Vermoedelijk electrisch probleem Boatian BT49QT-9

dinino

New Member
Beste scooter fanaten,

Ik heb recent een Baotian BT49QT-9R1 gekocht uit 2007, een opknappertje.
Het betreft een 4-takt met het veelvoorkomende GY6 50cc blok.

Het apparaat deed eerst niets, inmiddels heb ik hem aan het lopen (E-start en kickstart).
Als de scooter stationair loopt, loopt hij goed.

Het probleem:
- Als ik de scooter uitzet via het contact, blijft de motor een tijdje doorlopen en gaat dan langzaam uit.
- Als ik het gas vol opentrek begint de scooter te stotteren en houdt in.
- Als ik het gas vol opentrek met de voorrem ingedrukt (Remlicht brandt), doet de scooter het normaal!!1!

Wat heb ik gedaan:
- Olie ververst, er zat nauwelijks olie in
- Verse benzine erbij (98)
- Nieuwe accu >> oude accu was dood
- Carburateur schoongemaakt inclusief sproeiers
- Nieuwe brandstofkabels
- Nieuwe benzine slangen + filter
- Nieuw spruitstuk + pakking >> spruitstuk had scheuren en o-ring van pakking was bijna vergaan
- Nieuwe bougie
- Nieuwe bobine
- Nieuwe contactslot
- Nieuwe startrelais >> connector was beschadigd en rubberen houder was aan vervanging toe
- Nieuw remcontact bij remhendel achterrem
- Schoonmaken contacten claxon knop (bleef hangen)
- Schoonmaken contacten e-start knop
- Nalopen massa van accu naar startmotor, is bevestigd en ziet er goed uit
- Massa is ook bevestigd aan frame onder voorvork aan unit waar claxon, knipperlicht relais en ac/dc omvormer zit.

Gezien het feit dat de scooter doorblijft lopen na uitzetten contact en dat de scooter wel goed loopt als het remlicht brand, ligt het probleem mijn inziens aan de electra.

Wellicht heeft iemand de gouden tip of goed idee om mijn probleem op te lossen?!
 
Advertisement - register to remove this

Heeft de cdi en het motorblok goed massa , heeft ook je contactslot goed massa ( langs deze weg wordt de cdi voorzien van massa op pin 5 ) . Lijkt me massa probleem , dat verdwijnt als je de rem inknijpt , omdat dan de massa via deze weg gaat . Je zou punt 5 op je cdi is met de massa op de accu kunnen houden als de motor loopt , en kijken of hij dan wel goed uitvalt.
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 6
Deze Boatian heeft een AC-cdi en de scooter wordt uitgezet door pin5 van de cdi naar massa te schakelen zoals op de foto van @trabiarie te zien is.
Daar de scooter niet echt uit wil, als het contactslot wordt uitgeschakeld, is een teken dat of het contact in het contactslot niet in orde is of dat de massaverbinding van het contactslot niet in orde is.
Een probleem in het contact van het contactslot kunnen we bijna verwaarlozen omdat het inknijpen van een rem ook invloed heeft op de motorloop bij volgas.

Dus dat er iets scheelt met de massa van de scooter is zeer aannemelijk.
Ik zou beginnen alle groene bedrading, het frame en het motorblok met de multimeter te controleren op weerstand tov de minpool van de accu en dit met uitgeschakeld contactslot.

De multimeter daarbij schakelen op het laagste Ohm-bereik met de zwarte meetdraad aangeloten op de com-aansluiting van de multimeter en de rode meetdraad aangesloten op de aansluitbus van de multimeter met het Ohmega teken ernaast.
Verder de zwarte meetpen vast aansluiten op de min-pool van de accu en met de rode meetpen alle groene bedrading, motorblok en frame afprikken.
De gemeten weerstanden moet normaal gesproken nagenoeg 0 Ohm zijn echter in de praktijk, gezien de meetfout van de multimeter en de contactweerstand van de meetdraden, komt dit meestal neer op zo'n 0,2 a 0,3 Ohm.
Ik zou het eerst beginnen bij het contactslot omdat daar het probleem zeker aanwezig is.
 
Last edited:
Ik zal even een status update geven op basis van jullie kennis en kunde hierboven:

Na onderzoek van de massa kabel, kwam ik uit op het knooppunt waar de massa van de accu, cdi, zijstandaard schakelaar, achterkant en stuurhuis bij elkaar komen. Ik trok de kabel naar het stuurhuis zo uit de isolatietape en er was oxidatie aanwezig tot aan de connectoren van de cdi, zijstandaard schakelaar.

Wat heb ik gedaan:
Ik heb nieuwe massakabels getrokken en vervangen tot de aan connectoren, de boel aan mekaar gesoldeerde en met krimpkousen afgewerkt.

