het aantal cc's is niet meer van belang tegenwoordig , alleen het vermogen word gemeten, dus of je nu met 50cc , 70cc of van mij 200 cc rijdt maakt eigenlijk weinig uit. dus voor de keuring zou het niet moeten uitmaken.
en komt bij dat er geen 50cc cilinders zijn die echt sneller lopen , en degene die er zijn die wel sneller lopen lopen pas sneller wanneer alles zo'n beetje word aangepast , maar dan heb je dus weer een racemonster.
tunen is ook eigenlijk geen optie , want dan zit je met extra onderhoud , extra slijtage en vooral de betrouwbaarheid.
een andere uitlaat die echt meer snelheid maakt maakt over het algemeen juist vrij veel geluid , ook zit je dan wel met de keuring waarschijnlijk ivm het goedkeuringsnummer , waar je met de cilinder niet mee zit. ook zal het in snelheid niet veel schelen omdat de vertanding het toch wel wat tegenhoudt ,terwijl je de vertanding eigenlijk niet veel langer kunt maken (ivm powerband e.d.) , en mede ook door de lage timingen van de cilinder.
een andere carburateur voegt niks toe , maximaal een 17,5mm maar dan nog verneem je dat niet op zo'n setup. pas als je bijv. een 70cc monteerd oid heb je daar wat aan.
wat de meeste jongens doen die op straat onopvallend (stil) willen rijden is met een standaard of imitatiestandaard uitlaat rijden icm een 70cc , eventueel een grotere carburateur en een iets langere vertanding.
zo heb je dan een vrij hoog koppel op een laag toerental , een betere eidnsnelheid en dat resulteerd in betrouwbaarheid en minder onderhoudt.
het is eigenlijk gewoon de scooter die je min of meer slecht kunt opvoeren , daar ligt het eigenlijk aan.
ik zie ook weinig brommers op de weg die daadwerkelijk sneller rijden dan een auto op een 80 kilometerweg , er zijn maar weinig die 85/90 echte km's halen (en dus zeker niet met een std cilinder etc.)
ik ben ook van mening dat je voor je eigen veiligheid niet te ver moet gaan met opvoeren om er vervolgens mee tussen auto's te rijden , stel het loopt kapot en er rijdt een auto achter oid..
daarom vroeg ik me ook af waarom geen motorscooter , dan heb je een ding wat std al vrij rap loopt en dus ook betrouwbaar is.
geld is natuurlijk altijd moeilijk , wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven
maar motorscooters hoeven nog niet zo duur te zijn , mja , keuzes maken
ik heb zelf ook een huis etc. , ik weet wat het allemaal kost dus dat begrijp ik wel hoor