Varioring past niet.

Jurim

Member
Net varioring gehaald bij de scooter zaak, past deze NET niet op mijn Sym Orbit 2.

Ik ga deze vanbinnen vijlen zodat hij past met schuurpapier.

Mijn vraag is: moet de ring strak op de as zitten zonder speling OF kunnen ronddraaien op de as?
 
Advertisement - register to remove this

Gelukt multitool en een stalen schuur opzetstukken wat een gedoe zeg!!! Ik heb ook twee broze bouten die zijn doormidden geknapt bij het afhalen van de deksel voor de variateur. Tips hoe deze er uit te krijgen?
Post automatically merged:

Ik heb die variokut van 2mm er in gedaan, maar het maakt geen enkel verschil. Wat is mijn plan B?

Ik heb er nog een van 3mm, maar die moet ook gevijld worden en 1mm maakt vast ook geen verschil. Tips?
 
Last edited:
Geen ervaring met Sym, maar 2mm is ook wel heel weinig lijkt mij.

 
Geen ervaring met Sym, maar 2mm is ook wel heel weinig lijkt mij.

Ja die man die zegt al 25 jaar in het vak te zitten verkoopt mij een verkeerde varioring en een verkeerde maat. Maarja je kan het nooit zeker weten met klussen. Kan ik niet die 3mm er gewoon bij op doen? Dan heb ik twee vario ringen. Of is dat om problemen vragen?
 
Had ergens gelezen dat dat gewoon kan, kan het nu niet terug vinden.
Zelf niet getest, maar lijkt mij geen probleem.

Ik heb ooit deze set gehad.

Heb zelf GY6 en paste perfect.

Ja die man die zegt al 25 jaar in het vak te zitten verkoopt mij een verkeerde varioring en een verkeerde maat. Maarja je kan het nooit zeker weten met klussen.
Als jij van tevoren je variobus had opgemeten en bij de zaak eventueel de ring (als het niet op de verpakking staat), dan was er wss weinig aan de hand geweest.
 
Gelukt multitool en een stalen schuur opzetstukken wat een gedoe zeg!!! Ik heb ook twee broze bouten die zijn doormidden geknapt bij het afhalen van de deksel voor de carburateur. Tips hoe deze er uit te krijgen?
Post automatically merged:

Ik heb die variokut van 2mm er in gedaan, maar het maakt geen enkel verschil. Wat is mijn plan B?

Ik heb er nog een van 3mm, maar die moet ook gevijld worden en 1mm maakt vast ook geen verschil. Tips?


Neem aan dat je moet herkeuren? Je klinkt me haastig overkomen.
Misschien kan je even beter uitleggen wat je precies gedaan hebt om je scooter sneller te maken.

Kijk als je cdi ontgrensd is en je hoopt met alleen de vario ring de klus te klaren, dan denk ik dat je er niks mee opschiet.

Vario ring op 4takt doet eigenlijk niet zo heel veel.. Meestal zit deze erin zodra die met de begrensde CDI te hard gaat en de ring dient dan alleen om de laatste 4 a 5 km te corrigeren naar beneden.

Een begrensde cdi gaat je meer helpen om de snelheid naar ondere te krijgen.
 
Neem aan dat je moet herkeuren? Je klinkt me haastig overkomen.
Misschien kan je even beter uitleggen wat je precies gedaan hebt om je scooter sneller te maken.

Kijk als je cdi ontgrensd is en je hoopt met alleen de vario ring de klus te klaren, dan denk ik dat je er niks mee opschiet.

Vario ring op 4takt doet eigenlijk niet zo heel veel.. Meestal zit deze erin zodra die met de begrensde CDI te hard gaat en de ring dient dan alleen om de laatste 4 a 5 km te corrigeren naar beneden.

Een begrensde cdi gaat je meer helpen om de snelheid naar ondere te krijgen.
Eurokit bedankt nog voor je reactie.

