Verschil in beta ark blokken

Miblo

New Member
Mijn zoon heeft een beta ark luchtgekoeld uit 2012 gekocht. Sinds kort start deze niet meer. De plaatselijke scootergarage zegt dat het de ontsteking en bobine zijn. Echter zegt hij ook dat het blok maar 1 jaar is geproduceerd en er dus geen onderdelen voor te krijgen zijn. Naar mijn weten zijn het blokken die ook onder een Yamaha zitten. Is dit verhaal waar of had de monteur niet zo veel zin in deze klus?
 
Advertisement - register to remove this

Wat een raar verhaal van die garage...
Beta Ark is gewoon voorzien van een Minarelli horizontaal motorblok.

Type motorblok MA (Horizontaal / Vloeistof gekoeld / Lang model)
Type motorblok MY (Horizontaal / Luchtgekoeld / Lang model)

Onderdelen zijn er zat te krijgen, of dit nou nieuw of 2e hands betreft!
Beetje raar van die monteur!

Het verhaal van ontsteking en bobine komt ook een beetje vreemd over.
Het is echter wel zo dat de CDI en Bobine in één en dezelfde behuizing zitten bij de Arkjes.
 
Last edited:
Bij minarelli moet je wel goed uitkijken wel ontsteking je erop hebt zitten..

De oudere modellen heb nog een yamaha ontsteking of een ducati ontsteking.
Hoe meer je richting 2000 gaat en later zijn er weer andere ontstekingen gebruikt.
 
Ok, nu staat hij bij een andere reparateur. Hij vonkt niet meer. Bobine is goed, dus het ligt aan de cdi. Nu komt het…. De cdi is een ander type. Schijnbaar worden deze per zoveel jaar veranderd en de cdi is dus niet meer te krijgen. (Dit bedoelde de eerste monteur waarschijnlijk) al meerdere sites gekeken en ook op mp meerdere mensen gecontact, maar de cdi is niet te vinden.
 

Attachments

  • 64B28D54-DECA-4A4D-80A2-7280048ED533.jpeg
    64B28D54-DECA-4A4D-80A2-7280048ED533.jpeg
    88.3 KB · Views: 15
Wat een rare scootermonteur...

Easyparts heeft waarschijnlijk wel de juiste spullen liggen.

Als dat nou niet het geval is zou je in het ergste geval een andere ontsteking van een Minarelli blok kunnen monteren en deze op de kabelboom aansluiten. Kwestie van een schematje erbij zoeken en met een beetje electra kennis moet je er wel uitkomen. Zo niet dan meen ik dat @Sparky een vrij kundige electro kenner is en als je het aardig vraagt die ongetwijfeld kan zien welke draden waarop komen.
Maar lijkt me sterk dat een CDI niet meer te krijgen is nergens
 
Wat een rare scootermonteur...

Easyparts heeft waarschijnlijk wel de juiste spullen liggen.

Als dat nou niet het geval is zou je in het ergste geval een andere ontsteking van een Minarelli blok kunnen monteren en deze op de kabelboom aansluiten. Kwestie van een schematje erbij zoeken en met een beetje electra kennis moet je er wel uitkomen. Zo niet dan meen ik dat @Sparky een vrij kundige electro kenner is en als je het aardig vraagt die ongetwijfeld kan zien welke draden waarop komen.
Maar lijkt me sterk dat een CDI niet meer te krijgen is nergens
Dank voor je antwoord. Een andere cdi hadden we ook al aan gedacht. Moet dan wel cdi zonder bobine zijn, maar die zijn er zat te vinden. Komen we alleen weer bij het volgende probleem . De andere cdi’s hebben 4 of 5 kabeltjes/aansluitingen. De stekker die er nu opzit gaan er 6 kabels in……
 
volgens mij is dit gewoon het zelfde:


Is een DC cdi


En hier bij zandri:


Die cdi is dus vanaf 2010 in gebruik genomen.

Reden waarom die moeilijker te vinden is. Omdat in 1996 t/m 2000 veel meer de oudere modellen ark zijn verkocht met oude type cdi.. Daar is veel voor te krijgen.. De latere modellen zijn minder veel van verkocht en veel van die scooters worden allemaal ingeleverd bij milieu inlever punten, dus veel verdwijnt op de vuilnisbelt.
 
Last edited:
volgens mij is dit gewoon het zelfde:


Is een DC cdi


En hier bij zandri:


Die cdi is dus vanaf 2010 in gebruik genomen.

Reden waarom die moeilijker te vinden is. Omdat in 1996 t/m 2000 veel meer de oudere modellen ark zijn verkocht met oude type cdi.. Daar is veel voor te krijgen.. De latere modellen zijn minder veel van verkocht en veel van die scooters worden allemaal ingeleverd bij milieu inlever punten, dus veel verdwijnt op de vuilnisbelt.
Top!!! Bedankt. Ik ga even kijken of deze goed is.
vraag me alleen af of we er goed aan hebben gedaan een 2012 te kopen als ik het zo lees.
 
Stja dat weet je nooit van te voren.. Misschien kan je hem ombouwen naar oude style.. Moet je denk ik een oude type kabelboom hebben en alles wat DC is (zoals de stator vervangen voor een AC stator.

Het kan ook wellicht zo zijn dat je carters een kloon blok is van het minarelli blok en niet het oude type.
Maar als de onderdelen op van het oude blok hetzelfde zijn als op jou blok heb je kans dat het ook nog eens gaat passen.
 
Jawel!!! Hij rijd weer!!!

weggebracht naar een bedrijf die na mijn verhaal er wel naar wilde kijken. Binnen een uur een telefoon dat hij weer draaide. Hij heeft een nieuwe aarde en plus draad getrokken, spanningsregelaar was niet goed en die zorgde er schijnbaar voor dat hij aangesloten niet vonkte en los wel vonkte. Andere erop gezet en hij doet het!!!
 
Jawel!!! Hij rijd weer!!!

weggebracht naar een bedrijf die na mijn verhaal er wel naar wilde kijken. Binnen een uur een telefoon dat hij weer draaide. Hij heeft een nieuwe aarde en plus draad getrokken, spanningsregelaar was niet goed en die zorgde er schijnbaar voor dat hij aangesloten niet vonkte en los wel vonkte. Andere erop gezet en hij doet het!!!
even reclame maken waar je dit hebt laten doen.
 
Ok, nu staat hij bij een andere reparateur. Hij vonkt niet meer. Bobine is goed, dus het ligt aan de cdi. Nu komt het…. De cdi is een ander type. Schijnbaar worden deze per zoveel jaar veranderd en de cdi is dus niet meer te krijgen. (Dit bedoelde de eerste monteur waarschijnlijk) al meerdere sites gekeken en ook op mp meerdere mensen gecontact, maar de cdi is niet te vinden.
he man las je verhaal net ik heb nog het 1 en ander aan kabels en dashboard enzo ligge. als je me foto zou kunne sturen misschien kan ik je helpen gr michel
 
Back
Top