Vastloper MBK Spirit??

Status
Not open for further replies.

Gixxer76

Well-Known Member
Hallo,

Hierbij heb ik mezelf geregistreerd als lid omdat ik wel eens wat meerdere meningen wil horen dan enkel die van m'n "garagist". (Liefst enkel correcte meningen lol)

M'n stiefdochter heeft een MBK Spirit. En ja dat scootertje reed niet verkeerd maar toch, hoe gaat het...er moest een leo zx op.
Geen probleem Leo zx erop laten zetten.... en trekken dat dat ding deed, al geef ik het zelf toe.

Altijd goed gezorgd dat het niet te snel reed maar toch, sinds die uitlaat erop staat zijn de problemen begonnen. Hoofdzakelijk dat hij opeens weer sneller begon te gaan.

Nu onlangs viel bij haar het vermogen weg naar wat gereden te hebben. Heb zelf es gekeken en wat bleek; de kelk in de leo zat los in de uitlaat met als gevolg dat hij de uitgang van de gassen belette met als gevolg pruttel pruttel.

Geen probleem, kelk eruit...hij ging niet noemenswaardig veel harder maar was wel dat tikje heviger. Keerzijde vd medaille was dat hij enooorm dorstig werd. Gevolg, kelk er zelf terug ingelast.... gevolg.. teveel gelast wss maar hij ging nog amper 40.

Booster binnengedaan... garagist kelk er terug uitgedaan, ander gewichtjes gestoken voor meer pit, een kleinere sproeier om het verbruik in te dijken en zo'n sportfiltertje erop. En ik moet zeggen, dat trok als gek...heb me een paar keer laten verrassen door een wheelie. Het verbruik was ook spectaculair gedaald.

Dat gaat enkele dagen goed totdat ze begint te klagen over het inhouden van de motor, even maar... en dan gaat ie weer als een speer. eergisteren belt ze ons dat ze in panne gevallen is... we gaan haar depanneren en ik probeer de ooster nogmaals en hij start alsof er niets aan de hand is... ik ga er wat mee rijden en stel vast dat hij tot 30/u zeer traag optrekt, zich echt inhoudt en vanaf 30 zich weer volle bak geeft tot z'n top van 56 (teller).

Op een gegeven moment wil hij niks meer doen, de motor draait nog, volgas of niet, hij gaat geen meter meer vooruit. dan hoor ik een drietal ontploffingen maar niet zoals bij een slecht afgestelde motor van benzine die ontploft...eerder metaalklank en hij doet niets meer.....

Hij is dus een week terug van die garagist...na een telefoontje zegt hij me dat hij wss is vastgelopen 'Geripeerd' of zoiets.... is niet abnormaal.. gebeurt wel meer in de racerij, of door sleet, of door te fel te rijden met koude motor..

Ik denk echter dat hij dat ding net iets te hevig gezet heeft en dat het arme pistonnetje het helemaal niet maar aanko/aanwou..

Wat denken jullie?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ik denk dat het een carb probleem zal geweest zijn.

Hij heeft er een kleinere sproeier ingezet + een powerfilter.
Dat inhouden als hij wat warmer heeft zal zijn omdat hij eerst wat verzuipt dan.

Als ik jou was zou ik nu eerst even de originele sproeier (rond de 80) en een origineel luchtfilter er terug op zetten en kijken wat hij doet.

En om 56 op de teller te rijden moet moet je wss een varioring steken.
in combinatie met een ontgrensde uitlaat (zonder "kelkje" dus) maakt hij waarschijnlijk felle overtoeren. Dit is allesbehalve goed voor de cilinder, krukas, lagers enzo dus het kan zeker ook zijn dat je piston en/of cilinder beschadigd zijn.

Maar hij start gewoon nog?
Die ploffen kunnen ook evenwel een gesneuvelde bougi komen, probeer dat eerst even.
 
"Maar hij start gewoon nog?
Die ploffen kunnen ook evenwel een gesneuvelde bougi komen, probeer dat eerst even. "

Bedankt voor je reactie. Hij start niet meer, slaat niet aan, en de bougie werkt nog (heb ik getest). Wanneer ik de bougie eruitgedraaid heb zag deze niet felgrijs zoals het volgens m'n garagist bij een vastloper zou moeten zijn, maar gewoon bruin. Volgens mij zit die zoo vast niet aangezien wanneer ik op de kickstarter trap met de bougie eruit ik de piston nog mooi zuigend op en neer hoor gaan.

