Verlichting scooter werkt niet

N13KNL

New Member
Hallo,

Ik heb een Malaguti F12 staan (oud model). Ik heb deze nu motorisch in orde maar krijg de algemene verlichting niet werkend. Soms werkt deze wel en een andere keer niet. Na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat alles dat stroom krijgt vanaf de accu goed werkt (E-start, toeter etc.). Dus dat zal iets vanaf de ontsteking zijn neem ik aan? Iemand enig idee waar ik het beste kan zoeken?
 
Advertisement - register to remove this

Je zou alle connector's na kunnen kijken , of ze schoon zijn , en goed in elkaar zitten , de verlichting krijgt denk ik de spanning uit de stator , deze wordt in toom gehouden door de regelaar , je zou eens kunnen meten bij de licht schakelaar , of je daar een goede spanning hebt , en dan of de schakelaar goed door schakelt . Let wel met meten , dat het wissel spanning is , als je met een multimeter aan de slag gaat , maakt met een spanning zoeker niet uit . Bekijk ook goed de aansluiting bij het vliegwiel . ook kun je gelijk over de accu polen meten of de accu opgeladen wordt , met versneld stationair , moet dat tussen 14 /15 volt zitten
 
Je zou alle connector's na kunnen kijken , of ze schoon zijn , en goed in elkaar zitten , de verlichting krijgt denk ik de spanning uit de stator , deze wordt in toom gehouden door de regelaar , je zou eens kunnen meten bij de licht schakelaar , of je daar een goede spanning hebt , en dan of de schakelaar goed door schakelt . Let wel met meten , dat het wissel spanning is , als je met een multimeter aan de slag gaat , maakt met een spanning zoeker niet uit . Bekijk ook goed de aansluiting bij het vliegwiel . ook kun je gelijk over de accu polen meten of de accu opgeladen wordt , met versneld stationair , moet dat tussen 14 /15 volt zitten
Ik ga het even nameten. Bedankt voor de informatie. Ik had op de ontsteking echter wel voltage, deze had ik al doorgemeten.
Post automatically merged:

Heb je wel spanning op de gele draad bij de spanningsregelaar.
Ik ga even nakijken of dat zo is.
 
Ik heb zojuist de kabels vanaf de ontsteking nagelopen en ben erachter gekomen dat de twee gele draden die naar de spanningsregelaar lopen allebei behoorlijk beschadigd zijn (zie afbeelding). Ik heb even gezocht en volgens mij zijn dit de plusdraden die naar de spanningsregelaar lopen. Kan iemand dit voor mij bevestigen?
 

Attachments

  • draden.jpg
    draden.jpg
    289.4 KB · Views: 7
Ik heb even gezocht en volgens mij zijn dit de plusdraden die naar de spanningsregelaar lopen. Kan iemand dit voor mij bevestigen?
Klopt, als het goed is zitten die twee gele draden samen op 1 pin van de spanningsregelaarconnector.

Een gele draad loopt naar je "ontsteking", de andere gele draad loopt naar de aan- uitschakelaar van je verlichting.

Dus even meten of je ook bij deze connector spanning meet als de motor draait en of deze ook arriveert bij de aan- uitschakelaar van je verlichting.

Ik voeg even het elektrisch schema toe van de F15 waar ik naar kijk.
Ik vermoed dat de F12 en de F15 niet veel van elkaar verschillen qua elektrisch systeem.

zq40_002.jpg
 
Last edited:
Klopt, als het goed is zitten die twee gele draden samen op 1 pin van de spanningsregelaarconnector.

Een gele draad loopt naar je "ontsteking", de andere gele draad loopt naar de aan- uitschakelaar van je verlichting.

Dus even meten of je ook bij deze connector spanning meet als de motor draait en of deze ook arriveert bij de aan- uitschakelaar van je verlichting.

Ik voeg even het elektrisch schema toe van de F15 waar ik naar kijk.
Ik vermoed dat de F12 en de F15 niet veel van elkaar verschillen qua elektrisch systeem.

View attachment 74193
Bedankt voor het schema. Ik heb hem even vergeleken met de bedradingskleuren van mijn F12 en deze komen inderdaad bijna helemaal overeen. Ik zal binnenkort de bedrading vanaf de lichtschakelaar naar spanningsregelaar naar ontsteking nalopen. Mocht je niets meer van mij horen kun je er vanuit gaan dat het is gelukt.
 
Klopt, als het goed is zitten die twee gele draden samen op 1 pin van de spanningsregelaarconnector.

Een gele draad loopt naar je "ontsteking", de andere gele draad loopt naar de aan- uitschakelaar van je verlichting.

Dus even meten of je ook bij deze connector spanning meet als de motor draait en of deze ook arriveert bij de aan- uitschakelaar van je verlichting.

Ik voeg even het elektrisch schema toe van de F15 waar ik naar kijk.
Ik vermoed dat de F12 en de F15 niet veel van elkaar verschillen qua elektrisch systeem.

View attachment 74193
Na lange tijd meten en proberen ben ik erachter gekomen dat wanneer ik de bekabeling van de tellers aansluit op de kabelboom, dat de verlichting dan niet werkt, wanneer ik deze niet aansluit werkt de verlichting wel. De oorzaak hiervan was kortsluiting in de kabelboom. Wat bleek? Er zat een plus draad tegen mijn frame wat de storing veroorzaakte. Het probleem is nu verholpen. Bedankt voor de hulp, ik ben je zeer dankbaar.
 
Back
Top