Piaggio zip 2000 4t 2v - Malossi vertanding vs. Originele Piaggio vertanding

Beste mensen,

Kan iemand met verstand van vertanding mij vertellen wat het voordeel is van een secundaire Malossi vertanding ten opzichte van de originele vertanding?
Iedereen heeft het over "langere vertanding" maar niemand legt uit wat dat betekent. Ik heb even rondgekeken op het internet en zie maar 1 vertanding van Malossi die geschikt is voor de 4-takt zip en dat is de 15-47 (dezelfde maat als wat er origineel in zit). Ik begrijp dus niet wat met "langere vertanding" bedoeld wordt, want als die maat afwijkt valt de Zip 4t al direct van het lijstje van scooters waar die vertanding op past. Naar mijn weten is er ook geen primaire vertanding van Malossi te krijgen voor de 4t zip.

Mocht die 15-47 (secundaire) vertanding dus de enige zijn die op de Zip 4t past, dan is de vraag wat dit aan voordeel oplevert, gezien de maat hetzelfde is.
Toch meer vermogen / betere prestaties te halen met een Malossi tandwieltje? Of slaat dit nergens op en is het zonde geld? En zo ja, waarom bestaat het dan...

Alvast dank!
 
Advertisement - register to remove this

Beste Zippito Pepito,
Bij mijn weten is de secundaire 15/47 combinatie zeker geen standaard in de tweeklep Zipjes. Dat is 13/49.
Bij de 15/47 combinatie is de reductie minder groot en dat betekent dat het toerental bij dezelfde snelheid lager ligt dan bij de standaard reductie.
Anders gezegd: bij de 15/47 combinatie is het toerental bij 60 km ongeveer 7500, en bij de standaard 13/49 ongeveer 8500.
Van Polini weet ik dat zij een 14/48 uitbrengen, en dan moet je een naaldlager om een asje doen omdat het uit de tweetakt komt en 10 ipv 12 mm doorsnede is.

Polini brengt ook andere primaire verhoudingen op de markt, maar dan moet je een heel groot vermogen hebben om die te benutten. En dat past prima bij de tweetakten, maar niet bij de 4 takten, ook met 80 cc.

Tenslotte raad ik je af om bij een 50cc een andere secundaire of primaire vertanding te monteren.
Dat loont pas echt bij een 80 cc.
Je bent dan iets van 80 euro kwijt aan de 2 tandwielen en iets van 2 a 3 tientjes om deze erop te laten persen.
Ik ben benieuwd wat je aan tandwielen aantreft in je tandwielkast, met name de secundaire.
 
Hey Jeroen,

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik heb ook inmiddels een 80cc DR cilinder + naraku nokkenas gemonteerd, en de reden dat ik nu kijk naar de vertanding is omdat ik het gevoel had dat hij veel toeren maakt maar de transmissie niet goed dat vermogen van de nieuwe cilinder kan overbrengen naar het achterwiel. Heb daarom ook een nieuwe Malossi v-snaar die ik erop ga zetten en zal de standaard drukveer vervangen voor een witte malossi oid en kijken of het dan beter gaat.

Mbt de maat van de vertanding, dat is me volledig onbekend. Fijn te horen dat er dus wel verschil zit in de Malossi tov origineel. Ik weet nog steeds niet wat die nummertjes nou precies betekenen, maar je legt uit dat het resulteert in minder toeren bij hogere snelheid en dat is eigenlijk precies wat ik wil bereiken. Lijkt me ook beter voor de krukas die dan minder belast wordt (origineel onderdeel).
 
Ok!
Nog een tip: monteer het schoepenrad van de 2takt zip op je vliegwiel. Dan koelt dat de cilinder beter.
Je moet er dan wel een 1,5 mm van afschuren. Op een vel schuurpapier leggen en rondjes draaien.
En: rij m voorzichtig in. Eerste 50 tot 100 km niet boven de 40.
Succes!
 
Jesus.. Niet boven de 40??? Heb er al 60 mee gereden, maar ben zeker niet voor de topsnelheid gegaan. Dacht dat dat nog wel onder het "inrijden" viel.. Eerste 500 km adviseert de cilinderfabrikant zelfs. Bedankt voor de tip mbt vliegwiel. Weet je ook waarom dat 2t onderdeel beter koelt? Vraag me af waarom ze dan voor 4t een andere maken:rolleyes:
 
Links de 2 takt schoepen, rechts die van mijn euro 5 kwam.
De tweetakt heeft 17 schoepen, en die andere 20.
Welke heeft dus de meeste schoep-volume?
Gevoelsmatig kies ik voor de 17 schoepen. Die zijn hoger.
Waarom dat verschil tussen tweetakt en viertakt? Goeie vraag.
De tweetakt was/is watergekoeld, dus thermisch gezien gezonder. Wordt de 50 cc viertakt minder heet? Denk het wel.
Met twee 80cc had ik de ervaring binnen 10 km al een lichte vastloper te hebben. Bij de derde was ik wat strenger en kon ik me bedwingen flink wat kilometers langzaam aan te gaan. En daarmee bleef een vastloper uit.
 

