Verschil A,B,C,D zuigers

KreVaN

Sappert de Sap
Hallo,

Ik vroeg me af wat nou precies het verschil tussen de types A,B enz. In diameter zit namelijk geen verschil het is me niet geheel duidelijk daarom deze Thread

Advertisement - register to remove this

De 1e
511z.gif

Binnenmeettaster met meetklok

Ideaal voor bijvoorbeeld het controleren van slijtage van cilinders, wordt daarom ook wel 'cilindercontroleur' genoemd.

Met centreerinrichting en verwisselbare meetstiften.
Beweegbare meetpunt met hardmetaal.

Specificaties
Meetbereik: 18 - 35 mm
Aflezing: 0,01 mm (meetklok 2046)
Meetstiften: 9 stuks, hardmetalen kogels.
Meetdiepte: tot 100 mm

Levering in opbergcassette, inclusief meetstiften, meetklok en kunststof beschermkap.

Uit te breiden met verlengstukken voor het meten in diepe boringen.

en de 2e.
103137z.GIF

103125z.gif

103137d.GIF

Buitenschroefmaat, lichte werkplaatsuitvoering met frictietrommel

Specificaties
Meetbereik: 25-50 mm
Aflezing: 0,01 mm
Nauwkeurigheid: Din 863-1
Trommel: Matverchroomd, Ø 18 mm
Spindel: Ø 6,35 mm, spoed 0,5 mm, met blokkering
Meetvlakken: Geslepen en gelept hardmetaal
Beugel: Gelakt
Meetkracht: 5-10 N, frictietrommel

Geleverd in opbergcassette, met instelmaat en instelsleutel.

Speedy-tjai said:
Bij 70 cc cilinders wordt de boring van bv. een Evo of MHR cilinder geprobeerd exact naar Ø47.60 te slijpen.

De zuigers zijn verkrijgbaar met:
47.55 --->A
47.56 --->B
47.57 --->C
47.58 --->D

Met een cilinder die exact Ø47.60 is moet je een A zuiger pakken, dan heb je een zuigerspeling van 0.05 mm (niet precies omdat je nog zit met de nodige tolerantie, + of - paar duizendste van de zuiger en cilinder)

Als je cilinder dus gehoond/gediamandhoond wordt, moet je dus altijd de Ø van de boring meten en dan de bijpassende zuiger pakken voor de juiste speling.

Ik heb laast een Kymco cilinder laten honen, en de lui van dat bedrijf zeiden neem eerst een zuiger en dan honen we hem op de maat van die zuiger.

Die maten zijn bedoeld voor Evo en MHR cilinders die van jou gaat waarschijnlijk niet in duizendsten mm's

Bart Hoedemaker said:
Ik heb laast een Kymco cilinder laten honen, en de lui van dat bedrijf zeiden neem eerst een zuiger en dan honen we hem op de maat van die zuiger.

melf #50 said:

OK, dus een simpele binnenmeettaster is precies genoeg?
Er staat weliswaar geen maat voor de precisie in, maar de aflezing is "maar" to 0,01mm en aangezien dat meestal het verschil tussen de opeenvolgende zuigers is lijkt me dat wat onprecies?

Bart Hoedemaker said:

gietijzer wel ja ....

mja , zuiger moet een honer er iig al bij hebben , teminste als je de speling precies goed wilt hebben..

@ Saint , 1 keer posten is wel genoeg hoor :P

melf #50 said:
gietijzer wel ja ....

mja , zuiger moet een honer er iig al bij hebben , teminste als je de speling precies goed wilt hebben..

@ Saint , 1 keer posten is wel genoeg hoor :P

Ja, ik heb nog wat posts nodig :P
Nee, ik wil het gewoon zeker weten voor ik een hoop euri's uitgeef aan iets wat niet goed genoeg is.
Wat is de precisie van jouw binnenmeettaster?

blackroxrenkum said:
kan ik er anders niks meer mee

zoek het zelf toch uit man! , ik heb net gezegd dat je moet meten om te weten wat voor zuiger je nodig bent :|

(vraag me soms af of er uberhaupt wel gelezen word)

je gaat gewoon naar de winkel en gaat daar de cilinder laten meten , heb je geen zin aan deze moeite te doen koop je een D zuiger , zat er immers ook in ...

mja , dan is het niet 100% zeker dat je de goeie hebt...

meten=weten

Back