Piaggio zip 2000 4t 2v - Malossi vertanding vs. Originele Piaggio vertanding

Alleen je vertanding kost geen 3000 euro.. Hoe kom je erbij dat het jou schuld is? Enigste wat ik ermee wil zeggen is dat je 2ehands altijd risico loopt dat er iets niet goed is of goed gaat. De vraag is of dat jou wel waard is?
Niemand verandert alleen de vertanding uiteraard.. Ik heb een scooter gekocht voor 650 op marktplaats en nu heb ik er in totaal inmiddels 1500 aan uitgegeven. 70% daarvan is nieuwe onderdelen, maar als ik ook nog vertanding voor €80 moet gaan kopen ipv voor 45 bijv, dan zou de teller al op 2000 staan.

Ik probeer het een beetje economisch te houden, vandaar de 2e hands onderdelen. Vertanding gaat immers amper kapot, en anders zie je het op de foto's. 80 euro voor 2 tandwieltjes is belachelijk. Dus dan probeer ik het uit te halen op marktplaats. Als mensen gewoon niet zouden oplichten zou dat ook geen enkel probleem zijn, maar helaas.. het kan weer eens niet normaal gaan.
 
Niemand verandert alleen de vertanding uiteraard.. Ik heb een scooter gekocht voor 650 op marktplaats en nu heb ik er in totaal inmiddels 1500 aan uitgegeven. 70% daarvan is nieuwe onderdelen, maar als ik ook nog vertanding voor €80 moet gaan kopen ipv voor 45 bijv, dan zou de teller al op 2000 staan.

Ik probeer het een beetje economisch te houden, vandaar de 2e hands onderdelen. Vertanding gaat immers amper kapot, en anders zie je het op de foto's. 80 euro voor 2 tandwieltjes is belachelijk. Dus dan probeer ik het uit te halen op marktplaats. Als mensen gewoon niet zouden oplichten zou dat ook geen enkel probleem zijn, maar helaas.. het kan weer eens niet normaal gaan.
Alsof die 35 euro dan nog uitmaakt.
Volgende keer gewoon ophalen. Ik koop genoeg via marktplaats. Vertrouw ik het niet dan rij ik erom, is het te ver dan vraag ik een bekende daar in de buurt te gaan kijken en eventueel te kopen
 
Alsof die 35 euro dan nog uitmaakt.
Volgende keer gewoon ophalen. Ik koop genoeg via marktplaats. Vertrouw ik het niet dan rij ik erom, is het te ver dan vraag ik een bekende daar in de buurt te gaan kijken en eventueel te kopen
bro ik woon in zuid-limburg dus ff "ophalen' is geen optie als het in utrecht wordt verkocht ofzo :tearsofjoy:
En ja tuurlijk maakt dat uit. Jij weet net zo goed als mij dat het tientje hier, 20 daar, 50 hier, 120 daar is, en uiteindelijk komt de teller op een idioot bedrag uit omdat een scooter gewoon een moneysink is als je gaat opvoeren. Dus waar het ff niet hoeft en iemand een zo goed als nieuwe set heeft liggen en die 2e hands wegdoet, koop ik het gewoon voor de helft. Wordt pas een probleem als er niet geleverd wordt of half gare shit aankomt die je niet besteld hebt.
Post automatically merged:

Ja de primaire 16/37 past in de viertakt.
Maar het is wel een overkill aan primaire 'langere vertanding', zelfs wanneer je de standaard secundaire van 13/49 gebruikt.
Je hebt er erg veel vermogen voor nodig om hier fatsoenlijk mee te rijden, tenzij je altijd de helling afrijdt en wind mee hebt.
Standaard is primair namelijk 13/46, en daar kom je goed mee uit, is mijn ervaring.

Voor wanneer je gaat persen of laten persen is de afstand op de foto wel handig om in de gaten te houden.
Want wanneer te groot dat gaat het tandwiel aanlopen tegen de carterkant van de tandwielbak, en draait ie niet of zeer zwaar daardoor.
Bij te klein, minder dan 28,5 mm komt het tandwiel misschien tegen het deksel van de tandwielbalk.
View attachment 72781


Hey Jeroen nog een vraagje voor jou. Sprak met iemand die secundaire 15/55 vertanding en 11/51 primaire vertanding in zijn zip 4t heeft zitten. Volgens mij is die vertanding bedoelt voor een lang piaggio carter, maar hij zegt dat de scooterzaak dit voor hem in zijn zip heeft gezet, die naar mijn weten een kort carter hebben. Schijnbaar past dit dus. Mijn vraag is of dat een goede zet is bij 80 cc, of dat dit ook zo'n gevalletje overkill is en waarom.

Alvast dank!
 
bro ik woon in zuid-limburg dus ff "ophalen' is geen optie als het in utrecht wordt verkocht ofzo :tearsofjoy:
En ja tuurlijk maakt dat uit. Jij weet net zo goed als mij dat het tientje hier, 20 daar, 50 hier, 120 daar is, en uiteindelijk komt de teller op een idioot bedrag uit omdat een scooter gewoon een moneysink is als je gaat opvoeren. Dus waar het ff niet hoeft en iemand een zo goed als nieuwe set heeft liggen en die 2e hands wegdoet, koop ik het gewoon voor de helft. Wordt pas een probleem als er niet geleverd wordt of half gare shit aankomt die je niet besteld hebt.
Post automatically merged:




Hey Jeroen nog een vraagje voor jou. Sprak met iemand die secundaire 15/55 vertanding en 11/51 primaire vertanding in zijn zip 4t heeft zitten. Volgens mij is die vertanding bedoelt voor een lang piaggio carter, maar hij zegt dat de scooterzaak dit voor hem in zijn zip heeft gezet, die naar mijn weten een kort carter hebben. Schijnbaar past dit dus. Mijn vraag is of dat een goede zet is bij 80 cc, of dat dit ook zo'n gevalletje overkill is en waarom.

