prestatie verschil lang en kort carter?

jayvanveen

Member
Ik vroeg me af wat het prestatie verschil is tussen lang en kort, een vriend van me zegt dat een lang carter grotere slagen kan maken en dan dus meer touren heeft. dus een lang carter sneller is als kort.

is dit ook zo? en zijn er nog meer verschillen?

als je voor snelheid wilt gaan is het dan niet beter om bijvoorbeeld een lang carter onder een zip te gooien?
 
Advertisement - register to remove this

Nee dat is complete bullshit want je slag is niet bepaald door de lengte van je carter.
Post automatically merged:

En een lang carter onder een Zip rijd stukken minder goed dan met een kort carter
 
Nee dat is complete bullshit want je slag is niet bepaald door de lengte van je carter.
Post automatically merged:

En een lang carter onder een Zip rijd stukken minder goed dan met een kort carter
nou fijn om te weten

dacht al, heeft de slag niet te maken met hoeveel slag de krukas heeft?

dus er is helemaal geen prestatie verschil tussen lang en kort carter
 
Ik vroeg me af wat het prestatie verschil is tussen lang en kort, een vriend van me zegt dat een lang carter grotere slagen kan maken en dan dus meer touren heeft. dus een lang carter sneller is als kort.

is dit ook zo? en zijn er nog meer verschillen?

als je voor snelheid wilt gaan is het dan niet beter om bijvoorbeeld een lang carter onder een zip te gooien?

Dus met een peugeot fox carter gaat die als een raket volgens jou.

138684_carterbasmoteur_scooter_peugeot_fox_50.jpg
 
Dus met een peugeot fox carter gaat die als een raket volgens jou.

138684_carterbasmoteur_scooter_peugeot_fox_50.jpg
ik zelf heb geen idee een vriend van me zei zoiets.
Post automatically merged:

kijk eens de overbrenging van een tmax of andere sneller motorscooters en die van piaggio langer blok.Volgens mij heeft meer voordeel wanneer t afstand tussen vario en achterpoulie veel korter is.
stel nou je hebt een runner 70 en een zip sp 70, beide LC. allebei dezelfde setup, gaat er 1 sneller door de lengte van de carter?
 
Grote wielmaat, kleine wielmaat, niks sneller/langzamer, de eindoverbrenging is aangepast naar de wielmaat, maximaal toerental en vermogen van het motorblok.

Waarom hebben anders racemotoren geen 10 inch wielen en een blok van een meter?

Noch de lengte van het blok, noch de wielmaat bepaald niet in grote maten hoe snel een scooter is.
De slag is een ander verhaal.
 
Wielmaat heeft natuurlijk wel een grote invloed.
Maar daar kan je inderdaad natuurlijk ook gewoon alles op afstellen. Gewoon de vertanding wat veranderen.

De lengte van het carter of de riem maakt helemaal niets uit.

Een lange of korte slag zegt ook niet meteen iets over de prestaties. Dat is ook gewoon compleet afhankelijk van de rest van de motor.
 
Last edited:
ik zelf heb geen idee een vriend van me zei zoiets.
Post automatically merged:


stel nou je hebt een runner 70 en een zip sp 70, beide LC. allebei dezelfde setup, gaat er 1 sneller door de lengte van de carter?
Nope
Post automatically merged:

Grote wielmaat, kleine wielmaat, niks sneller/langzamer, de eindoverbrenging is aangepast naar de wielmaat, maximaal toerental en vermogen van het motorblok.

Waarom hebben anders racemotoren geen 10 inch wielen en een blok van een meter?

Noch de lengte van het blok, noch de wielmaat bepaald niet in grote maten hoe snel een scooter is.
De slag is een ander verhaal.
Daar ben ik het niet mee eens want een scooter vergelijken met een motor op een circuit is als appels en peren.

90% van alle scooters op het circuit zijn namelijk Zip SP met jawel de 10inch wieltjes, en dat is vooral omdat ze dan nog lekker wendbaar zijn.
Die wendbaarheid is nodig op de krappe circuits waar we rijden. Als je met een scooter over Assen zou vliegen heb je stuk minder wendbaarheid nodig want de topsnelheid is niet eens te vergelijken met een motor.

Maar we dwalen af je carterlengte heeft niks met je snelheid te maken.
Daarom testen we op de testbank ook vaak met een geblokkeerde vario
 
Last edited:
Grote wielmaat, kleine wielmaat, niks sneller/langzamer, de eindoverbrenging is aangepast naar de wielmaat, maximaal toerental en vermogen van het motorblok.

Waarom hebben anders racemotoren geen 10 inch wielen en een blok van een meter?

