Verschil prestaties mikuni 24/ FS

PsychoDude_666

Speed Member
Hallo,

Ik was voor mij komende setup (team tuned/tjt F1 ...enz) in de eerste plaats opzoek naar een Mikuni 24 FS of een DO 25

Maar nu kan ik aan een 24mm Mikuni met ronde schuif komen. Uit een topic bij de search kan ik het verschil niet helemaal plaats brengen. De een zegt alleen een snellere reactie de ander een hoger vermogen?

Deze carb zou in combinatie met een rechtspruitstuk komen, dus kunnen jullie me vertellen wat is nu het echte verschil, en is dit verschil het prijsverschil waard?

bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Ik snap je keuze niet helemaal. Een 25mm DO of een 24mm FS, en dan nu een 24mm rond.

Kijk, die 24mm FS is zowieso idealer door het kortere inlaattraject, en is gewoon de beste van het stel.

De 24mm rond en 25mm dellie zijn in principe qua opbouw gelijk, en dan is het puur kijken naar lengte van het inlaattraject, en afwerking. Hierbij is de 25mm dellie weer een stuk duurder dan een 24mm rond, dat is waarom ik voor de 24mm rond heb gekozen. Daar betaal je maar een derde voor van wat je voor een 25mm betaald, en nog weer een stuk minder in vergelijking met de FS.

Kan je goedkoop aan een FS komen, halen, maar die kans is klein. Anders zou ik niet voor de 25mm dellie gaan vanwege de prijs.
 
ff tussendoor? is het kortere inlaat traject (oa door de flat schuif) het enige verschil met een "normale" carb? (is dan oo kde snellere reactie het enige wat je wint ?)

en nog iets: Die top performances kit (24mm flat).. is er enig verschil met de mikuni ed?

sorry dat ik het hier zet... als je hiet nie wilt.. hoor ik je wel...!
greetz pasqual
 
Originally posted by Rolf
Ik snap je keuze niet helemaal. Een 25mm DO of een 24mm FS, en dan nu een 24mm rond.


Nou ik zocht een carb in die orde van 24 FS of een 25mm, ik dacht dat ze de onderlinge prestaties niet zo veel verschilde, hier was ik dus fout in.

Maar omdat ik nu natuurlijk die 24mm zag vroeg ik me af of dit misschein wel niet de carb was die de benodigde prestaties kon leveren. Daarom opende ik dit topic!
 
Originally posted by aerox terror
en nog iets: Die top performances kit (24mm flat).. is er enig verschil met de mikuni ed?

Die 24mm kit van top @ scootparts is de mikuni :).
 
Het grote voordeel van een vlakschuif-carb is niet zozeer het kortere inlaattraject, maar de flow ter hoogte van de venturi.
Waar je bij een conventionele ronde-schuif carb een cilindrische verbreding hebt bij de venturi (de plaats van de schuif) heb je bij een vlakschuiver slechts 1 of 2 groeven die de flow veel minder nadelig beninvloeden.
Daardoor zal een vlakschuiver net zo'n doorstroming hebben als een ronde schuif carb van een grotere diameter.

Bovendien heeft een vlakschuiver het voordeel dat door de minimale wervelingen bij de venturi de carb veel beter is af te stellen bij elke belastingsituatie. De wervelingen zorgen in feite voor een "verstoring" zodat er niet de juste hoeveelheid brandstof wordt meegenomen door de luchtstroom.

Verder lijkt me het sterk dat een Mikuni VM 24 eenderde kost van een Dell'Orto PHBL 25, dan zou die Mikuni ongeveer 30 a 35 euro kosten, en dat is wel erg weinig.
 
Originally posted by Joël

Verder lijkt me het sterk dat een Mikuni VM 24 eenderde kost van een Dell'Orto PHBL 25, dan zou die Mikuni ongeveer 30 a 35 euro kosten, en dat is wel erg weinig.

2de hands hé ;)

Maar zou iemand misschien een concreet antwoord kunnen geven, is het extra geld (+/- 100 euro) de prestatie van een FS tov een gewone 24mm het waard of niet?
 
