Vertanding of koppelinghuis stuk/krom zip e5?

Tom033

Member
Hey,

Al eventjes nadat ik heb gereden, heb ik een tik bij mijn achterwiel. Als mn motor koud is, dan is het er niet.

Ik ben er in iedergeval achter dat mijn koppelingshuis kromgetrokken is, maar het lijkt me zo sterk dat dat zo een tikkend geluid maakt of kan dat kloppen. Als ik mijn koppelinghuis van de as haal, dan heb ik geen “gek tikkend geluid”.

Gelijk een nieuwe koppelingshuis besteld en ga ik z.s.m. erop zetten

Overigens zit er ook wat speling op de as waar de koppeling op zit. Is dat normaal?
Het lijkt me dat dat niet veel moet uitmaken, aangezien deze in mn carterkap komt.

Graag hoor ik jullie mening hierover, voordat ik mn hele vertandingsdeksel eraf ga halen.

Info scooter:
Zip iget e5 2022
+-9000km

Video 1:


Video 2:

Video 3:
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

dit klinkt mij als een gaar lager, als je ook al zegt dat je speling hebt (is dat omhoog/omlaag danwel naar voren/naar achteren (radiaal) of in/uit schuiven (axiaal)?
 
dit klinkt mij als een gaar lager, als je ook al zegt dat je speling hebt (is dat omhoog/omlaag danwel naar voren/naar achteren (radiaal) of in/uit schuiven (axiaal)?
Ja naar onder/boven en links en rechts. In of uitschuiven weet ik niet zeker, maar volgensmij niet.
 
Ja naar onder/boven en links en rechts. In of uitschuiven weet ik niet zeker, maar volgensmij niet.
juist, en dan gaan tandwielen óók "uit elkaar" lopen, op een andere radius dan waarvoor ze gemaakt zijn, dat gaat óók zagen (heb zo'n versnellingsbak in een auto gehad.. met hulp van een ervarener monteur (Ford specialist) alle lagers vervangen en hij was weer als nieuw. lijkt me in zo'n eindaandrijving makkelijker te doen..
 
juist, en dan gaan tandwielen óók "uit elkaar" lopen, op een andere radius dan waarvoor ze gemaakt zijn, dat gaat óók zagen (heb zo'n versnellingsbak in een auto gehad.. met hulp van een ervarener monteur (Ford specialist) alle lagers vervangen en hij was weer als nieuw. lijkt me in zo'n eindaandrijving makkelijker te doen..
Top. Ik ga dan binnenkort gewoon alle lagers in de carter vervangen. Hopelijk helpt het.
 
Als je er nieuwe lagers in zet zit er ook nog speling in. Ervaring kan doorslag geven wanneer het teveel is. 9000km en gare lagers vind ik al heel vlot, niets is onmogelijk.

Remhuis, veertjes koppeling etc wel in orde? Je hebt het geluid enkel met de snaar erop lijkt het toch?
 
Als je er nieuwe lagers in zet zit er ook nog speling in. Ervaring kan doorslag geven wanneer het teveel is. 9000km en gare lagers vind ik al heel vlot, niets is onmogelijk.

Remhuis, veertjes koppeling etc wel in orde? Je hebt het geluid enkel met de snaar erop lijkt het toch?
Hey simsa,

Remhuis en veertjes zijn in orde.

Ik ga aankomend weekend m'n vertandingsdeksel eraf halen, om te kijken hoe het erachter aan toe is.

Het geluid is er alleen, als ik een stukje heb gereden. Niet eens lang. bijvoorbeeld na 5/10 min heb ik het al.

Zonder koppeling en v-snaar, hoor ik het geluid ook niet.
 
Is het niet een klepperende vario? Mogelijk een variogeleider kapot.
Of ben je er zeker van dat het van achteren komt.

Geluid is soms moeilijk te lokaliseren in zo'n prachtige aliminum klankkast.
 
Is het niet een klepperende vario? Mogelijk een variogeleider kapot.
Of ben je er zeker van dat het van achteren komt.

Geluid is soms moeilijk te lokaliseren in zo'n prachtige aliminum klankkast.

Ik weet eigenlijk 100%zeker dat het van achter komt. Ik heb nog geen 500km geleden een grote onderhoudsbeurt gedaan, waarin de vario geleiders, v-snaar, rollen etc zijn vervangen.
 