Attachments

  • koelvinnen.jpg
    koelvinnen.jpg
    336.9 KB · Views: 11
Een langere vertanding heb je op straat echt niet nodig, zoiets heeft ook pas nut als er veel meer vermogen word gedraaid vanaf een pk of 15 bijvoorbeeld. Enkel een secundaire of primaire as vervangen vind ik sowieso al geld verspilling want je merkt er geen reet van als je er op rijd. Veel mensen hebben het tegenwoordig over andere vertanding merk ik wel, maar ze hebben er ook allemaal te hoge verwachtingen van
Jou probleem zou ik eerder in je overbrenging zoeken ipv de vertanding
 
Beste Bartj,
Ben het echt niet eens met je.
Een zip met 80 cc en standaard vertanding schreeuwt het uit van de toeren wanneer je voluit gaat. Met een andere secundaire verhouding kan ie zijn vermogen goed kwijt, en rijdt ie lekker soepel vanwege het grotere koppel. Hoe kom je erbij om dit te weerleggen, waar baseer je dit op?
Op je ervaring met tweetakten?
Leg uit, ik ben echt verbaasd...
 
Links de 2 takt schoepen, rechts die van mijn euro 5 kwam.
De tweetakt heeft 17 schoepen, en die andere 20.
Welke heeft dus de meeste schoep-volume?
Gevoelsmatig kies ik voor de 17 schoepen. Die zijn hoger.
Waarom dat verschil tussen tweetakt en viertakt? Goeie vraag.
De tweetakt was/is watergekoeld, dus thermisch gezien gezonder. Wordt de 50 cc viertakt minder heet? Denk het wel.
Met twee 80cc had ik de ervaring binnen 10 km al een lichte vastloper te hebben. Bij de derde was ik wat strenger en kon ik me bedwingen flink wat kilometers langzaam aan te gaan. En daarmee bleef een vastloper uit.
Cool thanks voor de info. Ik zal even kijken wat ik zelf voor schoepenrad erop heb zitten. Die van jouw 2t heeft veel hogere schoepen dus zou je inderdaad stellen dat die meer koelt. Toch blijf ik het vreemd vinden dat als ze eigenlijk al een goedwerkend schoepenrad hadden voor 2t, er een andere variant gemaakt is geworden voor de 4t die inferieur is als onze stelling klopt. Vreemd.
Post automatically merged:

Een langere vertanding heb je op straat echt niet nodig, zoiets heeft ook pas nut als er veel meer vermogen word gedraaid vanaf een pk of 15 bijvoorbeeld. Enkel een secundaire of primaire as vervangen vind ik sowieso al geld verspilling want je merkt er geen reet van als je er op rijd. Veel mensen hebben het tegenwoordig over andere vertanding merk ik wel, maar ze hebben er ook allemaal te hoge verwachtingen van
Jou probleem zou ik eerder in je overbrenging zoeken ipv de vertanding
Ok. tja mijn ratio was gewoon.. andere vertanding = lagere toeren = beter voor motor en zuiniger terwijl de trekkracht normaliter toeneemt als je een versnelling hoger gaat. Zou best kunnen dat de overbrenging verbeteren al ervoor zorgt dat bijv de snaar beter pakt en daardoor minder toeren gemaakt worden, maar kan nooit kwaad om ook naar de rest te kijken lijkt me.
Post automatically merged:

Beste Bartj,
Ben het echt niet eens met je.
Een zip met 80 cc en standaard vertanding schreeuwt het uit van de toeren wanneer je voluit gaat. Met een andere secundaire verhouding kan ie zijn vermogen goed kwijt, en rijdt ie lekker soepel vanwege het grotere koppel. Hoe kom je erbij om dit te weerleggen, waar baseer je dit op?
Op je ervaring met tweetakten?
Leg uit, ik ben echt verbaasd...
Ik zou dit een interessante discussie vinden tussen mensen die ervaring hebben met wijzigingen aan de vertanding. Hoop dat er een antwoord op komt!
 