Klopt betreft gehaastheid, ik had snel advies nodig en was bezig met beperkte tijd beschikbaar. Ik bedoelde trouwens variateur en niet caburateur. Hij doet het nu perfect trouwens. Er zat geen varioring in en daarmee ging hij max. 59/60. Nu heb ik er een 4mm varioring in en gaat hij 52 km/u. Dus in dit geval was er geen begrensde CDI nodig, maar alsnog bedankt voor die informatie!

Ik heb dat trouwens wel overwogen, een verstelbare/instelbare CDI (dat je aan de hand van een schroefje de CDI meer of minder power geeft). Maar ik had vernomen van meerdere informatiebronnen dat dit meer het toeren maken optimaliseren mogelijk maakt en niet zo zeer de oplossing is voor de snelheid bepalen van de scooter, ook dat een varioring een betere oplossing is voor het duurzaam behouden van het motorblok; maar ik kan verkeerd zitten of misschien heb je een ander soort CDI begrenzing systeem in gedachten? Zie voor dit concept ter indicatie de bijlage (met dat schroefje in het blauw kan je hem instellen). Zulke units gaan het goedkoopst voor ca 20/25 euro weg; misschien leuk om mee te experimenteren ^^?

Hier zou je hem bijvoorbeeld kunnen kopen:

 

Attachments

  • 1871428467.png
    1871428467.png
    145.4 KB · Views: 0
Last edited:
Ligt er een beetje aan, volgens mij zijn 9/10 van die cdi's instelbaar op toeren of ontstekingstijdstip.
Op toeren instellen heeft geen zin, want als je dan eenmaal het 50 kmh punt gevonden hebt begrens je ook je acceleratie op dat toerental.
Vervroegen tsjah, leuk als je een snelle setup hebt.

Een op snelheid instelbare hebk niet 123 gevonden. Ook al zetten sommige sites erbij dat het de snelheid begrensd, lijkt dat toch niet helemaal te kloppen.

Je hebt me wel op ideeën gebracht.
Ik moet nog steeds een nieuwe 45 naar onbegrensd cdi + remote halen.
Alleen ben ik te gierig om 38 euro neer te leggen voor die enkele keer dat ik op een 1 baans 50 weg rijd.
Meestal rijd ik tussen steden en dorpen in om te touren naar een andere stad, dan lig ik er niet heel wakker van of hij 45 of 55 kmh rijdt.
Bij 55 kmh zijn die toeren ook niet te harden qua geluid.

Echter ga ik voor de lol binnenkort eens de pulsekabel los trekken, dan rijdt hij ontgrenst met deze afstelling zon 57 gps.
Knikker ik zon varioring uit het setje dat ik nog heb erin.
Nou moet ik wel zeggen dat een varioring in principe voor overtoeren, slijtage en meer brandstofverbruik zorgt, tenzij je voordat deze in werking treed de snelheid niet hoger opvoert.
ik ga het toch eens testen, 50/52 kmh gps vind ik namelijk ook helemaal prima.
Dat gedoe met een afstandsbediening en dat het eigenlijk illegaal is met een flinke boete voor die begrenzer nam ik normaal voor lief, maar als het zonder kan. Dan doe ik dat mss wel.

Toen de scooter nog snor was moest ik wel, een varioring heb je dan niks aan.
 
Ligt er een beetje aan, volgens mij zijn 9/10 van die cdi's instelbaar op toeren of ontstekingstijdstip.
Op toeren instellen heeft geen zin, want als je dan eenmaal het 50 kmh punt gevonden hebt begrens je ook je acceleratie op dat toerental.
Vervroegen tsjah, leuk als je een snelle setup hebt.

Een op snelheid instelbare hebk niet 123 gevonden. Ook al zetten sommige sites erbij dat het de snelheid begrensd, lijkt dat toch niet helemaal te kloppen.

