AGM TOURING 72 cc vario,rollen,veer in poelie en overtoeren.

vl-1800t

New Member
Hallo heren,ik volg het forum al een geruime tijd,o.a over vario rollen,snaren en duwveer in de poelie,Laat ik eens beginnen met type en merk scooter,dat is de agm touring .Het is een gy6 139QMB met een 72cc cilinder met een 50cc cilinderkop,motorblok draaid perfect met een 80 sproeier,bougie is lekker koffiebruin,dus dat is ook niet het probleem,mijn probleem is nu dat de motorblok in overtoeren gaat dus richting de +10.500 toeren,(dit was ook met 50cc) orginele rollen waren 8 gram,heb deze vervangen voor 8,5 gram,maar trekt hem nog steeds door in toeren,dus heb ik nog zwaardere gekocht,nu zit er 11gram in en jullie raden het al,hij trekt hem nog steeds in de overtoeren weer richting de +10,500 toeren.Wat mij opvalt is,dat de snaar niet helemaal in de vario klimt,er is nog ongeveer 1,5cm ruimte,drukveer in de poelie is nog orgineel.Ik weet ook als je de rollen vervangt dat de veer in de poelie mee moet vervangen,maar welke is nu volgens jullie de juiste?Ik will de toeren naar beneden brengen en dat mijn topsnelheid hoger komt.Wie kan mij raad geven,Want ik moet gewoon gas terug nemen om het blokje heel te houden.
 
Advertisement - register to remove this

Je bent aardig op de hoogte, dus mogelijk is mijn vraag onzinnig; welke lengte variobus zit erin en heeft deze een kraag of over de gehele lengte dezelfde dikte?
Groet,
 
eerst dank voor je snelle reactie,heb de bus net gemeten deze is 38,55mm lang en is over de hele lengte het zelfde en heeft ook geen opstaande rand.Ik was van plan om morgen op mijn werk die stalen plaat wat als eerste op de krukas komt (achter de vario) een paar graden te verbuigen onder de pers zodat de rollen verder naar buiten komen.
 
Last edited:
vandaag geen tijd gehad om de gradenplaat te verbuigen,denk dat ik dat ook niet moet doen gezien dat een 72cc setup ook goed kan lopen op zijn top,en zonder overtoeren vraag is alleen hoe moet ik dat doen,als er iemand is, die weet welke richting ik op moet dan zijn de oplossingen meer dan welkom.Heb gelezen dat een witte drukveer een oplossing kan zijn.
 
Ik zou even wachten met het verbuigen van je gradenplaat. Je moet even checken of je v-snaar wel helemaal in je achterste poelie terechtkomt(bij de koppeling). Wat ik hiermee bedoel is dat je v-snaar misschien te kort is. Als dit zo is komt je v-snaar nooit bovenin de vario te liggen
 
Is er ook een andere CDI geplaatst?

Deze type motorblokken zijn sowieso niet ontworpen om zoveel rpm's te draaien.
Ideaal is om tussen de 7.500/7.900 RPM te blijven.
Drukveer zou ik niet mee rommelen, aangezien de standaard veer stug genoeg is om de snaar op spanning te houden.
(n.b., die 72cc is in werkelijkheid maar 60cc ter info)

Gradenplaat gaan verbuigen heeft helemaal geen zin!
 
Last edited:
vorige week nieuwe erin gedaan 729 lang-17.7 breed -en een hoek van 30 graden,deze is 0,2 langer dan de orginele ,ik weet dat dit niets wil zeggen,maar hoeveel langer dan? of moet ik dit zelf uittesten.
Post automatically merged:

Is er ook een andere CDI geplaatst?

Deze type motorblokken zijn sowieso niet ontworpen om zoveel rpm's te draaien.
Ideaal is om tussen de 7.500/7.900 RPM te blijven.
Drukveer zou ik niet mee rommelen, aangezien de standaard veer stug genoeg is om de snaar op spanning te houden.
(n.b., die 72cc is in werkelijkheid maar 60cc ter info)

Gradenplaat gaan verbuigen heeft helemaal geen zin!
gradenplaat ga ik niks aan doen,mij maakt het niet uit of het 60 of 72cc is,hij gaat gewoon te ver in overtoeren.die wil ik naar beneden krijgen,maar op wat voor manier? nu zitten er 11 gram rollen in en nog gaat die naar de 10,000 toeren,ik merk wel dat die in het begin wat trager optrekt,maar nog genoeg fel is,en op den duur gaat die naar de overtoeren.
 
Last edited:
Last edited:
hoe ik al zei,snaar komt niet helemaal tot aan de top van de vario,en dat hoeft ook niet,maar dat ik nog zeker 15mm over heb vind het best veel.
 
