Varioringdingding

D

DenniZ-X

Guest
Yo fellow medescooterers,

Ik, volledig leek wat betreft sleutelen aan scooters, wil m'n X8R-X ff gaan ontdoen van varioring.. maar ik wil 'm dus ook weer terug kunnen plaatsen i.v.m. ouders.. pleaze ga nou niet zegge van "wat boeien je ouders nou.. gewoon eruitlaten enzo".

Het is nl. zo:

Ik zou eigenlijk een buxy ofzo kopen, want ik had niet zoveel geld.. toen hebben m'n ouders gezegd van, nou.. als je nou een nieuwe scooter koopt en niet opvoert, dus gewoon begrensd laat rijden dan betalen wij de helft van je scooter. Ik denk prima en ik ga zoeke.. en zoeke enzo.. prima leuk scootertje zoeken.... zou een neo's worden, bijna gekocht, toen kwam die honda voor zelfde prijs ---> KOPEN natuurlijk.

Die X8R van mij heb ik volledig begrensd mee gereden tot de 600 KM ofzo.. maar dat ding trok nog geen fiets voorbij met een topspeed van wel 41 km/u met wind mee --> KUT dus..
frown.gif


Ik moest voor servicebeurt, dus ik een beetje zeuren bij ouders en uiteindelijk zouden ze de prop een beetje bijwerken bij dealer, zodat ie ongeveer 50 zou gaan, ik gelukkig, ouders ook wel.

Ik haal 'm op en inderdaad.. hij trok goed (houdt meeste onbegrensde scooters bij, qua optrekken dan, dus geen opgevoerde) en hij ging 55 km/u, dat rijdt ie bijna altijd.. maar hij gaat gewoon NIET harder dan precies 55, ik denk dus dat dat komt omdat die vario nog een leuk ringetje heeft. Het vreemde is ook dat je 'm hard voelt schakelen, want tot de 15 km/u rijdt ie gewoon zoals ervoor, ietsje harder dan, en bij de 15 km/u gaat ie ineens veel meer toeren draaien en trekt ie dus ook aardig door...

Ik denk dus dat dit allemaal komt omdat die
vario nog begrensd is (zijn jullie het hier mee eens?)

De prop is dus een beetje bijgewerkt (versta: uitgeboord) en ik denk dat als die varioring eruit is dat ie ook nog wat harder trekt en een wat hogere top heeft... <-- zijn jullie het hier mee eens??

maar de main question is dus eigenlijk, is het voor een leek te doen om je varioring eraf te halen (bij een honda X8R dus) en wat heb ik zoal nodig? ik geloof dat je voor je vario een aparte sleutel nodig hebt.. Karterkap krijg ik er wel af
smile.gif


En vooral ook, is het mogelijk om de varioring, zonder al te veel moeite terug te zetten??

I really hope you can help me
smile.gif


DenniZ-X

------------------
Honda X8R-X in het Rood-Wit-Paars.
 
Advertisement - register to remove this

Is goed te doen, piece of cake meestal.

Alleen laats wou ik ook z'n honda ontgrensen voor een vriend van mij, die had al 8000km standaard gereden ( de sukkel
tongue.gif
) maar nu komt het vage, ik haal carterpan eraf, zit ze poelie echt muurvast, zelfs met poeli trekker was ie gewoon niet los te krijgen. Ik had poelie trekker erop gezet, maar stopte omdat we zoveel kracht zetten op dat ding dat ie bijna ging verbuigen. Ik heb gezegt, laat dieler maar klooien. Maar normaal is het er zo vanaf
smile.gif
 
De varioring is een ringetje onder de v-snaar bij mij was ie van plastic. Je moet wel een aparte vario sleutel hebben is niet zo duur van buzetti koste die van mij 15 piek ofzo of je moet een luchtsleutel zien te regelen je kan de ring er zo afhalen en ook weer opzetten heel makkelijk ook voor een leek !
 
Thnx voor de replyes
smile.gif


Das gunstig dan
smile.gif
maarre... luchtsleutel? waar heb je die voor nodig dan, want die snap ik ff niet...
owja.. en die variosleutel, moet ik een speciale voor honda hebben, of is dat universeel?

