D
Dat is het mooie vh verhaal. Mijn scooter Sym Orbit 2 50cc 4 takt uit 2014 is 3 jaar jonger dan de Kymco en ik heb dat systeem niet. Ik rij toch altijd met lampen aan daar niet van. Ik ben chauffeur op grote bakwagen (voor rijbewijs B, Mercedes 416, de 4 is t gewicht en 16 is 160 pk.) In theorie mocht ik maar 800 kg laden. Is maar goed dat ik elke keer bij de 500.000km een andere kreeg. Dat oogt toch netter en ben ook nooit staande gehouden. Na 4 miljoen kilometer altijd met mijn verlichting aan, ben ik een groot voorstander van lampen aan...altijd.Als ik het goed heb worden er alleen nog maar scooters gemaakt waarvan het licht altijd aanstaat. ik heb bij mijn beta ark de licht schakelaar eruit gehaald en het licht brand dus gewoon altijd. Dan kan ik het ook niet vergeten aan te zetten. Wat me op de scooter bizar vaak gebeurde.
Het probleem met bromfiets navigatie is dat heel Nederland met een Scooter of 50 moet vastleggen hoe te rijden. Bij mij in de stad kunnen ze overal waar ik voor de 1e keer kom wel een spoor van bekeuringen achterlaten. In Eindhoven is het de weg op de weg af, dus ook fietspad op en af. Je hebt de kennis vh gebied nodig. Als je nu een goed functionerende navigatie app voor bromfietsen kan maken inclusief die duizenden op en af ritjes dan wordt je miljoenair. Maar veel werkVoor de veiligheid rij ik altijd met mijn verlichting aan, ik denk dat die aan- & uitknop nog nooit is bedient.
Voor wat betreft navigatie op de scooter gebruik ik de zogenaamde X-grip gemonteerd aan de spiegel, wel een immitatie dus niet van Ram-Mount , dit in combinatie met Tomtom op mijn smartphone en een Bluetooth headset ingebouwd in de helm.
Werkt perfect.
Je kunt hiermee dus telefoneren, navigeren, spreken met je passagier, spreken met andere rijders in je groep, tot 800 meter en zelfs radio luisteren of een mp3-tje op je smartphone.
ik zal hieronder wat linkjes plaatsen.
X-Grip
BT-Headset
Erg tevreden over, de GSM zit muurvast geklemd, er zit welliswaar een extra rubberen strap bij maar die is in principe niet nodig, maar zeker is zeker....
Als ik eerlijk ben valt het scooter rijden vet tegen. Ik rij nog helemaal origineel. 48km/uur max 50km/uur. En ik frustreer me rot. Die varioring moet er echt zsm uit en dan afstellen. Verder niks. Als hij 60 zou gaan ben ik tevreden. Ik ben een rijdende chicane. De stoplichten voelen vaak mijn scooter niet. Dus ik weet als ik bij sommige stoplichten kom dat die geen groen geven . Te idioot voor woorden. MaarjaDit probleem heb ik niet, ik rij sinds tientallen jaren motor en rij nu, sinds 2014, een motorscooter.
Dat bevalt heel goed, welliswaar geen groot vermogen want het is maar een 300cc maar verder ook geen gedoe met opvoeren en geen fietspaden.
De maximum snelheid is iets boven de 120 kmpu, dus een autosnelweg is ook nog goed te doen,
Echt een aanrader voor diegene die graag scooter rijdt maar niet de nadelen van een 50cc'tje.
Ik rij altijd over de hele lengte vd lussen die in de rijrichting liggen en dan ga ik in een hoek staan vd lus voor t stoplicht zelf. De dwarsliggende lus. En als er een auto achter me staat en het niet begrijpt zet ik m uitDit probleem met de stoplichten had ik vroeger ook met mijn Yamaha TW125 in de 90'er jaren, blijkbaar te weinig ijzer aan ;-)
Vooral irritant als je midden in de nacht voor een verkeerslicht staat die maar niet groen wil worden en verder niemand op de weg is.
Menige nachten door het rood moeten rijden of gebruik moeten maken van het fietspad waar drukknoppen zat, indien er flitspalen stonden.
Die lussen in de weg zijn zogenaamde afgestemde kringen die in oscillatie staan, als jij dan met je voortuig ijzer in deze kring brengt, komt deze afgestemde kring uit oscllatie en de spanningsval wordt gedetecteerd.
Dus als je voertuig niet genoeg ijzer heeft, werken deze detectielussen vaak niet als ze te ongevoelig zijn ingesteld.