Noch de lengte van het blok, noch de wielmaat bepaald niet in grote maten hoe snel een scooter is.
De slag is een ander verhaal.
maar de slag wat is dat precies, vind het allemaal wel interessant om meer gedetailleerder te kijken naar een scooter blok ivp dr maar een malossi multivar op te gooien
Post automatically merged:

Wielmaat heeft natuurlijk wel een grote invloed.
Maar daar kan je inderdaad natuurlijk ook gewoon alles op afstellen. Gewoon de vertanding wat veranderen.

De lengte van het carter of de riem maakt helemaal niets uit.

Een lange of korte slag zegt ook niet meteen iets over de prestaties. Dat is ook gewoon compleet afhankelijk van de rest van de motor.
vroeg me dan meer af hoe het zit tussen een runner 70 en een zip sp 70
 
De lengte van de beweging die de zuiger op en neer maakt in de cilinder.

Bij een normaal motorblok is dat bij wijze van spreken 5cm. Als je de slag groter maakt, maak je daar bijvoorbeeld 5.5cm van. En daar word de cilinderinhoud weer groter van. In principe zorgt dat natuurlijk voor meer vermogen, maar cilinderinhoud zegt niet alles. Helemaal niet op 2 takt.

Maar als je 2 precies dezelfde motoren hebt, zal de motor met langere slag iets meer vermogen hebben. Maar daar lever je dan ook weer toerental voor in. (als je het heel wil houden tenminste)

Waarschijnlijk het beste om gewoon wat filmpjes van 2 takt werking op youtube op te zoeken oid. (en misschien ook 4 takt, als je het leuk vind) Dit soort dingen zijn gewoon veel makkelijker uit te leggen en te begrijpen als je er een beeld bij hebt.

Carter op scooters is ook een beetje een dubbele benaming. Bij een los motorblok is het carter het gedeelte waar de krukas in draait, en niets meer. Bij een scooter is een carter dat gedeelte, plus de aandrijving. Lang carter zegt alleen dat het gedeelte van de aandrijving wat langer is, voor een langere riem. Voor grotere wielen heb je een langer carter nodig.
Lang of kort carter zegt in die zin helemaal niets over het motor gedeelte. En een wat langere of kortere riem verandert niets aan de prestaties.
 
Last edited:
De lengte van de beweging die de zuiger op en neer maakt in de cilinder.

Bij een normaal motorblok is dat bij wijze van spreken 5cm. Als je de slag groter maakt, maak je daar bijvoorbeeld 5.5cm van. En daar word de cilinderinhoud weer groter van. In principe zorgt dat natuurlijk voor meer vermogen, maar cilinderinhoud zegt niet alles. Helemaal niet op 2 takt.

Maar als je 2 precies dezelfde motoren hebt, zal de motor met langere slag iets meer vermogen hebben. Maar daar lever je dan ook weer toerental voor in. (als je het heel wil houden tenminste)

Waarschijnlijk het beste om gewoon wat filmpjes van 2 takt werking op youtube op te zoeken oid. ;) (en misschien ook 4 takt, als je het leuk vind) Dit soort dingen zijn gewoon veel makkelijker uit te leggen en te begrijpen als je er een beeld bij hebt.

Carter op scooters is ook een beetje een dubbele benaming. Bij een los motorblok is het carter het gedeelte waar de krukas in draait, en niets meer. Bij een scooter is een carter dat gedeelte, plus de aandrijving. Lang carter zegt alleen maar dat er een langer gedeelte is voor de aandrijving. Voor grotere wielen heb je een langer carter nodig.
Lang of kort carter zegt in die zin helemaal niets over het motor gedeelte.
dus dan heeft de slag wel met krukas te maken? neem aan als ik dan gewoon ietswat logisch nadenk dat t dan gw de lengte is van de stang waar de zuiger op zit.

is allemaal wel heel interessant zal ik zeker doen.
 
De slag is inderdaad afhankelijk van de krukas en drijfstang.
hoe werkt het dan met een “hoogtourig” en “laagtourig” blok etc, wat js het verschil?

dacht ook gelezen te hebben dat je krukassen voor hoogtourig en voor laagtourig hebt, weet niet of het klopt.

welke zou dan het beste zijn voor een 70cc zip
 
hoe werkt het dan met een “hoogtourig” en “laagtourig” blok etc, wat js het verschil?

dacht ook gelezen te hebben dat je krukassen voor hoogtourig en voor laagtourig hebt, weet niet of het klopt.

welke zou dan het beste zijn voor een 70cc zip
Hoogtoerig zijn de snelle alu cilinders zoals 2fast en speed 7t

Laagtoerig zijn de gietijzere cilinders zoals een DR70 en Malossi sport
 
Back
Top