Vario rollen vervangen

Nerotk

New Member
Ik wil mijn vario rollen vervangen voor andere er zitten nu 6.4 gram rollen in maar ik wil 5.5 gram kan ik dit zomaar doen of moet ik andere onderdelen daar ook bij vervangen.

Het is Piaggio zip 4t
Omgekeurd van brom naar snor
 
Advertisement - register to remove this

Ik wil een snellere optrek dan is de rollen vervangen het beste dacht ik
Nee, er is 1 juiste afstelling qua rollen. Meer toeren betekent niet meer optrek.

Lichtere rollen lijkt me sowieso niet zon goed idee, aangezien er wss al n varioring inzit.

Als je sneller wilt optrekken. Ga brom rijden.

Ik weet niet welk bouwjaar je hebt, dus ook niet welke rollen er in zouden moeten. Staat vast wel ergens, iets lichter dan standaard mag maar naar 5,5 is niet handig.
 
Ik had het verkeerd gezegd hij is omgekeurd van snor naar brom dus de vario ring is er uitgehaald er zitten nu 6.4 gram rollen in (de standaard voor brom) Ik wil alleen een beter optrek dus vroeg me alleen af of dat zomaar kan als ik de rollen vervangen of dat ik ook nog andere onderdelen moet vervangen
 
lichter kàn zonder andere stappen, maar gelijk 1 gram/6 gram totaal eraf is wel rigoureus. (risico dat ie wel meer toeren maakt, maar niet per definitie sneller optrekt.
 
om het juiste gewicht te vinden kun je ook eerst mixen, door om-en-om een 5,5 en een 6,4 te plaatsen krijg je 5,95. ik rij nu (in een Kymco) met 6,9 samengesteld (in een Power1 vario), dat lijkt er op, straks gaat er 6x 7 gram in, want ongelijke rollen slijten ongelijk (de zwaardere worden eerder vlak en gaan dan blokkeren)
 
Merk je het dan als je er bijvoorbeeld maar .2 gram af haald bijvoorbeeld
Merk je wel iets van, 6x0.2g is 1,2g. Dus wel iets lichter. Maar als die nu prima rijd (zonder dip of overtoeren). Hoef je niet per se rollen te vervangen. Wat ik nog weet van mijn zip is dat veel lichter dan die 6,4 niet heel veel zin heeft (licht ook aan het bouwjaar).

Maar elke scooter is anders, dus wat bij mij goed reed doet dat bij jou misschien niet.

Wat ik meestal doe als ik rolletjes wil afstellen is gewoon een afstelset halen, en dan testen. Zo weet je daarna zeker dat je de juiste rollen hebt.

Zo eentje bv, en dan van 5,5 tot 7 bv. (vanuitgaand dat je standaard vario hebt).
 
om het juiste gewicht te vinden kun je ook eerst mixen, door om-en-om een 5,5 en een 6,4 te plaatsen krijg je 5,95. ik rij nu (in een Kymco) met 6,9 samengesteld (in een Power1 vario), dat lijkt er op, straks gaat er 6x 7 gram in, want ongelijke rollen slijten ongelijk (de zwaardere worden eerder vlak en gaan dan blokkeren)
Kijk. Eindelijk iemand die dat ook noemt. Ik hoor zo vaak dat het geen enkel probleem is etc etc.
Om te testen kan het natuurlijk wel even. Maar ik zou het gewoon niet permanent doen. De rollen slijten ongelijk, maar dat betekent natuurlijk ook dat de vario ongelijk slijt.
 
Kijk. Eindelijk iemand die dat ook noemt. Ik hoor zo vaak dat het geen enkel probleem is etc etc.
Om te testen kan het natuurlijk wel even. Maar ik zou het gewoon niet permanent doen. De rollen slijten ongelijk, maar dat betekent natuurlijk ook dat de vario ongelijk slijt.
nou, ik denk dat dàt (slijtage van de metalen vario door ronde danwel afgevlakte kunststof rollen) nog wel mee valt..
 
Maatje van mij heeft een tijdje gereden met 3 rollen. Dat is natuurlijk helemaal overdreven. Maar dat heeft er niet gek lang in gezeten, en ik zag gewoon slijtage op de vario en plaat. Vario is natuurlijk ook maar zacht alu. De plaat had ik niet zo verwacht, maar ik voelde echt een randje met mijn nagel.

Een rubberen riem slijt ook in op een vario.
 
Last edited:
Maatje van mij heeft een tijdje gereden met 3 rollen. Dat is natuurlijk helemaal overdreven. Maar dat heeft er niet gek lang in gezeten, en ik zag gewoon slijtage op de vario en plaat. Vario is natuurlijk ook maar zacht alu. De plaat had ik niet zo verwacht, maar ik voelde echt een randje met mijn nagel.

Een rubberen riem slijt ook in op een vario.
3 rollen van 10 gram bijvoorbeeld? da's helemaal slim: dan wordt de vlaktedruk dubbel zo hoog.
 
Back
Top