Krukasmoer vast

Sprintnostart

New Member
Ik wou bij de garage nieuwe rolletjes erin laten zaten, maar de krukasmoer zat zelfs met de slagmoer aardig vast, hij zei dat hij bang was dat hij het schroefdraad kapot zou maken en dat er dan een nieuwe krukas in moet, de bout in de koppeling zat ook aardig vast, maar die kreeg hij zonder schade eraf.
Heeft iemand hier ervaring mee, ik ben heel bang dat de krukas kapotgaat, maar de scooter trekt nu zo sloom op, zelfs na het vervangen van bijna alles, dat ik hem als ik dit niet doe ga verkopen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Ik wou bij de garage nieuwe rolletjes erin laten zaten, maar de krukasmoer zat zelfs met de slagmoer aardig vast, hij zei dat hij bang was dat hij het schroefdraad kapot zou maken en dat er dan een nieuwe krukas in moet, de bout in de koppeling zat ook aardig vast, maar die kreeg hij zonder schade eraf.
Heeft iemand hier ervaring mee, ik ben heel bang dat de krukas kapotgaat, maar de scooter trekt nu zo sloom op, zelfs na het vervangen van bijna alles, dat ik hem als ik dit niet doe ga verkopen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt
Als die met je slagmoer er niet af gaat moet je een betere slagmoer kopen…
 
Natuurlijk zijn er nog andere manieren. Het kan niet vast zitten als het vloeibaar is. (maar de rest vind die hitte waarschijnlijk ook niet zo leuk)
Je kan er ook een slot in slijpen met een dremel, zorgen dat je niet helemaal door slijpt naar de draad, klein gleufje, en een goede klap met een beitel. Sla je de moer open, en komt hij er vanaf.

Of gewoon een blokkeersleutel, en het met de hand los draaien, met een lange arm. Maar als het echt vast zit heb je wel kans dat het begint te slippen oid, en je de boel beschadigt. Ligt ook een beetje aan het ontwerp.

Ik weet ook niet zo goed hoe je het schroefdraad kan beschadigen door hem gewoon los te draaien, maar goed. (tenzij de moer beschadigd is oid)
 
Ja klopt, denk dat ie zo vast zit omdat ie zolang niet is los gehaald, toen ik hem kocht zat er ook al een hele oude bougie en amper olie in. Een ding waarom ik wel bang ben is om hoeveel met dit ding gebeund is, het schroefdraad van de cilinder was ook al niet meer zo goed en bijv een knik in de gaskabel, maar wat denk je dat het beste is om hem dan los te krijgen met de minste kans op schade, een blokkeersleutel of een slagmoer?
 
Ik zou gewoon doorgassen met de slagmoersleutel. Vind het gedrag van die garage ook vrij raar moet ik zeggen. Ik zou me echt de ogen uit me kop schamen als ik tegen een klant moet zeggen dat ik een moer niet los krijg, en ze maar gewoon verder moeten kijken of zo iets.

Het kapot gaan door los draaien vind ik ook een heel bijzondere claim.

Klinkt allemaal niet echt professioneel.

Wat hebben ze ook voor iets? Er zit heel veel verschil in die dingen. Een slechte doet misschien een paar honderd NM, een goede kan goed meer dan 1000NM doen.
Op lucht? Luchtslang met grotere doorsnee kan ook een wereld van verschil maken. En de hoeveelheid druk natuurlijk. En dan is er nog de vraag wat voor compressor ze hebben.

Maar dat zal jij vast niet allemaal weten.
 
Last edited:
Wat voor scooter is het? Sommige Morini blokken hebben het draad contra.
Het is een Vespa sprint
Post automatically merged:

Ik zou gewoon doorgassen met de slagmoersleutel. Vind het gedrag van die garage ook vrij raar moet ik zeggen. Ik zou me echt de ogen uit me kop schamen als ik tegen een klant moet zeggen dat ik een moer niet los krijg, en ze maar gewoon verder moeten kijken of zo iets.

Het kapot gaan door los draaien vind ik ook een heel bijzondere claim.

Klinkt allemaal niet echt professioneel.

Wat hebben ze ook voor iets? Er zit heel veel verschil in die dingen. Een slechte doet misschien een paar honderd NM, een goede kan goed meer dan 1000NM doen.
Op lucht? Luchtslang met grotere doorsnee kan ook een wereld van verschil maken. En de hoeveelheid druk natuurlijk. En dan is er nog de vraag wat voor compressor ze hebben.

Maar dat zal jij vast niet allemaal weten.
Ja er zit een luchtslang op, denk iets groter of even groot als een tuinslang, dat is alles wat ik erover weet
Post automatically merged:

Maar kunnen de rollen ook echt zoveel verschil maken? er zit al een Malossi drukveer in, grotere sproeier en een snellere cdi in, maar ik denk dat een standaard iget mij eruit rijdt, hij zei namelijk ook iets over een verstopte uitlaat of dat er een gat in mijn uitlaat zat, maar toen ik zei dat hij wel 60 kon zei hij dat het dan wel aan de rolletjes ligt.
 
Ik zet een zuiger blokkeer pen in en dan met een ratel, handvat eraf zodat een buisje van een zadel pen van een fiets erop past en dan kracht zetten, let wel op dat je de goeie kant op draait, volgens mij bij de ontsteking is de verkeerde kant op draaien en bij de koppeling de goeie kant op, of net andersom?
 
Oke, daar zit wat in.
Ik heb persoonlijk nooit meegemaakt dat de krukas moer zo vast dat ik daardoor de zuiger kapot maakte. Maar kan me voorstellen dat dit wel zou kunnen gebeuren, mocht dit echt muurvast zitten.
Dan is een sleuf je in de krukas moer maken wat eerder genoemde is, nog een optie. Dat zou ik dan gedaan hebben.
 
Last edited:
Linksdraaiende tappen en zuigerstoppen.:cry:
Altijd weer terugkerende adviezen.

Zou zomaar kunnen dat er een andere moer op gedraaid is met de verkeerde schroefdraad.
 
Back
Top