Als de snaar niet bovenin de vario komt, en de bus is een gladde, zou ik de koppeling even uit elkaar halen. Controleer de spiebanen en 3 spietjes op slijtage, de spiebanen zijn krom zoals een banaan en het vet kan bij warmte uitgehard zijn. Als de vario sluit, openen de koppelingspoelies. Laatstgenoemde is de 'slave'.
Groet,
 
De snaar loopt pas hoger in de vario als de glijbus is vervangen voor een kortere, of als de bus iets korter gemaakt is.
(d.m.v. een draaibank waar je gebruik van kunt maken bijvoorbeeld)
De vario duwt immers de snaar omhoog i.c.m. het rollengewicht.

De achter vario (koppeling) hoef je niet te controleren, als hier iets mis mee is geeft dit andere symptomen weer als je beschreven hebt.
 
hee nu komen we ergens denk ik,kunt u mij ook zeggen hoeveel er af moet? Draaibank is geen probleem.Lengte van de bus is 38,55mm,trouwens de achter vario is uitelkaar gehaald schoon gemaakt en opnieuw ingevet met grafiet vet.Kon ook niet op uitmaken dat de spiebanen of spie versleten waren.
 
Het heeft helemaal niks met de v-snaar te maken, tenzij men erg gaat afwijken van de originele maatvoering!

Het motorblok of de afstand tussen de krukas en achteras van het achterwiel wordt niet opeens langer omdat er een 72cc cilinder of andere snaar zit gemonteerd!

Of zit er soms een overrange set gemonteerd, zie: https://allesvoorscooters.nl/motor/...rijfset-naraku-669mm-voor-4-takt-50cc-139qmb/
In mijn GY6 zat standaard een te korte v-snaar, na deze vervangen te hebben waren mijn problemen met de overbrenging toen der tijd opgelost.
Post automatically merged:

De v-snaar die je nu hebt zou inderdaad goed moeten zijn. Daarnaast zou de variobus inderdaad te lang kunnen zijn waardoor de v-snaar niet hoog in de vario wordt gedrukt.
 
mijn snaar is 12 inch,kun je mij ongeveer zeggen welke snaar het beste zou kunnen? zou ik ook de variobus een 0,5mm af draaien? Is daar een manier voor om op te meten wat maximaal kan?
 
De v-snaar die je hebt lijkt mij de goede maat voor een 12 inch 139QMB, ik weet niet precies hoeveel je van de variobus af zou moeten draaien. Wel uitkijken dat de starterkrans niet je carter gaat raken als je er een stukje afhaalt. Het lijkt me nog steeds wel een beetje raar dat je met de juiste v-snaar en orginele variobus niet bovenin je vario terecht kan komen, heb je dit met stift afgelezen na een stuk rijden?
 
ik bedoel op de verpakking van de snaar stond 12 inch,,wielen van de scooter zijn 16 inch,kan met een stift een streepje zetten,maar ik zie het ook zonder streepje dat die veel hoger kan,zie gewoon aan de slijtspoor tot waar die komt.
 
ik ben er bijna,heb net een paar tiende kortere variobus gevonden,en ik heb voor de gein toch mijn varioplaat vandaag 2mm verbogen,nu komt mijn snaar naar de gewenste hoogte,hij is wel wat trager opgang maar ik ben die hoge toeren kwijt,hij draait nu max 8000 rpm,heb nog wel de rollen erin zitten van 11 gram,morgen ga ik verder met testen o.a met 8,5 gram rollen en eventueel de variobus nog wat korter maken,denk dat ik vrij aardig in de buurt kom,snaar komt in iedergeval een heel stuk hoger als voorheen.Heb er nu een klein dipje erbij,hoop dat ik dit met andere rollen kan oplossen.Ik hou jullie op de hoogte.
Post automatically merged:

heb net nog effe lichtere rollen geplaats,dipje is weg en toeren blijven netjes.Morgen de verbogen varioplaat eruit en oude orginele erin even kijken wat het efect is,als blijkt dat er geen verschil is dan ga ik de vario bus nog een stukje inkorten.Kijken wat die dan doet.
Post automatically merged:

ga ook nog wat zwaardere rollen kopen die iets zwaarder zijn als 8,5 gram,ik hou jullie op de hoogte van wat ik heb bereikt.
 
Last edited:
zo,jongens,mijn scooter loopt weer goed,heb de vario bus 1 mm afgedraaid,(kan nog meer) heb weer de orginele varioplaat erin gezet,en 11 gram rollen,Heb vandaag de starterkrans laten coaten zodat die iets dikker is en lekker glad.Scooter blijft nu redelijk onder de hoge over toeren hangen.Ga nu de komend weekend verder testen met rollen..Maar die varioplaat die ik zelf heb verbogen was iets te ver gebogen waardoor het achterwiel constand werd aangedreven vooral als de choke er nog op stond,met die varioplaat wil ik ook verder mee gaan testen.Ietjes terug buigen onder de pers.Je zult maar een hobby hebben.:)
 
Back
Top