Vertanding of koppelinghuis stuk/krom zip e5?

Ik zou die vertandingsdeksel lekker laten zitten voorlopig. Je kunt er nieuwe olie in doen als dit nog nooit gedaan is.

Die vertanding heeft weinig te lijden en eerlijk gezegd zou ik die koppeling lekker standaard houden. Dan pakt hij vroeg op, maar loopt hij niet zo zenuwachtig onderin uit eigen ervaring.
 
Er zijn twee ringen die op het tussen tandwiel moeten. Dat is de combi rechtsonder. Aan de voorkant en achterkant hoort een ring.
En niet twee aan 1 kant.
Het grote tandwiel links is dan de uitgaande as, waar het wiel aan vast zit.
Op de foto lijkt het wel of het tandwiel rechtsonder een paar tanden mist....,
Maar dat komt wellicht door gebrek aan licht.
Wanneer je de zaak weer dichtmaakt nog eens ronddraaien, voelen en luisteren.
Wanneer de grote tandwielen dan nog schuren klopt er iets niet.
Klopt het dat je het achterwiel los hebt gemaakt?
 
Er zijn twee ringen die op het tussen tandwiel moeten. Dat is de combi rechtsonder. Aan de voorkant en achterkant hoort een ring.
En niet twee aan 1 kant.
Het grote tandwiel links is dan de uitgaande as, waar het wiel aan vast zit.
Op de foto lijkt het wel of het tandwiel rechtsonder een paar tanden mist....,
Maar dat komt wellicht door gebrek aan licht.
Wanneer je de zaak weer dichtmaakt nog eens ronddraaien, voelen en luisteren.
Wanneer de grote tandwielen dan nog schuren klopt er iets niet.
Klopt het dat je het achterwiel los hebt gemaakt?
Hey Jeroen,

Er missen geen tanden.

2 ringen? Er zaten helemaal geen ringen in.. tenzij ik ze op magische wijze beide ben kwijtgeraakt. Zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Weet jij toevallig wat de maten zijn van die ringen



IMG_4704.jpeg
 

Attachments

  • IMG_4703.jpeg
    IMG_4703.jpeg
    330.6 KB · Views: 13
  • IMG_4701.jpeg
    IMG_4701.jpeg
    268 KB · Views: 7
  • IMG_4700.jpeg
    IMG_4700.jpeg
    264.7 KB · Views: 7
  • IMG_4702.jpeg
    IMG_4702.jpeg
    338.4 KB · Views: 8
Dat met de 2 ringen is zo bij de oudere blokken.
Vanwege de twee echte kogellagers die het tussentandwiel lageren, is er misschien geen sprake van ringen.
Ben je ze tegengekomen?
Wanneer ik nog eens naar de foto kijk lijkt het alsof de tussenas iets dieper het deksel in moet.
En misschien, wanneer het wiel eraan vast zit, dat het de uitgaande as wat mee trekt, en dat dit tandwiel dan meer afstand van het andere tandwiel krijgt. Ik kijk nog even of ik foto's heb van mijn e5 met zijn open vertanding.
 
Dat met de 2 ringen is zo bij de oudere blokken.
Vanwege de twee echte kogellagers die het tussentandwiel lageren, is er misschien geen sprake van ringen.
Ben je ze tegengekomen?
Wanneer ik nog eens naar de foto kijk lijkt het alsof de tussenas iets dieper het deksel in moet.
En misschien, wanneer het wiel eraan vast zit, dat het de uitgaande as wat mee trekt, en dat dit tandwiel dan meer afstand van het andere tandwiel krijgt. Ik kijk nog even of ik foto's heb van mijn e5 met zijn open vertanding.
Dat met de 2 ringen is zo bij de oudere blokken.
Vanwege de twee echte kogellagers die het tussentandwiel lageren, is er misschien geen sprake van ringen.
Ben je ze tegengekomen?
Wanneer ik nog eens naar de foto kijk lijkt het alsof de tussenas iets dieper het deksel in moet.
En misschien, wanneer het wiel eraan vast zit, dat het de uitgaande as wat mee trekt, en dat dit tandwiel dan meer afstand van het andere tandwiel krijgt. Ik kijk nog even of ik foto's heb van mijn e5 met zijn open vertanding.
Hey

Hoe kan ik die verder in het deksel krijgen?
moet die lager verder erin gedrukt worden dan. Ik weet niet of die nog verder kan
 

Attachments

  • IMG_4705.jpeg
    IMG_4705.jpeg
    247.6 KB · Views: 11
Nee, deze foto laat zien dat ie precies goed zit.
ik heb 1 foto gevonden van mijn e5 bak. En ik zie geen ringen!
Dan zou het zo moeten zijn dat met het vastzetten van het achterwiel de uitgaande as, met zijn tandwiel, op 'veilige' afstand van het andere grote tandwiel komt. Proberen maar.
 
