Verschil A,B,C,D zuigers

KreVaN

Sappert de Sap
Hallo,

Ik vroeg me af wat nou precies het verschil tussen de types A,B enz. In diameter zit namelijk geen verschil het is me niet geheel duidelijk daarom deze Thread

Advertisement - register to remove this

Bij 70 cc cilinders wordt de boring van bv. een Evo of MHR cilinder geprobeerd exact naar Ø47.60 te slijpen.

De zuigers zijn verkrijgbaar met:
47.55 --->A
47.56 --->B
47.57 --->C
47.58 --->D

Met een cilinder die exact Ø47.60 is moet je een A zuiger pakken, dan heb je een zuigerspeling van 0.05 mm (niet precies omdat je nog zit met de nodige tolerantie, + of - paar duizendste van de zuiger en cilinder)

Als je cilinder dus gehoond/gediamandhoond wordt, moet je dus altijd de Ø van de boring meten en dan de bijpassende zuiger pakken voor de juiste speling.

Is 0.05 mm ruimte tussen je zuiger en cilinder niet een beetje weinig? Het kan goed zijn dat het wel zo is, maar ik vind het een beetje weinig dat is volgens mij nog dunner dan een velletje papier.
Dan heb je nog te maken met het uitzetten van de onderdelen en de oliefilm die op die cilinderwand komt. Dus ik twijvel nog een beetje.

blueneonlight said:
Is 0.05 mm ruimte tussen je zuiger en cilinder niet een beetje weinig? Het kan goed zijn dat het wel zo is, maar ik vind het een beetje weinig dat is volgens mij nog dunner dan een velletje papier.
Dan heb je nog te maken met het uitzetten van de onderdelen en de oliefilm die op die cilinderwand komt. Dus ik twijvel nog een beetje.

velletje a-4 ( printer papier ) is 0.11 mm :D

Ik kan een stukje papier van ongveer 5 x 20 x 0,11 mm met mijn zuiger mee de cilinder in schuiven. Dus dan is er tussen de zuiger en de cilinderwand 0,11 mm over.
De cilinder is 47,60 mm gemeten met de schuifmaat, kun je trouwens tot 0,05 mm nauwkeurig mee meten.

Een zuiger is niet rond en loopt een beetje taps ivm uitzetting. Bij de zuigerveer is de maat kleiner dan bij de zuigerhemd. Je moet bij de zuiger ook op de breedste plekken meten. Dan moet het verschil tussen zuiger en cilinder ongeveer 0.05 mm zijn. En schuifmaat is niet nauwkeurig genoeg. Kan je snel leuk meten tot een tiende, maar voor een honderste nauwkeurig heb je toch een micrometer nodig.

blueneonlight said:

Een Evo kun je zelfs op 0.04mm zetten ...

Met een digitale schuifmaat kun je vrij nauwkeurig de zuiger meten, maar je hebt toch echt een 2 of 3-poot met meetklok nodig om de cilinderboring op te meten....

Ik heb helaas zelf geen binnen-micrometer dus kan het niet zelf nameten, maar een (nieuwe) cilinder heeft in principe over de gehele lengte dezelfde diameter toch? (aangezien het honen over de complete lengte met dezelfde diameter gebeurd)

Ik heb me Evo dus een fractie laten honen i.v.m. een brandplek ( licht warmgelopen) het is echt maar heel weinig dat er uit is gegaan zal ik dit opmoeten meten of kan ik gewoon me A zuiger houden. Hij loopt nu wel gewoon..

$aint said:
Ik heb helaas zelf geen binnen-micrometer dus kan het niet zelf nameten, maar een (nieuwe) cilinder heeft in principe over de gehele lengte dezelfde diameter toch? (aangezien het honen over de complete lengte met dezelfde diameter gebeurd)

als het goed is is de zuiger bovenaan kleiner in diameter dan onder , omdat er toch wel temperatuurverschil zit tussen boven en onder.

je moet de zuiger ook onder meten (op de slip zegmaar)

0,04 /0,05 is normaal bij een alu cilinder ....

ik heb een keer een Polini voor Puch Maxi opgemeten (nieuw) , die zat op 0,35 zelfs...

blueneonlight said:

vergeet alleen niet dat de cilinder ook uitzet...

melf #50 said:
als het goed is is de zuiger bovenaan kleiner in diameter dan onder , omdat er toch wel temperatuurverschil zit tussen boven en onder.

je moet de zuiger ook onder meten (op de slip zegmaar)

0,04 /0,05 is normaal bij een alu cilinder ....

ik heb een keer een Polini voor Puch Maxi opgemeten (nieuw) , die zat op 0,35 zelfs...

Ik wilde graag zo'n antwoord, maar dan m.b.t. de cilinder :rolleyes:

melf #50 said:
cilinder is gewoon overal gelijk.. (nieuw natuurlijk ;) )

OK, dat dacht ik ook:)

Is een binnen-fijnmeeter (weet niet precies wat de Nederlandse naam is) precies genoeg om de cilinder-diameter op te meten (op de 0,01mm precies)?

Dit aangezien 3-punts binnen-mikrometers nogal prijzig zijn.

Back