Alvast dank!
Vaak genoeg in zuid limburg onderdelen gehaald. En dat ding van mij lijkt wel een put, een bodemloze put dus weet hoe het voelt met momenteel 4 projecten. Maar als.je er.financieel al.zo ver in zit maken die 3 tientjes voor je laatste spullen niet uit. Neemt niet weg dat je de juiste spullen verwacht te ontvangen. Wat zoek je precies dan zal ik straks eens kijken of ik je kan helpen. Heb hier nog het een en ander liggen
 
Nog even over de tandwielen dan.
De lange carters zijn lang omdat er dan een groter achterwiel in de scooter past. 11 of 12 inch.
En dan is een andere overbrenging ook wel logisch. Want bij een zip is de diameter van het wiel 10 inch. (10*25,4mm)
Wat ik weet van de nieuwere Vespa's, zeker de Euro 5, is dat ze de tandwielenkast aan de uitlaatzijde van het achterwiel hebben zitten, en dat je daar een secundair 55 tands in kwijt kan. Ik betwijfel of zo'n tandwiel überhaupt past in de linkerkant zip tandwielkast voor 10 inch wielen.
Waarom zou je maatje ongeveer 2 keer 70 euro betalen aan 4 tandwielen? Dat is onnodig, toch?!
Even afgezien van de wiel maten kijk ik even naar de totale reductie die de set van je maatje oplevert in vergelijk met die van mijn voorkeur.
(55/15)*(51/11)= 16,56 versus (47/15)*(13/46)= 10,9
Met de tandwielen van je maatje en een 10 inch achterwiel ga ik dan meer toeren maken om dezelfde snelheid te bereiken. Ik zou er niet voor kiezen.
Heb je al een ritje kunnen maken op de Zip van je maatje?
 
Zie hier de zekerheid dat een 15/55 niet past in een 10 inch carter....

Overbrengingset secundaire vertanding Piaggio 15/55t Malossi 6711135​


Dit is een secundaire vertanding van Malossi geschikt voor diverse Piaggio 50cc 4Takt motoren (zie past o.a. op) De aangepaste tandwiel verhouding zorgt in combinatie met meer vermogen voor een hoger topsnelheid. Uiterst geschikt wanneer u een 80cc malossi cilinder monteert!

Malossi​


Malossi is een italiaanse fabrikant en produceert onderdelen voor scooters & motorscooters. Malossi maakt met name cilinders, krukassen, uitlaten en racevariateurs. De onderdelen die Malossi maakt zijn van hoge kwaliteit en bedoeld voor de racerij. De laatste jaren maakt Malossi nu ook gehomologeerde onderdelen (goedkeuring voor de openbare weg). MHR staat voor Malossi Hyper Racing. Malossi heeft ook zijn concurrenten; Metrakit, Polini, Hebo en Stage 6. Met Malossi behaald u de hoogste prestaties uit uw scooter!

Let op deze set past niet op de Piaggio zip! i.v.m. met 10'' carter
 
Oh dat is vreemd man.
Die knaap heeft zelf 0 verstand van opvoeren (hij zegt dat alles door de scooterzaak is gedaan en weet niet eens wat er verder aan setup in zijn scooter zit), waardoor ik niet het vermoeden had dat hij me voor de gek probeert te houden. Toch zegt ie dat het ingebouwd zit in zijn piaggio zip 4t. Zeer merkwaardig.

Hoe dan ook.. Ik ga er mijn vingers niet aan branden. Thanks.
 
Yo guys ik heb inmiddels de Malossi secundaire vertanding erin zitten, maar loop nu tegen het volgende probleem aan. Hier bekend mee toevallig? Idee hoe ik dat het beste op kan lossen?

Zie hier de zekerheid dat een 15/55 niet past in een 10 inch carter....

Overbrengingset secundaire vertanding Piaggio 15/55t Malossi 6711135​


Dit is een secundaire vertanding van Malossi geschikt voor diverse Piaggio 50cc 4Takt motoren (zie past o.a. op) De aangepaste tandwiel verhouding zorgt in combinatie met meer vermogen voor een hoger topsnelheid. Uiterst geschikt wanneer u een 80cc malossi cilinder monteert!

Malossi​


Malossi is een italiaanse fabrikant en produceert onderdelen voor scooters & motorscooters. Malossi maakt met name cilinders, krukassen, uitlaten en racevariateurs. De onderdelen die Malossi maakt zijn van hoge kwaliteit en bedoeld voor de racerij. De laatste jaren maakt Malossi nu ook gehomologeerde onderdelen (goedkeuring voor de openbare weg). MHR staat voor Malossi Hyper Racing. Malossi heeft ook zijn concurrenten; Metrakit, Polini, Hebo en Stage 6. Met Malossi behaald u de hoogste prestaties uit uw scooter!

Let op deze set past niet op de Piaggio zip! i.v.m. met 10'' carter
 
Back
Top