Wat ik me nou ook afvraag, ik hoor vaak dat je scooter niet harder optrekt als je je varioring erafhaalt (prop er dus nog in), maar dat ie alleen maar harder gaat. Maar een vriend van me heeft dus een neo's met alleen de varioring eruit, en die trekt toch best aardig, in ieder geval ruim harder dan voor het verwijderen van die ring..hoeeeeee kan dat?

DenniZ-X
 
kijk, je heb op je vario ene moer zitten. Als jij er gewoon aan draait, draait alles gewoon mee, krijg je hem niet los. Met z'n vario sleutel kan je je vario blokkeren, waardoor je je die moer wel kan losdraaien


Met een luchstleutel of luchttol, dan hoef je niks te blokkeren, omdat die het wel ineenkeer kan losdraaien.

Je begrijpt dat een luchstleutel makkelijker is.
smile.gif
 
Die variosleutels zijn niet universeel en ook niet verkrijgbaar voor Honda's.
Beter doe je effe met een luchttol of luchtsleutel
wink.gif
Als je die niet hebt, dan kan je gewoon effe aan de dealer vragen of hij het effe snel eraf wil halen.

Freez: Bij Honda's zitten de moeren op de Halfpoelie idd errug stevig vast als je em voor de eerste keer loshaalt. Dat was bij mij dus ook het geval.
Ik had dus de eerste keer dat ik me vario loshaalde een zuigerstop gebruikt (toen ik er nog niet zoveel verstand was had)
Ik bleef dus maar hard rukken aan die rateltang en die tang schoot er dus zo vanaf! Ik schiet dus keihard met me knokkels tegen die rand aan! Ik dacht eerst: Au, dat doet best wel pijn. Toen ik er naar keek, zat m'n hele jas en trui onder het bloed! Diepe sneeën in drie vingers! Zitten nog steeds littekens.
Hmmmzzzzz.............ik heb weer de neigingen om af te dwalen
smile.gif
Krijg je als je niets te doen hebt
smile.gif


Greetz
 
Originally posted by Daanje_70MHR:
Die variosleutels zijn niet universeel en ook niet verkrijgbaar voor Honda's.
Beter doe je effe met een luchttol of luchtsleutel
wink.gif
Als je die niet hebt, dan kan je gewoon effe aan de dealer vragen of hij het effe snel eraf wil halen.

Freez: Bij Honda's zitten de moeren op de Halfpoelie idd errug stevig vast als je em voor de eerste keer loshaalt. Dat was bij mij dus ook het geval.
Ik had dus de eerste keer dat ik me vario loshaalde een zuigerstop gebruikt (toen ik er nog niet zoveel verstand was had)
Ik bleef dus maar hard rukken aan die rateltang en die tang schoot er dus zo vanaf! Ik schiet dus keihard met me knokkels tegen die rand aan! Ik dacht eerst: Au, dat doet best wel pijn. Toen ik er naar keek, zat m'n hele jas en trui onder het bloed! Diepe sneeën in drie vingers! Zitten nog steeds littekens.
Hmmmzzzzz.............ik heb weer de neigingen om af te dwalen
smile.gif
Krijg je als je niets te doen hebt
smile.gif


Greetz
daan heb ik ook gehad. wil ik me koppeling eraf draaien, zet ik me koppelingsluetel erop en een ratel, schiet ik er ineens af, bam ook me knokkel boven op me rand van me carterdeksel, en die zijn scherp was echt diep die snee.
mzzl jer
 
Originally posted by Daanje_70MHR:
Ik dacht eerst: Au, dat doet best wel pijn. Toen ik er naar keek, zat m'n hele jas en trui onder het bloed! Diepe sneeën in drie vingers! Zitten nog steeds littekens.

Mijn sleutelervaring met Beta; Minarelli carters kunnen best scherp zijn, heb ik zelf ook mee gemaakt, bloed je best lekker...

Greetz.
 
Nou.. net ff geklungeld, maar ik kan denk ik niet eens die karterkap eraf krijgen... iig niet met die sleutel die ik bij m'n scooter kreeg, ik weet het, ik ben niet echt handig.. maar ik ga binnenkort wel een keer ervoor zitten.

Daan, hoe haal jij die boutjes weg die -achter dat stuk kap aan de onderkant zitten(die kap waar honda op staat zegmaar- en die ene recht onder je carb en die onder die andere zwarte kap (dat is toch luchtfilter?)

