cilinder wel .
Als de compressie te laag is , zou je als vervolg nog een lek test kunnen doen /laten doen , dan weet je zeker , of het langs je zuigerveren , of de kleppen lekt.
 
Daarom is die lektest ook , kan twee kanten op . Alhoewel als de cil/veren versleten zijn , het zeker geen kwaad kan ook de kop te reviseren.
 
Als je naar de garage gaat kost het je een redelijk bedrag (goedkoop 25 euro voor compressie testen), voor dit geld kun je wel wat pakkingen kopen en met wat werk samen met je broer kun je ook heel veel plezier halen uit het zelf knutselen. Een paar nieuwe pakkingen zitten de kosten niet in en je kunt dan zelf inspecteren. Anders een goedkoop compressie test setje is ook echt nog wel de moeite waard.

Je kunt het overwegen, een garage kost je meestal geld voor testen en dan heb je nog niets.
 
Ja klopt, helaas staat hij nu wel nog bij de garage, ik heb al de cilinderkop voor hem besteld want hij is er zeker van dat het de cilinderkop is. ik durf eigenlijk ook nooit zelf grote dingen aan mijn scooter te doen, moet ik een keer over heen komen. ben altijd bang dat ik iets kapot maak en wil gewoon dat het zo snel mogelijk gefixt is zodat ik weer kan rijden.
 
Je praat in meerdere persoonlijkheden... Stond bij de garage, mijn scooter, voor hem, met mijn broer, hij heeft, staat nog bij de garage, want hij is er zeker van, kleppen zaten heel vast...


Angst is niet nodig en met behulp van dit forum kun jij persoonlijk alles oplossen en repareren. Wellicht mis je ergens een stukje gereedschap, maar vaak zijn er goede manieren te bedenken om het op te lossen. Stel jezelf de vraag of je het graag zelf wilt doen, of dat je accepteert dat je later als je oud bent denkt... had ik het maar zelf gedaan. Alles wat ik proef is een stuk angst en ergens ook de behoefte om grip op de situatie te krijgen en het wel willen doen omdat je het vermoedelijk uit handen hebt gegeven aan iemand die denkt het te kunnen doen... Als je heel eerlijk voor jezelf bent, heb je dan vertrouwen in hoe het nu gaat?

Mijn persoonlijk advies zou zijn om de scooter als de sodeflikker in huis te halen en de kennis op dit forum te gaan gebruiken. Die slapeloze nachten kun je inzetten om de zoekopdracht te gebruiken, zo spendeer ik mijn tijd ook vaak genoeg.
 
Ja je hebt wel gelijk, aan de ene kant wil ik zelf kijken wat het nou echt is en zelf dingen proberen, maar aan de andere kant wil ik er ook gewoon zoveel mogelijk buiten blijven en gewoon hem vertrouwen en hem betalen om het te doen en ik denk ook van wat weet ik er nou van die man is een Vespa specialist. Vind het een lastige situatie met wat ik nou eigenlijk echt wil. Ik denk dat ik dit weekend gewoon ga proberen te doen wat ik kan en als dat niet lukt gewoon het aan hem overlaten. Maar wat je zegt klopt zeker ik wil het aan de ene kant allemaal in de hand hebben maar tegelijk er zo min mogelijk mee te maken hebben.
 
Hoi, de garage heeft de nieuwe cilinderkop erin gezet, maar zag toen dat er een 80cc in zat, ik dacht al wat trekt dit ding lekker dacht het ook al een beetje te horen. Helaas was die ook naar zijn grootje dus heeft hij er ook een nieuwe cilinder+zuiger in gezet, nu start ie eindelijk maar nu zijn de krukaslagers kapot, zijn nu aan het overwegen een ander blok erin te zetten aangezien er nogal prutserig aan gewerkt is en dat het schroefdraad op sommige plekken ook beetje weg is. Het geluid dat ie nu maakt van de kapotte krukaslagers is wel nieuw. Snap niet hoe dit opeens is gekomen klinkt echt naar. Heb er ff een filmpje van gemaakt maar ik kan hier geen filmpjes inzetten.
 
Ome agent hoort in een seconde het verschil tussen 49cc en meer. Omdat ik in een dorp woon kan men hier iets makkelijker met de regels omgaan en is iets meer cc vrij normaal. Het verschil tussen 47 en 63 is al immens op 4T.

kapot schroefdraad hoeft geen probleem te zijn, uitruimen en tappen of helicoil kan een prima optie zijn.
 
Ah ja denk dat dat het was, man van de garage vond het ook al raar dat ie maar 55 liep ipv boven de 80, denk dat de compressie dan al slecht was ja. Ik heb hier een link voor het filmpje
 
Back
Top