Je hebt me wel op ideeën gebracht.
Ik moet nog steeds een nieuwe 45 naar onbegrensd cdi + remote halen.
Alleen ben ik te gierig om 38 euro neer te leggen voor die enkele keer dat ik op een 1 baans 50 weg rijd.
Meestal rijd ik tussen steden en dorpen in om te touren naar een andere stad, dan lig ik er niet heel wakker van of hij 45 of 55 kmh rijdt.
Bij 55 kmh zijn die toeren ook niet te harden qua geluid.

Echter ga ik voor de lol binnenkort eens de pulsekabel los trekken, dan rijdt hij ontgrenst met deze afstelling zon 57 gps.
Knikker ik zon varioring uit het setje dat ik nog heb erin.
Nou moet ik wel zeggen dat een varioring in principe voor overtoeren, slijtage en meer brandstofverbruik zorgt, tenzij je voordat deze in werking treed de snelheid niet hoger opvoert.
ik ga het toch eens testen, 50/52 kmh gps vind ik namelijk ook helemaal prima.
Dat gedoe met een afstandsbediening en dat het eigenlijk illegaal is met een flinke boete voor die begrenzer nam ik normaal voor lief, maar als het zonder kan. Dan doe ik dat mss wel.

Toen de scooter nog snor was moest ik wel, een varioring heb je dan niks aan.
Succes met het finetunen van je snelheid. Leuk om zo een beetje te verkennen wat je opties zijn. Ik denk dat je met een 4mm rond de 50 - 52 uitkomt vanaf 57 en met een 3mm misschien wel 52-55. En klopt een CDI op snelheid vinden voor goedkoop is lastig. Aliexpress heeft wel verstelbare CDI's trouwens, wie weet op snelheid (heb er trouwens nu ook een prima CDI in van Aliexpress voor onder 10 euro).
 
Thanks.
Heb het vandaag even geregeld.
Sensor afgekoppeld, varioring gemonteerd.
Moest wel uitwijken naar 5 mm ring. om zeker te weten onder de 54 kmh gps te blijven.

Alleen had ik het al verwacht. Overtoeren etc.
Geluid met zon GY6 op 50 kmh is sws al niet te harden. Is geen geluid waar je even 20 min mee wilt rijden.

Toch maar niet de krent uit hangen en cdi met afstandsbediening kopen.
 
Thanks.
Heb het vandaag even geregeld.
Sensor afgekoppeld, varioring gemonteerd.
Moest wel uitwijken naar 5 mm ring. om zeker te weten onder de 54 kmh gps te blijven.

Alleen had ik het al verwacht. Overtoeren etc.
Geluid met zon GY6 op 50 kmh is sws al niet te harden. Is geen geluid waar je even 20 min mee wilt rijden.

Toch maar niet de krent uit hangen en cdi met afstandsbediening kopen.
Jammer dat het niet zo'n succes was. Maar bedankt voor het delen van dit leermoment. Laat je weten hoe die CDI met afstandsbediening gaat bevallen? Ik ben ook benieuwd naar het snelheidsverschil tussen de instellingen op de CDI.
 
Ja op tweetakt is zon varioring nog wel te doen.
Op 4takt GY6 vind ik het helemaal niks.
Had het ook wel verwacht, maar vond het een poging waard.
Volgens mij maken die GY6 blokjes sws meer geluid dan de A-merken 4takt, zie ze weleens voorbij rijden, klinkt veel beter.

Wat betreft de CDI.
Is niks bijzonders.


Heeft maar twee standen, A van Asociaal en B van Begrenzer.
Start de scooter en je rijdt 45 kmh gps. Drukt op knopje en je rijdt ontgrenst, dus rond de 60 GPS afhankelijk van je afstelling en wielmaat.
Eigenlijk gewoon hetzelfde als de sensor kabel afkoppelen en gaan.
Alleen bedien je het dan met een afstandsbediening.
Ik heb ze in het verleden wel gehad van 25 naar ontgrenst.
Echter werken deze alleen op GY6, niet op Sym en Kymco enzo.
Die hebben weer andere sets. Stuk prijziger.
 
Back
Top