Vertanding peugeot horizontaal

Spekkiee

New Member
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn peugeot jetforce c-tech. En hoop dat jullie me misschien kunnen helpen.
Ik heb heel veel weerstand op mijn achterwiel, als ik de vertanding deksel losdraai is de weerstand weg. Maar naarmate ik de deksel vastdraai wordt de weerstand meer, tot het achterwiel zelfs helemaal vast staat. Alles wat in de vertanding hoort te zitten zit er in, maar het lijkt mij haast dat de tandwielen elkaar scheef drukken en dan niet meer willen draaien maar alleen maar naar buiten willen drukken. Kan het zijn dat de passingen voor de assen uitgelubberd zijn waardoor ze niet recht blijven zitten?
Ik heb een ander blok liggen, dus het idee is nu om die maar op te bouwen en te gebruiken maar ik zou het wel zonde vinden van het blok. Heeft iemand ervaring met dit probleem, of ideeën wat ik nog kan proberen? Alvast bedankt!

Groeten,
Wessel
 
Advertisement - register to remove this

Zit het lager voor de achteras nog goed erin tegen de buitenkant van het carter. Als dit lager is verschoven gaat de boel ook klem draaien.
Was bij mijn vertikale blok ook zo. Toen ik dat lager terug heb getikt zat alles weer normaal en draaide ook weer normaal


1. Ga er even vanuit hoeveel olie erin is gedaan (dacht dat beide vertikaal als horizontaal er 120ML olie erin moet.
Heeft er redelijk wat minder in gezeten (zeg maar 80 of 100ml) dan kan het zo zijn dat niet alle draaiende delen in het oliebad hebben gezeten en dus redelijk hebben droog gedraait.. En dat kan de levensduur van de lagers flink verkorten.

2. Daarna speling van de lagers na kijken. Vertandings tandwielen gaan opzicht niet zo heel snel kapot. Met slechte lagers met teveel speling kunnen er wel voor zorgen dat een tandwiel met een as zeker 1 mm heen en weer kunnen bewegen dit kan nadelig zijn voor de loop van de tandwielen. Dus horen een bepaalde ruimte vrij te laten zodat de tandwielen zonder wrijving vrij kunnen draaien, Teveel speling kan er voor zorgen dat tandwielen anders in elkaar gaan drukken en de boel daardoor zwaarder laten draaien.

Als het een groot probleem is. Is het vaak genoeg om de lagers in de achterkant te vervangen en daarna weer alles terug te bouwen en schone olie eraan toe te voegen.
 
Zit het lager voor de achteras nog goed erin tegen de buitenkant van het carter. Als dit lager is verschoven gaat de boel ook klem draaien.
Was bij mijn vertikale blok ook zo. Toen ik dat lager terug heb getikt zat alles weer normaal en draaide ook weer normaal


1. Ga er even vanuit hoeveel olie erin is gedaan (dacht dat beide vertikaal als horizontaal er 120ML olie erin moet.
Heeft er redelijk wat minder in gezeten (zeg maar 80 of 100ml) dan kan het zo zijn dat niet alle draaiende delen in het oliebad hebben gezeten en dus redelijk hebben droog gedraait.. En dat kan de levensduur van de lagers flink verkorten.

2. Daarna speling van de lagers na kijken. Vertandings tandwielen gaan opzicht niet zo heel snel kapot. Met slechte lagers met teveel speling kunnen er wel voor zorgen dat een tandwiel met een as zeker 1 mm heen en weer kunnen bewegen dit kan nadelig zijn voor de loop van de tandwielen. Dus horen een bepaalde ruimte vrij te laten zodat de tandwielen zonder wrijving vrij kunnen draaien, Teveel speling kan er voor zorgen dat tandwielen anders in elkaar gaan drukken en de boel daardoor zwaarder laten draaien.

Als het een groot probleem is. Is het vaak genoeg om de lagers in de achterkant te vervangen en daarna weer alles terug te bouwen en schone olie eraan toe te voegen.
Dankjewel, ga binnenkort eens naar dat achterlager kijken. Verder was ik vergeten te zeggen dat ik er al een andere vertanding (volledig gereviseerd) op had geprobeerd. Het lager van de primaire as voelt met de hand heel goed aan, dus denk dat de achteras lager m'n enige optie is, maar misschien dat ik ooit beide lagers vervang en kijk of dat het oplost. achterwiel lager liep nog soepel had er niet aan gedacht dat die ook scheef kan zitten natuurlijk.
Bedankt voor je (snelle) bericht!
 
Heb vandaag het lager bekeken, die lijkt niet scheef te zitten. Draaien zou beter kunnen, maar opzich prima! Ook na een paar tikken op het lager en deze een beetje verwarmen zet de vertanding zichzelf nog steeds zo goed als vast. Nog meer ideeën? Is het het waard om het achterwiellager te vervangen? Of kan ik nu stellen dat de passingen in mn blok te beschadigd zijn?
 
Back
Top