Resultaat:
De scooter start en loopt zonder te happeren

Het enige probleem dat resteert is dat de scooter nog steeds niet uitgaat als ik het contact uitzet, zowel met het oude als het nieuwe contactslot.
Ik zal de bovenstaande tips van betreffende de CDI en het doormeten uitvoeren en mijn bevindingen daarna posten.
 
Je zou de draad die van het contactslot naar de massa loopt apart moeten meten . valt de scooter wel gelijk uit als je pin 5 van de cdi aan de massa hangt , valt hij ook gelijk uit als je de zijstandaard uitklapt? Is dit wel het geval weet je zeker dat het in de bedrading ( massa contact slot ) , of de draad van het contactslot naar de cdi toe zit.
 
Op gebied van elektra ben ik nieuw:

De massadraden vanaf de cdi tot aan het knooppunt en vanaf de accu tot hetzelfde knooppunt heb ik volledig vervangen, geeft dit niet hetzelfde effect als aan de massa hangen?

Indien niet, hoe kan ik dan de cdi rechtstreeks aan de massa hangen, dat betekent dat ik de kabel moet doorknippen, strippen en verbinden met een extra stuk kabel, rechtstreeks met de minpool van de accu? :sweatsmile:

Als de scooter loopt en ik de zijstandaard uitklap, dan blijft de scooter gewoon doorlopen met contact aan of uit.
Ik krijg de scooter in ieder geval niet gestart als de zijstandaard is uitgeklapt, zoals het hoort.

Ik zal e.e.a. doormeten.
Ik heb een multimeter en ben hier geen held, maar gelukkig hebben we youtube en de instructies zoals hierboven beschreven. :sunglasses:

De andere bedrading loop ik ook nog eens na, ik zie wel dat de roze kabel die van de cdi afkomt is losgekoppeld afgedopt, begrenzing?
 
Als je een draad een klein stukje blank maakt , kun je dat bij pin 5 in de connector steken ( of een recht gebogen paperclip met daaraan een stuk draad) als je dan het uiteinde tegen de massa houdt zou de scooter gelijk uit moeten vallen. Dit is hetzelfde als dat je het contactslot omdraait naar stop , deze verbind dan ook pin 5 met massa waardoor de vonk gestopt wordt. Gebeurt dit niet (pin5 tegen massa) denk ik dat er iets in de cdi niet klopt. Of en dat heb ik met oudere auto's gehad dat de motor blijft nadieselen ( nalopen) op teveel kool aanslag in de cilinderkop die na gloeit en daardoor het mengsel nog een tijdje blijft ontsteken. Dat je hem niet meer kan starten , als de jiffy uitstaat ,bedoel je dan dat de startmotor het niet doet , of dat hij niet aanslaat? Als hij wel start maar niet aanslaat , zou dat betekenen dat pin 5 wel aan massa gelegd wordt.
 
Last edited:
ik zie wel dat de roze kabel die van de cdi afkomt is losgekoppeld afgedopt, begrenzing?
Ja, deze is hoogstwaarschijnlijk van de cartersensor, door deze af te koppelen loopt de scooter harder dan de constructiesnelheid.
Dit is dus een begrenzing op snelheid, niet op toerental.

Een beetje raar dat de scooter niet uitvalt als je de zijstandaard uitklapt maar niet gestart krijgt als de zijstandaard uitgeklapt is???

Wat Arie hierboven bedoelde is bij wijze van proef even een los draadje te nemen.
De ene zijde van dit draadje sluit je aan op de zwart/witte draad van de 2 polige connector van de CDI, middels de backprobe methode (zie plaatje hier beneden)
De andere zijde van dit draadje hou je even tegen de min-pool van de accu, de lopende motor moet nu meteen uitvallen.

back probing.png
Edit: net te laat zie ik. :)
 
Hierbij een schema van een retro ook een chinees , maar ik denk dat het ongeveer hetzelfde is
 

Attachments

  • RETRO CHINA Electr cschema.pdf
    251.2 KB · Views: 2
Het was inderdaad de zwart/witte kabel, binnen 5 minuten gevonden via de "probing" tip met de paperclip.

Op hetzelfde punt onder de accu, waar het probleem met de verrotte massa kabels zat op het vertakkingspunt, was de vertakkingpunt van het contactslot naar de CDI en zijstandaard schakelaar ook verrot. Kabels vervangen en nu werkt het contactslot weer naar behoren en scooter start en stopt soepel.

Hartelijk dank voor jullie deskundige hulp!!!
 
Goed dat je het gevonden hebt , ik wil je nog een tip geven : stel ook je kleppen even , zijn ze erg gevoelig voor . Ik stel mijn gy6 op 0.10 beide.
 
Ook fijn dat je even terugkoppelt waar de fout nu precies lag, we kunnen er met z'n alle van leren.
Veel plezier met de "nieuwe" aanwinst!
 
Back
Top