Oliereservoir zit ook nog meer dan halfvol dus dat kan de oorzaak ook niet geweest zijn.

Nu heb ik vanmorgen eens geprobeerd om 't bovenste deel van de cylinderblok af te draaien maar dat lijkt me dus onmogelijk zonder die motor er wat onderuit te laten zakken...ok o ik ben dan ook wel een leek wat die boostertjes betreft hé lol.
 
Achterkappen losmaken en eventjes nafttank eraf halen en je kunt gemakkelijk aan alles aan.

Rockettuner heeft hier gelijk vrees ik, 45 rijden en goed optrekken is nauwelijks mogelijk op een gezonde mannier.

Ook met een sportluchtfilter rijden is een niet al te goed idee zeker niet op een scooter voor dagelijks verbruik.
Wegens last met modder/regen/zand zal ook zeker geen goed hebben gedaan.

De cilinder hoeft niet VAST te zitten om vast te lopen, het kan zijn dat die even heeft geblokeerd en dan terug los is komen te schieten, maar toch is er niet genoeg compressie meer om te starten. (al lijkt het dat er nog compressie is).

Ik zou zeggen als je er wat kennis van hebt, eventjes achterkappen+benzinetank weghalen en cilinder eventjes bekijken, kost je niets extra en ben je zeker of de garagist gelijk heeft!
 
Achterkappen losmaken en eventjes nafttank eraf halen en je kunt gemakkelijk aan alles aan.

Rockettuner heeft hier gelijk vrees ik, 45 rijden en goed optrekken is nauwelijks mogelijk op een gezonde mannier.

Ook met een sportluchtfilter rijden is een niet al te goed idee zeker niet op een scooter voor dagelijks verbruik.
Wegens last met modder/regen/zand zal ook zeker geen goed hebben gedaan.

De cilinder hoeft niet VAST te zitten om vast te lopen, het kan zijn dat die even heeft geblokeerd en dan terug los is komen te schieten, maar toch is er niet genoeg compressie meer om te starten. (al lijkt het dat er nog compressie is).

Ik zou zeggen als je er wat kennis van hebt, eventjes achterkappen+benzinetank weghalen en cilinder eventjes bekijken, kost je niets extra en ben je zeker of de garagist gelijk heeft!

Hartelijk dank voor de goede tips en raad. Ik ga de benzinetank er eens afhalen en eens kijken. Nu ik vind het wel raar dat het onmogelijk is om en goed op te trekken en aan relatief legale snelheid te blijven rijden. Die garagist prepareet daar raceblokjes voor scooters dus die moet dat toch weten als dat ongezond is?

Hij heeft hem getest zonder enige beperking en hij liep 98/u. Dan denk ik logischerwijze dat als hij maar 51 reeel meer loopt dat de motor toch zeker
gespaard wordt aangezien hij maar op de helft van z'n capaciteit rijdt?

Ben ik nu dom? :?:W
 
Achterkappen losmaken en eventjes nafttank eraf halen en je kunt gemakkelijk aan alles aan.

Rockettuner heeft hier gelijk vrees ik, 45 rijden en goed optrekken is nauwelijks mogelijk op een gezonde mannier.

Ook met een sportluchtfilter rijden is een niet al te goed idee zeker niet op een scooter voor dagelijks verbruik.
Wegens last met modder/regen/zand zal ook zeker geen goed hebben gedaan.

De cilinder hoeft niet VAST te zitten om vast te lopen, het kan zijn dat die even heeft geblokeerd en dan terug los is komen te schieten, maar toch is er niet genoeg compressie meer om te starten. (al lijkt het dat er nog compressie is).

Ik zou zeggen als je er wat kennis van hebt, eventjes achterkappen+benzinetank weghalen en cilinder eventjes bekijken, kost je niets extra en ben je zeker of de garagist gelijk heeft!

Ok, ik heb de booster bijna volledig gestript en volgens mij is er een lekker stukje van die piston gebroken... Wat denken jullie? Of dat er voor de rest nog wat aan scheelt...De "bjèl" ofzo da weet ik niet, als ik voorzichtig op de kickstarter duw gaat da pistonneke nog mooi op en neer maar ja...