Beste Bartj,
Ben het echt niet eens met je.
Een zip met 80 cc en standaard vertanding schreeuwt het uit van de toeren wanneer je voluit gaat. Met een andere secundaire verhouding kan ie zijn vermogen goed kwijt, en rijdt ie lekker soepel vanwege het grotere koppel. Hoe kom je erbij om dit te weerleggen, waar baseer je dit op?
Op je ervaring met tweetakten?
Leg uit, ik ben echt verbaasd...
Ik baseer alles op mijn 2takt ervaring, 4takt begin ik niet aan. Maar in mijn ogen zijn de overbrenging en vertanding op zowel 2 als 4 takt volgens hetzelfde principe. Andere maten wellicht maar het blijft verder hetzelfde. Nou heeft een groter koppel meer met het optrekken te maken dan met de toeren op top. Nou weet ik wel het een kan niet zonder het ander en 4takt 80cc zal ik wel moeten vergelijken met bijvoorbeeld een raceblok zoals mn Malossi 7t, waar dan natuurlijk wel de vertanding aan gepast moet worden. En nu ik dit zo typ denk ik dat ik de 80cc vespa eerder met een DR70 2takt had vergeleken ipv een 7t oid. Volg je me nog? Zou dus best kunnen dat ik daar ff de mist in ben gegaan natuurlijk. En daar valt weinig over te discussieren volgens mij, en wat op 4takt werkt hoeft dus niet altijd voor 2takt te werken en vice versa.

Maargoed het is weer bijna tijd om te werken dus ik ga ff de binnenkant van mn ogen bekijken.

En voor een goede discussie ben ik altijd klaar
 
Dag Bartj,
Met je toelichting erbij is er denk ik geen discussie nodig, hebben we het over hetzelfde.
Groet,
Jeroen
Ja? Want bartje stelt dat het meer met optrekken te maken heeft dan met de toeren op topsnelheid. Mijn idee was juist om hem minder toeren te laten janken, dus dat is wel een belangrijke nuancering. Gaat het nou wel of geen winst opleveren voor toerenreductie bij hoge snelheden?

Ik weet niet wat een 7t is, dus die vergelijking zegt me niet veel. Ik dacht juist dat 70cc op 2t en 80cc op 4t niet veel verschil waren qua prestatie in het algemeen, maar zal afhankelijk zijn van hoe je het bekijkt neem ik aan..?
 
Ja het levert een behoorlijke toeren reductie op.
Een onbesproken kwestie is die van de powerband. Bij een tweetakt vaak smaller dan een viertakt. En dan wordt de variateur van belang, met name bij optrekken. Want de variateur kan er voor zorgen dat je in de powerband komt en blijft. En dat telt meestal meer bij opgevoerde tweetakten.
Een 70 cc tweetakt heeft misschien wel het dubbele vermogen van een 80cc viertakt!
 
Guess what man, heeft die mongol waar ik die vertanding van had gekocht op marktplaats me een 14 tandig onderdeel proberen aan te smeren alsof het een 15 tandig Malossi onderdeel was. Kreeg dus in de Malossi doos een keurig 47 tandig tandwiel, en daarnaast een 14 tandige die totaal niet lijkt op die met 15 tandjes die er normaal standaard in moet zitten. 14/47 is ook nog eens totaal geen gangbare maat, dus dat hele ding is waardeloos. Wat is het toch met mensen tegenwoordig dat er niet eens meer normaal zaken gedaan kan worden op marktplaats.. Treurige bedoeling. 4 dagen liggen wachten op niks en nu weer een hoop gedoe om mijn geld terug te krijgen en nieuwe te moeten gaan zoeken.
 
Last edited:
Hey Jeroen weet jij toevallig of deze 2t vertanding ook op de zip 4t past?


Is ook gelagerd in carterkap namelijk en er bestaat naar mijn weten niet een primaire Malossi vertanding voor 4t maar toch zie ik sommige mensen zeggen dat ze zowel primair als secundair van Malossi hebben. Wat hebben zij dan als primaire gebruikt / welke maat past er als primair in zip 4t? Enig idee?
 
Ja de primaire 16/37 past in de viertakt.
Maar het is wel een overkill aan primaire 'langere vertanding', zelfs wanneer je de standaard secundaire van 13/49 gebruikt.
Je hebt er erg veel vermogen voor nodig om hier fatsoenlijk mee te rijden, tenzij je altijd de helling afrijdt en wind mee hebt.
Standaard is primair namelijk 13/46, en daar kom je goed mee uit, is mijn ervaring.