Als je voor de max gaat dan is het zn geld wel waard (denk ik)
T verschild een beetje qua berijkte prestaties het hoogste vermogen van De Jager is behaald met een 28Do ronde schuif.
IST wist hoge waardes te halen met een Kart carb
Chezzmo deed t met een D-slide van keihin.
Ikzelf heb een 30mm VHSA van DO , weet alleen nog niet wat ik scoor
 
Originally posted by Joël
Het grote voordeel van een vlakschuif-carb is niet zozeer het kortere inlaattraject, maar de flow ter hoogte van de venturi.
Waar je bij een conventionele ronde-schuif carb een cilindrische verbreding hebt bij de venturi (de plaats van de schuif) heb je bij een vlakschuiver slechts 1 of 2 groeven die de flow veel minder nadelig beninvloeden.
Daardoor zal een vlakschuiver net zo'n doorstroming hebben als een ronde schuif carb van een grotere diameter..

En het verschil wordt nog groter bij de VM, omdat de gasschuif diameter eigenlijk onnodig groot is. Hierdoor wordt de flow onnodig EXTRA verstoord.

Vergelijk je een keihin 0 slide met de mikuni o slide dan zie je echt veel verschil, ook in de venturi is er een wereld van verschil.

Ik heb zelfs nog een 0-slide carb liggen van mikuni waar in de venturi 16 staat gegoten |( .


De vraag is alleen of je het geld over hebt voor het verschil of dat je met hetzelfde geld ergens anders meer winst kan pakken, zo zie ik het.
 
Nja ik heb voor de carb zo'n 80-100 euro max te besteden das dus inclusief spruitstuk.

Dus als jullie me dan iets kunnen aanraden voor de bovengenoemde setup?
 
Je kunt ook gewoon een ronde schuif carb pakken met een wat grotere diameter dan 24mm, bijvoorbeeld een Dell'Orto PHBH 28, dan haal je waarschijnlijk eenzelfde of hoger topvermogen dan met die 24 vlakschuiver...

Een nog betere oplossing zou zijn om die VM 24 te ruimen naar een grotere diameter, dan wordt de verstoring bij de venturi ook minder waardoor je in feite prestaties van een vlakschuiver kan benaderen...

Wel moet je dan goed thuis zijn in het afstellen van carburateurs, aangezien de afstelling dan rigoreus verandert.

Het voordeel van de Keihin D-slide is dat er in de venturi maar 1 groef zit voor de schuif, en dat er vanwege de vorm van de schuif toch een gasnaald in geplaatst kan worden.
Mikuni en Dell'Orto werken met H-vormige schuiven, met 2 smalle groeven in de venturi.
 
Originally posted by Joël

Daardoor zal een vlakschuiver net zo'n doorstroming hebben als een ronde schuif carb van een grotere diameter.

Volgens mij klopt dit niet helemaal.
De snelheid van het gasmengsel is hoger. Immers de luchtstroom wordt veel minder verstoord door de gelijkmatige doorlaat.
Dit is bij een ronde gasschuif niet.
Maar dit hoeft niet zo te zijn bij een grotere doorlaat. IIg niet bij deze diameters.
 
Mischien dat Joel bedoeld, doordat er bij een ronde gasschuif meer werveling ontstaat, zal de hoeveelheid benzine/lucht mengsel die de venturi passeerd bij gelijkblijvende diameter wat kleiner zijn. Door de diameter wat te vergroten, zal je uiteindelijk eenzelfde (of meer) debiet hebben, als bij een kleinere diameter vlakschuiver...
 
Originally posted by EGT
Mischien dat Joel bedoeld, doordat er bij een ronde gasschuif meer werveling ontstaat, zal de hoeveelheid benzine/lucht mengsel die de venturi passeerd bij gelijkblijvende diameter wat kleiner zijn. Door de diameter wat te vergroten, zal je uiteindelijk eenzelfde (of meer) debiet hebben, als bij een kleinere diameter vlakschuiver...

Dat is precies wat ik bedoel.
Dan kijk ik puur naar het debiet bij vollast, natuurlijk loopt zo'n grotere carb met ronde schuif onderin een stuk minder dan een vlakschuiver.
 
Originally posted by EGT
Mischien dat Joel bedoeld, doordat er bij een ronde gasschuif meer werveling ontstaat, zal de hoeveelheid benzine/lucht mengsel die de venturi passeerd bij gelijkblijvende diameter wat kleiner zijn. Door de diameter wat te vergroten, zal je uiteindelijk eenzelfde (of meer) debiet hebben, als bij een kleinere diameter vlakschuiver...

Debiet is hoeveelheid x snelheid. Wat ik probeer te zeggen is dat een grotere diameter carb. niet automatisch een hoger debiet geeft zoals jullie bedoelen.

Een vlakschuiver geeft wel een hoger debiet bij gelijkblijvende diameter (ten opzichte van een ronde gasschuif).
 
Back
Top