URL%5D
url%5D


URL%5D
 
Last edited:
Achterkappen losmaken en eventjes nafttank eraf halen en je kunt gemakkelijk aan alles aan.

Rockettuner heeft hier gelijk vrees ik, 45 rijden en goed optrekken is nauwelijks mogelijk op een gezonde mannier.

Ook met een sportluchtfilter rijden is een niet al te goed idee zeker niet op een scooter voor dagelijks verbruik.
Wegens last met modder/regen/zand zal ook zeker geen goed hebben gedaan.

De cilinder hoeft niet VAST te zitten om vast te lopen, het kan zijn dat die even heeft geblokeerd en dan terug los is komen te schieten, maar toch is er niet genoeg compressie meer om te starten. (al lijkt het dat er nog compressie is).

Ik zou zeggen als je er wat kennis van hebt, eventjes achterkappen+benzinetank weghalen en cilinder eventjes bekijken, kost je niets extra en ben je zeker of de garagist gelijk heeft!

Ok, ik heb de booster bijna volledig gestript en volgens mij is er een lekker stukje van die piston gebroken... Wat denken jullie? Of dat er voor de rest nog wat aan scheelt...De "bjèl" ofzo da weet ik niet, als ik voorzichtig op de kickstarter duw gaat da pistonneke nog mooi op en neer maar ja...

URL%5D
url%5D


URL%5D

2v1m55e.jpg


243lr9k.jpg


thx voor de info mbt het posten van foto's!
 
Neuh , stelt niks voor.

Ok, maareuh, das niet echt een constructief antwoord hé...{!

Bestaat daar een how-to over/voor?

Nog iets, worden die pistonnekes apart verkocht of is dat met cylinder in een setje? Prijs +/-? Veel verschil v kwaliteit tussen de verschillende merken die pistons aanbieden?

Mvg
 
piston afzonderlijk is leverbaar maar soms is een tnt set met cilinder en zuiger waarbij alle pakkingen zitten goedkoper

hier, in belgie kost een tnt 49cc gietijzer kit 40 euro voor booster/mina verticaal, ze zijn niet super goed afgewerkt maar lopen prima als je ze goed inrijdt
 
ja je piston ziet er idd niet goed uit :P

Ik heb vandaag een vervangpiston gaan halen voor 15 euro :)

Om die te steken is het niet zo heel moeilijk, maar best haal je er iemand bij die er wat meer van af weet.

Je hebt al zeker een nieuwe piston nodig, en een koppakking en voetpakking voor de cilinder.

Je moet dus je cilinder ervan halen = gewoon omhoog schuiven eens de carburator en uitlaat ervan zijn.
(Als die gesneuveld is, andere cilinderkit kopen, als hij nog goed is gewoon andere piston halen.)

Dan moet je in een rond gat aan de zijkant van je piston de circlips ervan halen met een speciale (of dunne gewone) circlipstang. Dan kan je de pistonpen langs de ene kant doorduwen en kan je je piston van de krukasdrijfstang halen.

(!) opletten dat er niks in je carter valt (circlips of naaldlager of gewoon vuil oid) en nu ook eerst even in je blok spuiten met een compressor als je die ter beschikking hebt, er kunnen namelijk brokjes van je kapotte piston in je carter liggen wat flinke schade kan toebrengen of zoniet alles in de soep kan doen draaien.

Nu kan je je nieuwe piston erop steken door alles in omgekeerde volgorde te doen (piston met de richting van het pijltje naar de uitlaat gericht). wel je nieuwe kop- en voetpakkingen gebruiken en je cilinder wat insmeren met gewone 2 takt olie.
Misschien je kop ook even opschuren tot die er wat vlakker uitziet.

Maar zoals ik al zei, je kan er best iemand bij halen die er wat meer van kent, voor ons is dit een peulenschil maar voor jou lijkt dit vast een hele opgave :P
 
@Rockettuner; grote merci voor de uitleg...das pas constructief! thx

Hoe kan ik zien of die cylinder nog goed is?
Weet er iemand in de regio Kortrijk een goed adres voor eventueel ne vervangpiston of vervangsetje TNT?
 