Hoe ziet het lager in de carterkap er uit?
Want zonder kap hoor ik het niet... Dus denk dat die de boosdoener is.

Vario kan niet imo, die gaat niet draaien als je je achterwiel draait.
 
Hoe ziet het lager in de carterkap er uit?
Want zonder kap hoor ik het niet... Dus denk dat die de boosdoener is.

Vario kan niet imo, die gaat niet draaien als je je achterwiel draait.
Volgensmij is die nog goed. Als ik dichtbij mn carter luister, dan lijkt het alsof het in de buurt van de achterwielas ergens vandaan komt.
 
Last edited:
Dan zou hij het ook moeten doen met je carterkap eraf mijns inziens.....
En dan verdwijnt het geluid zo goed als... Lastige dit.
 
Is het koppelingshuis er al eens eerder afgeweest?
Ik zie een witte drukveer, en die is niet origineel, hoort bij de multivar- set van Malossi.
Is het koppelingshuis beschadigd door een onervaren sleutelaar?
Je ziet de buitenkant wat slingeren. Dan kan deze tegen de 'remschoenen'van het binnenwerk aankomen en een tik geluid maken. Wanneer je het koppelingshuis eraf haalt zie je misschien iets aan de slijpsporen op de voeringen.
Kijk ook naar de koppelingsveertjes, of deze goed gemonteerd zitten.
Ik ben benieuwd naar wat je gaat tegenkomen. De ingaande as mag best wat speling hebben, en is vaak wat lawaaiig wanneer je het zo laat draaien. Vermoedelijk zijn de lagers nog prima. Bij de e5 zip zijn er in de bak 3 glijlagers vervangen door echte kogellagers, naar mijn idee dus beter.
 
Is het koppelingshuis er al eens eerder afgeweest?
Ik zie een witte drukveer, en die is niet origineel, hoort bij de multivar- set van Malossi.
Is het koppelingshuis beschadigd door een onervaren sleutelaar?
Je ziet de buitenkant wat slingeren. Dan kan deze tegen de 'remschoenen'van het binnenwerk aankomen en een tik geluid maken. Wanneer je het koppelingshuis eraf haalt zie je misschien iets aan de slijpsporen op de voeringen.
Kijk ook naar de koppelingsveertjes, of deze goed gemonteerd zitten.
Ik ben benieuwd naar wat je gaat tegenkomen. De ingaande as mag best wat speling hebben, en is vaak wat lawaaiig wanneer je het zo laat draaien. Vermoedelijk zijn de lagers nog prima. Bij de e5 zip zijn er in de bak 3 glijlagers vervangen door echte kogellagers, naar mijn idee dus beter.
Hey Jeroen,

Ik zal zometeen eens voor je kijken.
er zit inderdaad een malossi multivar in. Het koppelingshuis is er dus afgeweest. Nu is die krom getrokken, maar des tijds was dat nog niet zo. Dit had ik zelf ook gezien, dus zoals eerder vermeld, heb ik gisteren ook gelijk een nieuwe koppelingshuis besteld.

Misschien is dat wel de boosdoener?
 
Verder zie ik dat je twee standaard trekveertjes hebt, en een rode. Beetje raar. Maar dan zou het tikken over moeten gaan bij de snelheid die past bij volledige uitzetting van de koppelingsschoenen. Ik schat 35 km.
Wat hebben ze toch met die koppeling gedaan?
Zo wild, dat misschien wel een lager naar god is?
 
Verder zie ik dat je twee standaard trekveertjes hebt, en een rode. Beetje raar. Maar dan zou het tikken over moeten gaan bij de snelheid die past bij volledige uitzetting van de koppelingsschoenen. Ik schat 35 km.
Wat hebben ze toch met die koppeling gedaan?
Zo wild, dat misschien wel een lager naar god is?
Hey Jeroen,

Nou de veertjes waren origineel allemaal rood
maar het rode is eraf gesleten. Op mn koppeling zat ook rood stof van de veertjes.

in iedergeval heb ik vandaag het koppelingshuis vervangen en een klein stukje gereden. Ik hoor nu het geluid niet meer, als die warm is.

Morgen ga ik even een wat langer stukje rijden en kijken of het geluid helemaal weg blijft. misschien was dat toch wel de boosdoener.
Dat zou dan wel een “meevaller” zijn.

toch ga ik wel mn vertandingsdeksel eraf halen van het weekend, om er zeker van te zijn dat er toch niet iets is beschadigd.
 
Back
Top