"Je standaard primair is nl schuin en slijt veel sneller. Weet niet hoe het komt, maar het is wel zo."
Dat is niet zo.
Schuine vertanding slijt juist minder hard, doordat de tanden geleidelijker op elkaar ingrijpen (grotere tandoverlappingscoefficient).
Dat is ook meteen de rede dat schuine vertanding geruislozer is dan rechte vertanding.
Wat wel een nadeel is:
Door de schuine tanden heb je een extra axiale krachtcomponent die zorgt voor extra wrijving/ slijtage op de lagers/ loopbussen.
Dat is verlies, en dat willen we niet.
------------------
JS-Tuning
pellie@lycos.com
setup: Evo70 JS-Tuned, 25mm DO carbu, schuimfilter (ramair in aanbouw) Malossi 25mm recht spruitstuk, Malossi HyperReed Valve met aangepast vulstuk, Hebo Racing2 uitlaat, Yamashi krukas, JS-Tuned carter, Top CDI, Multivar 2000 vario, SpeedDrive, Dayco V-snaar, Malossi gelagerde sec. vertanding 14/48, Hebo koppeling. Oliepomp/ -tank/ startmotor verwijderd en waterpomp extra gelagerd. Rond de 16 achterwiel-pk's bij zo'n 14000 rpm.