Vespa s50 4t 4v met 2v kabelboom loopt slecht

Spum

New Member
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Vespa S50 met een 2V-kabelboom, maar met een 4V-blok. Alles lijkt te werken, maar ik loop tegen een aantal problemen aan. De scooter doet namelijk vaak wat hij zelf wil. Soms reageert hij nauwelijks, op andere momenten iets meer, en soms valt hij steeds uit. Het stationair toerental varieert ook sterk: soms is het veel te hoog, en soms veel te laag.

Ik heb wat gelezen over de solenoid (als ik het goed schrijf), maar die kan ik niet aansluiten op een 2V-kabelboom. Mijn vraag is of ik gewoon een carburateur van een Vespa 2V kan gebruiken, of dat er een andere oplossing is. Het ergste probleem is dat de scooter niet vooruit komt. Als hij dat wel doet, gaat het ontzettend langzaam, en pas bij een snelheid van ongeveer 50 km/u trekt hij wel door.

Heeft iemand ervaring met dit soort problemen of een oplossing? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet
 
Advertisement - register to remove this

De solenoide waar je het over hebt regelt vooral het toerental bij koude motor, als een extra choke en zorgt voor meer lucht bij een warme motor.
Maar nu regelt ie niets, omdat ie niet meer aangesloten is op de CDI, want ik neem aan dat er nu een 2V cdi in zit, al dan niet ontgrensd.
Je zou het beste een 2V carburateur kunnen plaatsen, met een iets grotere sproeier: 78 of 80.
Met je huidige carburateur zou je de luchtslang die van de carburateur naar de luchtklep loopt waar de solenoide de bediening van is, aldaar los kunnen maken en zo hangen dat er niet zo makkelijk vuil in kan komen. In de buurt van de gelijkrichter. Je moet er dan zeker een grotere sproeier in zetten, maar dan is het mengsel van de carburateur stabiel bij stationair.

Maar het wisselende loopgedrag van de motor zou ook een ontstekingskwestie kunnen zijn, of een bougie kabel die soms wel, soms niet tegen het frame aankomt en elektriciteit 'lekt'. Dat is makkelijk te zien wanneer de motor loopt: in het donker kun je dan de vonken zien en soms ook horen!
Verder is het zo dat de ontsteking van de 4V een ander vliegwiel heeft, en een andere pick-up. Op de foto's is het groene dingetje de pickup.
Op een 4V past een 2V vliegwiel, dat is denk ik niet het probleem. Maar dan moet je er ook een 2V pickup op zetten, die elektrisch gezien past bij de 2V cdi. Maar het plaatsen van een 2V pickup op een carterhelft van een 4V blok lukt niet zomaar. De gaatjes in het blok zitten net anders. Iedereen die zo'n ombouw maakt lost dat weer anders op, maar wanneer zo'n pickup kan trillen dan zal de output naar de cdi slecht zijn doordat de afstand tussen het vliegwiel en het neusje van de pickup te veel wisselt. Om te zien wat voor pickup erop zit moet je even de koelkap losmaken.
Een 2V vliegwiel heeft twee aparte streepjes ijzer op de omtrek zitten, en het 4V vliegwiel een hele strook. Het vliegwiel staat op de foto in de stand van het hoogste dode punt, en dan staat het neusje van de pickup op het einde van de strook op de omtrek van het vliegwiel.

Dit zijn de eerste dingen waar ik aan denk, kijk maar wat je uit kan sluiten en/ of verbeteren.
 

Attachments

  • vliegwiel 1.jpg
    vliegwiel 1.jpg
    156 KB · Views: 0
  • Vliegwiel 2.jpg
    Vliegwiel 2.jpg
    216.9 KB · Views: 0
Back
Top