Vergeef me aub mijn klungeligheid en onwetendheid..
smile.gif


DenniZ
 
Originally posted by Freezerator:
Is goed te doen, piece of cake meestal.

Alleen laats wou ik ook z'n honda ontgrensen voor een vriend van mij, die had al 8000km standaard gereden ( de sukkel
tongue.gif
) maar nu komt het vage, ik haal carterpan eraf, zit ze poelie echt muurvast, zelfs met poeli trekker was ie gewoon niet los te krijgen. Ik had poelie trekker erop gezet, maar stopte omdat we zoveel kracht zetten op dat ding dat ie bijna ging verbuigen. Ik heb gezegt, laat dieler maar klooien. Maar normaal is het er zo vanaf
smile.gif

whoo ik ben eigelijk blij dat je dit zegt ! ik dacht dat ik de enige ben. laatst had ik het ook toen we een krukaskeering gingen vervangen, dat heeft me dus een nieuwe krukas gekost...
 
Originally posted by DenniZ-X:
Daan, hoe haal jij die boutjes weg die -achter dat stuk kap aan de onderkant zitten(die kap waar honda op staat zegmaar- en die ene recht onder je carb en die onder die andere zwarte kap (dat is toch luchtfilter?)

Ooh, die boutjes! Die gaan idd vet kut eraf1!
Moet je een rateltang gebruiken met dopmaat 8 ofzoiets. Wel zo'n verlengstuk tussen de "ratelaar" en het dopsleutje zetten he, want anders kom je er nog steeds moeilijk bij
wink.gif

Je hoeft je niet te verontschuldigen dat je er niet veel vanaf weet
wink.gif

Iedereen is een newbie geweest
wink.gif


Greetz

------------------
Honda X8R-s, Giannelli NR-X, 17,5mm Dell'Orto, Malossi Multivar, Malossi CDI-unit
 
Ik ga idd ff een rateltangetje fixen ergens
smile.gif
dat leek me eigenlijk ook al de oplossing van ons probleem, maarre.. is er voor het loshalen van die vario geen andere manier dan luchtsleutel of luchttol voor die vario? het gaat me er namelijk om dat ik die ring er zo weer in kan zetten ivm ouderz... (is dit trouwens goed te doen bij honda ook?)
 
Je KUNT een zuigerstop gebruiken (te koop bij de beter gesorteerde dealer
smile.gif
), maar dit is link:

1) je bougiegat moet haaks op je zuiger staan, anders druk je een deuk in je zuiger. Van Peugeot weet ik dat het niet kan.

2) het KAN gewoon niet goed zijn, ook zijn sommige mensen zo lomp om hun zuiger niet in het BDP (Bovenste Dode Punt) te zetten, en dan als een gek aan zo'n sleutel gaan hangen; TAK...

Greetz.
 
Hehe.. ik heb een rateltje gevonden, dus ik heb m'n karterkap er afgekregen, gewoon om ff te kijken. Nou.. weinig bijzonders te zien uiteraard.

Moet dus alleen nog de vario los zien te krijgen, variosleutel voor honda bestaat dus niet voor honda, luchtsleutel(hoe ziet zo'n ding eruit en wat doet het?) heb ik ook niet, weet geeneens wat het is..
Dan blijft alleen de zuigerstop nog over, of zijn er toch nog andere opties?
 
Originally posted by X8R-LeNnY:
je moet gewoon heel simpel een oliefilterklem hebben (is dat de juiste benaming? ik weet het ff niet meer)

dat werkt bij mij altijd zzuper !

Moet je wel weten welke je moet hebben, ze passen nl. lang niet allemaal...

Een luchtsleutel is gereedschap dat op een compressor wordt aangesloten, en een kloppende beweging maakt, dus bij een bepaalde belasting begint íe te kloppen, verg. met bijv een klopboor (of ja, eigenlijk niet, daar zit volgens mij een koppelbegrenzer in)...

Greetz.
 
Je kunt ook je koelkapje eraf halen, en dan een passende sleutel op je vliegwiel zetten en die door iemand laten blokkeren. Zo krijg je hem miscchien ook los.
greetz Tim
 
Eigenlijk zijn er dus genoeg mogeijkheden, ik zou eigenlijk iemand moeten hebben die het voordoet..

Is het niet zo dat iemand hier een poosje terug een how-to heeft gemaakt van het verwijderen van varioring?
 
Back
Top