Vast zittende as bok standaard

Boazvdr

New Member
Goedemiddag,
Ik zit met een probleem, ik moet een middenstandaard van een Vespa vervangen alleen zit de bout die tevens als as dient vast. Hij wil nog wel draaien en is niet afgebroken maar ik krijg m er echt niet uit.
Ik denk dus dat ie krom is.
Iemand tips??
 
Advertisement - register to remove this

Van hieruit een beetje moeilijk in te schatten. Als je er een dunnere stang op kunt zetten en dan met een hamer er doorheen slaan is dat misschien een mogelijkheid. Maar dan moet je de ruimte wel hebben. Of het middenstuk er uitzagen? Misschien een foto voor meer duidelijkheid?
 
Dit maakt het inderdaad een stuk duidelijker. Hij zal er dus toch echt doorheen moeten. In het midden doorzagen is ook geen optie aangezien daar je blok zit. Zit er aan de andere kant nog wel de zeskant? Zo ja is daar iets tussen de zeskant en het blok te krijgen om als hefboom te dienen. Als dat lukt zal het maar een klein stukje werken, maar dan is er een begin.
 
Verlengstuk erop (laten) lassen waar een flinke kop opzit waar je iets achter kunt zetten zoals bijvoorbeeld een steeksleutel. Zorg dan wel dat het verlengstuk lang genoeg is zodat je met een hamer of iets dergelijks genoeg ruimte hebt om krachtig te kunnen slaan. Gelijktijdig iemand anders aan de andere kant met een dunnere pen ook laten slaan. Mogelijk dat dat samen genoeg kracht geeft om hem eruit te krijgen.
 
Eerst goed inspuiten met IMAL , dan proberen er uit te tikken , wel met beleid slaan , anders breekt je blok .
Andere optie is warm stoken , dan er uit slaan , weer met beleid .
 
Bij zip ook de lagerbus van de standaard moeten vervangen, als deze helemaal is ingelopen, is het vervangen van de bout/as van de standaard niet afdoende.
De lagerbus verwijderen uit het blok is veel geduld en een spuitbus IMAL erin. Ik heb dit een paar dagen laten intrekken en om de tijd opnieuw IMAL inspuiten tussen lagerbus en blok.
Ook verwarmen met een kleine brander helpt en zachtjes uittikken met een uitdrijf pen of stuk staaf.
 

Attachments

  • IMG_2390.jpeg
    IMG_2390.jpeg
    188.9 KB · Views: 9
Last edited:
Back
Top