Voor wanneer je gaat persen of laten persen is de afstand op de foto wel handig om in de gaten te houden.
Want wanneer te groot dat gaat het tandwiel aanlopen tegen de carterkant van de tandwielbak, en draait ie niet of zeer zwaar daardoor.
Bij te klein, minder dan 28,5 mm komt het tandwiel misschien tegen het deksel van de tandwielbalk.
1697386355157.jpeg
 
Guess what man, heeft die mongol waar ik die vertanding van had gekocht op marktplaats me een 14 tandig onderdeel proberen aan te smeren alsof het een 15 tandig Malossi onderdeel was. Kreeg dus in de Malossi doos een keurig 47 tandig tandwiel, en daarnaast een 14 tandige die totaal niet lijkt op die met 15 tandjes die er normaal standaard in moet zitten. 14/47 is ook nog eens totaal geen gangbare maat, dus dat hele ding is waardeloos. Wat is het toch met mensen tegenwoordig dat er niet eens meer normaal zaken gedaan kan worden op marktplaats.. Treurige bedoeling. 4 dagen liggen wachten op niks en nu weer een hoop gedoe om mijn geld terug te krijgen en nieuwe te moeten gaan zoeken.

Koop dan zoiets ook nieuw in de winkel, en niet andermans rommel op marktplaats.

(tuurlijk krijg ik hier comments op het teller glas dat ik op MP kocht)

Maar die witte was overigens ook nergens meer nieuw te krijgen.
 
Koop dan zoiets ook nieuw in de winkel, en niet andermans rommel op marktplaats.

(tuurlijk krijg ik hier comments op het teller glas dat ik op MP kocht)

Maar die witte was overigens ook nergens meer nieuw te krijgen.

niet iedereen wilt 3000 uitgeven aan scooteronderdelen. En als je suggereert dat het mijn schuld is dat iemand anders niet het juiste product opstuurt dat hij claimt te verkopen ben je niet goed wijs.

Hier nog zo'n mooie in je eigen redenering: Koop dan geen wit tellerglas dat niet meer te krijgen is ;)
Post automatically merged:

Ja de primaire 16/37 past in de viertakt.
Maar het is wel een overkill aan primaire 'langere vertanding', zelfs wanneer je de standaard secundaire van 13/49 gebruikt.
Je hebt er erg veel vermogen voor nodig om hier fatsoenlijk mee te rijden, tenzij je altijd de helling afrijdt en wind mee hebt.
Standaard is primair namelijk 13/46, en daar kom je goed mee uit, is mijn ervaring.

Voor wanneer je gaat persen of laten persen is de afstand op de foto wel handig om in de gaten te houden.
Want wanneer te groot dat gaat het tandwiel aanlopen tegen de carterkant van de tandwielbak, en draait ie niet of zeer zwaar daardoor.
Bij te klein, minder dan 28,5 mm komt het tandwiel misschien tegen het deksel van de tandwielbalk.
View attachment 72781
Top man bedankt voor het advies en de uitgebreide reactie! Ik denk dat ik die primaire dan maar even laat voor wat het is, aangezien je zegt dat je aardig wat vermogen nodig hebt ervoor en dat heb ik niet. Heb niet meer dan een 80cc cilinder en wat matchende onderdelen zoals nokkenas, vario en grotere carb. Die secundaire wil ik wel alsnog gaan plaatsen!
 
niet iedereen wilt 3000 uitgeven aan scooteronderdelen. En als je suggereert dat het mijn schuld is dat iemand anders niet het juiste product opstuurt dat hij claimt te verkopen ben je niet goed wijs.

Hier nog zo'n mooie in je eigen redenering: Koop dan geen wit tellerglas dat niet meer te krijgen is ;)
Post automatically merged:


Top man bedankt voor het advies en de uitgebreide reactie! Ik denk dat ik die primaire dan maar even laat voor wat het is, aangezien je zegt dat je aardig wat vermogen nodig hebt ervoor en dat heb ik niet. Heb niet meer dan een 80cc cilinder en wat matchende onderdelen zoals nokkenas, vario en grotere carb. Die secundaire wil ik wel alsnog gaan plaatsen!

Alleen je vertanding kost geen 3000 euro.. Hoe kom je erbij dat het jou schuld is? Enigste wat ik ermee wil zeggen is dat je 2ehands altijd risico loopt dat er iets niet goed is of goed gaat. De vraag is of dat jou wel waard is?
 
Back
Top