Vespa Ciao VARIO

Herr FlicK

Well-Known Member
Hallo, ik hoop dat het hier in het forum past maar het gaat eigenlijk om een brommer met variomatic..

Setup

Cilinder: 70cc 43mm Polini W-Poorter met aangepaste spoeling
Cilinderkop: Eurocilindro watergekoeld
Carters: Std met inlaat geveild en poorten doorgetrokken
Krukas: Kickstart Standaard
Carburateur: 13/13
Luchtfilter: Malossi
Sproeier: 66
Uitlaat: Proma Circuit
Ontsteking: CP op 0.4
Bougie: NGK B7HS
Voorvario: Polini
Achterkoppeling: Standaard
Achterschijven: 100 mm
Snaar: 950*13mm Getand
Vertanding: 1:9 (MALOSSI VERTANDING)
Trekveertjes: Zilveren
Drukveer: Gouden polini
Rolletjes: 6gr

Ik had eerst altijd een standaard vario vertanding voor vespa, deze was 1 op 12. ik heb nu een malossi vertanding (duur) gekocht en die is 1 op 9. dit zit bij vespa tussen snor en brom vertanding in (perfect)

Eerst ging ik altijd met moeite naar de 70-75 en nu met deze malossi vertanding haal ik deze snelheid ook (iets makkelijker) maar hij gaat niet harder.
Dat is wel de bedoeling, want dan moet iets van 80-90 haalbaar zijn.

Ik heb nu 6 gram rollen en voor mijn gevoel zijn deze goed, want met 5 gram rollen maakt hij egt te veel toeren gewoon (trillen enzo).
Ik heb een gouden drukveer die ongeveer 30% sterker is als orgineel dacht ik.
*deze drukveren zijn denk ik niet te vergelijken met scooterdrukveren*

----------

Ook heb ik een dip bij de 10-30 km/h. deze was er eerst ook altijd al een beetje maar nu iets erger.
Ik heb wel een filmpje (beetje oud want toen zat die vertanding er nog NIET in) maar daar hoor je hem een klein beetje
ook valt het optrekken daar trouwens tegen want de voetpakking was lek. maar hij doet t alsnog leuk.

http://rapidshare.de/files/6659852/Herr_FlicK_the_movie.WMV.html

Ik zal ook even wat fotos geven van de vario en dingen zodat jullie het niet in de war gooien met scooter onderdelen.

Foto=TWP7VRG3

Foto=RR6M7LLP

Foto=TLK7WIYD

Foto=C7NG4BMO

Foto=GPENCXNP
 
Advertisement - register to remove this

Er zit wel een zwaardere overbrengen in, dus ik zou wel sneller moeten gaan.
misschien zit dit wat anders dan scooter ofzo, maar een normale vespa vario vertanding is 1 op 12. dit houd in als je het wiel 1 keer rond draait de vario 12 keer.
nu hoeft de vario maar 9 keer rond te draaien voor 1 wielomslag.
Dus ik moet zeker harder gaan volgens de vertanding maar dat doet hij nog niet
 
uhm , ik begreep uit je verhaal dat je tussen snor en brom vertanding in zit nu ,dus eigenlijk is de overbrenging helemaal niet zwaar , denk dat het gewoon een afstellingsprobleem is , een vario is een vario ,of dat nu bij een scooter is of bij een ciao. heb je er ook al eens bromvertanding in gehad? snor vertanding lijkt me met zo'n setup wel HEEL erg kort.. vind het ook raar dat malossi een vertanding levert die korter is dan std bromfiets..
 
melf #50 said:
uhm , ik begreep uit je verhaal dat je tussen snor en brom vertanding in zit nu ,dus eigenlijk is de overbrenging helemaal niet zwaar , denk dat het gewoon een afstellingsprobleem is , een vario is een vario ,of dat nu bij een scooter is of bij een ciao. heb je er ook al eens bromvertanding in gehad? snor vertanding lijkt me met zo'n setup wel HEEL erg kort.. vind het ook raar dat malossi een vertanding levert die korter is dan std bromfiets..

Nou bij vespa ciao in dit geval zit t zo dat de overbrenging anders is.
eerst was het 12 keer vario rond is 1 keer het wiel rond, nu is het 9 keer wiel rond en keer t wiel rond. inprencipe moet je dan sneller gaan.

En malossi heeft voor vespa de perfecte overbrenging zo gemaakt want zwaarder als brommervertanding* dat trekt een vespa vario gewoon niet.

*er is helemaal geen brommervertanding voor vespa VARIO, alleen maar snorvertanding. daarom ga je eigenlijk niet zo hard met vario op een vespa.

Dus om het verhaal even kort te maken ; bij een vespa vario kun je uit 2 vertandingen kiezen.

-de normale vertanding (snorvertanding is dat)
-malossi vertanding ( sneller als snorvertanding )
 
kijk , dan word het verhaal dus al heel anders , dan ben je dus wel zwaarder gegaan , denk toch dat het een kwestie van afstellen blijft.
 
tja , dat is even uitzoeken , met een te zware veer trekt ie wel leuk maar houd ie gewoon eerder op , dat kan een oorzak zijn. ik weet ook niet wat voor drukveren en rollen normaal zijn bij zo'n setup. in principe werkt het gewoon net zo als bij een scooter , gewoon een variomaat dus.
 
heb vandaag even wat gekloot, nieuwe trekveertjes (dip een beetje verloren) en heb een std drukveer en een zilveren erin gedaan (zilveren was iets slapper als orgineel) trekt allemaal wat minder en rijd allemaal anders (niet egt uit te leggen) maar ik kwam er gewoon achter:

dat de vsnaar te kort is, dus heb even wat tandjes er af gehaald en shit, anders moet ik een langere vsnaar halen.

Ik kwam er dus achter, ik reed precies 72 digitaal :p ik keek naar me vario en hij zat nog gewoon op de helft!! en hij trok m gewoon niet door (vsnaar hield er wss gewoon mee op)

kga morgen als t licht is weer even lekker bezig..
 
Back
Top