De lengte van de beweging die de zuiger op en neer maakt in de cilinder.
Bij een normaal motorblok is dat bij wijze van spreken 5cm. Als je de slag groter maakt, maak je daar bijvoorbeeld 5.5cm van. En daar word de cilinderinhoud weer groter van. In principe zorgt dat natuurlijk voor meer vermogen, maar cilinderinhoud zegt niet alles. Helemaal niet op 2 takt.
Maar als je 2 precies dezelfde motoren hebt, zal de motor met langere slag iets meer vermogen hebben. Maar daar lever je dan ook weer toerental voor in. (als je het heel wil houden tenminste)
Waarschijnlijk het beste om gewoon wat filmpjes van 2 takt werking op youtube op te zoeken oid.
(en misschien ook 4 takt, als je het leuk vind) Dit soort dingen zijn gewoon veel makkelijker uit te leggen en te begrijpen als je er een beeld bij hebt.
Carter op scooters is ook een beetje een dubbele benaming. Bij een los motorblok is het carter het gedeelte waar de krukas in draait, en niets meer. Bij een scooter is een carter dat gedeelte, plus de aandrijving. Lang carter zegt alleen maar dat er een langer gedeelte is voor de aandrijving. Voor grotere wielen heb je een langer carter nodig.
Lang of kort carter zegt in die zin helemaal niets over het motor gedeelte.