Nee, deze foto laat zien dat ie precies goed zit.
ik heb 1 foto gevonden van mijn e5 bak. En ik zie geen ringen!
Dan zou het zo moeten zijn dat met het vastzetten van het achterwiel de uitgaande as, met zijn tandwiel, op 'veilige' afstand van het andere grote tandwiel komt. Proberen maar.
Hmm ik had geprobeerd om het te draaien met het wiel erop.( niet vastgedraaid) zou het daar aan liggen misschien? Dat die dan de as wat meer naar achteren trekt. Ik ga het eens proberen
 
Ik snap we helemaal niks meer van. Heb met het wiel geprobeerd,maar alsnog het geluid. Soms is het heel eventjes weg, maar komt dan opeens weer. + nu krijg ik opeens de achterwielas niet ik de vertandingsdeksel.. pas net niet meer in de lager ofzo. Heel raar
 
Ook niet wanneer je een beetje draait terwijl je insteekt?
Omdat ik hetzelfde deksel en tandwielen als jij heb, kan ik morgenochtend wel even kijken of de grote tandwielen bij mij ook schuren, wanneer alles in het deksel zit, zonder het wiel aan de as verbonden.
Ik ga zo pitten.
 
Ook niet wanneer je een beetje draait terwijl je insteekt?
Omdat ik hetzelfde deksel en tandwielen als jij heb, kan ik morgenochtend wel even kijken of de grote tandwielen bij mij ook schuren, wanneer alles in het deksel zit, zonder het wiel aan de as verbonden.
Ik ga zo pitten.
Top! Ja als je zou willen. Ik heb het voor vandaag opgegeven, maar zou het waarderen als je het even zou wil checken. Zou je eventueel ook foto’s kunnen maken? Dan heb ik vergelijk materiaal. Hartelijk bedankt alvast
 
Ik zou die vertandingsdeksel lekker laten zitten voorlopig. Je kunt er nieuwe olie in doen als dit nog nooit gedaan is.

Die vertanding heeft weinig te lijden en eerlijk gezegd zou ik die koppeling lekker standaard houden. Dan pakt hij vroeg op, maar loopt hij niet zo zenuwachtig onderin uit eigen ervaring.
Had je m'n memo gemist? Of was je eigenwijs. Desondanks hoop ik dat je 'm goed in elkaar krijgt gezet met Jeroen en weer wat meer van je scooter leert.

Mogelijk heb je iets aan de bouwtekening vd vertanding op zandri.
 
Had je m'n memo gemist? Of was je eigenwijs. Desondanks hoop ik dat je 'm goed in elkaar krijgt gezet met Jeroen en weer wat meer van je scooter leert.

Mogelijk heb je iets aan de bouwtekening vd vertanding op zandri.
Hey Simsa,

Te laat gezien… maar ja nu niks meer aan te doen helaas die bouwtekeningen heb ik idd al gevonden, maar het zit precies zo in elkaar als daar staat
 
Wanneer ik de tussenas, en de uitgaande as in het deksel zet, schuren de 2 grote tandwielen ook over elkaar! En er komt geen enkele ring bij kijken. Ik zal zelf ook nog even bij Zandri spieken.
Ik stuur je foto's van hoe diep de twee assen in het deksel verzinken, en vermoed dat dit hetzelfde uitziet.
Ook stuur ik je een foto van de uitgaande as, en hoeveel mm en tussen het grote tandwiel en de top van de as moet zitten. Wanneer deze afstand niet klopt krijg je het deksel er niet op of de as draait niet meer. Check voor de zekerheid!
Wat ik raar vind is dat de vloeibare pakking die ik zie van zwarte kleur is. Bij mij is dat oranje, en dat is volgens mij de originele kleur.
Ik heb gekeken naar de speling die de uitgaande as heeft wanneer het vertandingsdeksel op het grote carter zit, en de as zichtbaar is bij de remschoenen. De speling is dan rond de 3 mm schat ik. En wanneer je de as indrukt dan is bij draaien een scheurend geluid hoorbaar, terwijl dit verdwijnt wanneer je de as uittrekt! Het idee dat met het aandraaien van het wiel de as naar buiten wordt getrokken klopt dan denk ik ook wel. En wellicht helpt de ring die standaard voor de achterasmoer zit daarbij.
Ik merkte dat wanneer de uitgaande as in zijn lager moet wat in het grote carter zit, een beetje wiebelen zin heeft om deze er helemaal in te laten glijden/duwen.
Nu ga ff spieken bij Zandri
Post automatically merged:

Kijkend naar Zandri, zie ik geen ringen op de tussenas of uitgaande as. En natuurlijk wel voor de maat 24 moer die het wiel vastdraait.
Ik denk dat wanneer je het spul vastdraait er geen axiale speling meer zit op de uitgaande as ten opzichte van het vertandingsdeksel en/of grote carter. En dat vastdraaien betekent dat de uitgaande as zicht vastzet tegen de binnenkant van het wiellager wat in het grote carter zit, en zich daarmee naar buiten begeeft
Succes maar weer.
 

Attachments

  • tussenasdiepte.jpg
    tussenasdiepte.jpg
    121.7 KB · Views: 7
  • uitgaande as 27.5.JPG
    uitgaande as 27.5.JPG
    162.2 KB · Views: 7
  • uitgaandeasdiepte.jpg
    uitgaandeasdiepte.jpg
    106.5 KB · Views: 7
Last edited:
Top Jeroen! Hartelijk bedankt.
De pakking kleur is door mijzelf gisteren verandert. Was oranje inderdaad.

Ik krijg alleen echt niet de uitgaande as in de vertandingsdeksel. Met een beetje wricken en drukken ook niet… eerder ging het wel soepel, dus het moet kunnen.
 
Back
Top