@Rockettuner; grote merci voor de uitleg...das pas constructief! thx

Hoe kan ik zien of die cylinder nog goed is?
Weet er iemand in de regio Kortrijk een goed adres voor eventueel ne vervangpiston of vervangsetje TNT?

1. Vraagje voor de specialisten...... op de foto hieronder zie je het stuk, dat de carb aan de cylinder verbindt, vraag me niet naar de exacte benaming maar alé,.... Nu heb ik de drie vijzen (imbus), waarmee dat vasthangt aan de cylinder losgedraaid maar daar blijkt precies nog ne redelijke dikke rubber tussen te zitten en dat zit nog steeds behoorlijk vast aan de cylinder? Moet ik om dat stuk te verwijderen een beetje brute kracht gebruiken, schroevendraaier tussensteken, of is daar een truukje voor?

2. Die cylinder geeft geen krimp als ik die eraf wil schuiven? Quid? Zit die vastgekoekt of...? Of wederom good old brute kracht? (lijkt me niet de goede manier maar alé)

2469o2v.jpg
 
ook regio kortrijk? ik ben van harelbeke ;)

wel, dat deel tussen cilinder en carbu heet het spruitstuk.
Dit zit met 4 vijzen vast normaal, de 4de vijs is wel moeilijker te bereiken door de bocht dat het spruitstuk maakt.

Maar het spruitstuk hoeft er niet eens af hoor, laat dat er lekker op zitten, je kan het nog altijd afhalen als je een nieuwe cilinder zou moeten steken.

Je cilinder kan wel flink vastzitten ja, maak gewoon dat de uitlaat er ook af is en dan gewoon goed trekken, eventueel wat vriemelen ermee, hij zal wel los komen.
Zeker niet met een schroevendraaier ofzo onder de cilinder prutsen want zit kan schade toebrengen aan je carter wat perfect vlak moet blijven.

Ik heb gisteren een vervangpiston gaan halen in vf racing te ooigem voor 15 euro.
Nog in de buurt, in kw motors is het 30 en in deforce 26 :P
 
ook regio kortrijk? ik ben van harelbeke ;)

wel, dat deel tussen cilinder en carbu heet het spruitstuk.
Dit zit met 4 vijzen vast normaal, de 4de vijs is wel moeilijker te bereiken door de bocht dat het spruitstuk maakt.

Maar het spruitstuk hoeft er niet eens af hoor, laat dat er lekker op zitten, je kan het nog altijd afhalen als je een nieuwe cilinder zou moeten steken.

Je cilinder kan wel flink vastzitten ja, maak gewoon dat de uitlaat er ook af is en dan gewoon goed trekken, eventueel wat vriemelen ermee, hij zal wel los komen.
Zeker niet met een schroevendraaier ofzo onder de cilinder prutsen want zit kan schade toebrengen aan je carter wat perfect vlak moet blijven.

Ik heb gisteren een vervangpiston gaan halen in vf racing te ooigem voor 15 euro.
Nog in de buurt, in kw motors is het 30 en in deforce 26 :P

Heb gebeld naar déforce en kw voor setje cylinder en piston en alle pakkingen...déforce 40 voor setje tnt, kw 65 voor setje powerennogiets... hoor wel nie veel goeds van tnt....?

Harelbeke? Dan ga jij mij es moeten komen helpen hé :W
 
Heb gebeld naar déforce en kw voor setje cylinder en piston en alle pakkingen...déforce 40 voor setje tnt, kw 65 voor setje powerennogiets... hoor wel nie veel goeds van tnt....?

Harelbeke? Dan ga jij mij es moeten komen helpen hé :W

Ik denk dat die cylinder ook aan vervanging toe is....je ziet het mss niet op de foto maar er staan toch wel enkele krassen in.

Wat ik wel raar vind is dat ik niks terugvind van dat stuk dat vd piston afgebroken is, noch van een stuk ring (één vd twee ringen die rond de piston zitten is voor de helft weg). Zou het kunnen dat dat verpulver, gesmolten, weggetoverd is?

2z40axy.jpg
 
Ok, even gaan shoppen, morgen knutselen maar en hopen dat ik dat rotding terug mooi aan de praat krijg.

Vraagje voor de specialisten en experten...waar moet ik overal voor opletten bij de montage? Thx in advance

213j3nk.jpg
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top