V-Snaar Vespa Primavera lijkt vrij los na vervanging.

Accu even los, minpool van voertuig tegen de plus (die nog aangesloten zat) om de condensatoren te ontladen, maar ik schrok ervan wat een vonk daar nog vanaf kwam!! Bij auto's doe ik dit altijd, nog nooit zo'n vonk gezien als bij deze.
Waarom? Echt een heel slecht idee, geweldige manier om electronica te slopen. En dan ook vooral de dure en gevoelige dingen zoals een ecu etc.

Ik heb jaren in een garage gewerkt, heb hier echt nog nooit van gehoord.

Voegt echt helemaal niets toe.
En daar bij, om dingen te ontladen, is het natuurlijk ook gewoon verkeerd om. Je ontlaad geen dingen door er 12v op te zetten.

Als iemand je dat zou zien doen in de garage, krijg je waarschijnlijk ruzie. (of tenminste felle woorden) +12 op massa zetten.. Jezus. Bij een auto heb je gewoon kans dat je hem in een klap total loss hebt.
 
Last edited:
Waarom? Echt een heel slecht idee, geweldige manier om electronica te slopen. En dan ook vooral de dure en gevoelige dingen zoals een ecu etc.

Ik heb jaren in een garage gewerkt, heb hier echt nog nooit van gehoord.

Voegt echt helemaal niets toe.

Als iemand je dat zou zien doen in de garage, krijg je waarschijnlijk ruzie. (of tenminste felle woorden)
ik vind 'm ook spannend, eerlijk gezegd.
 
Voor wat betreft de accu: de losgenomen massakabel, tegen de plus op de accu: dat is GEEN sluiting maken(!!)
Dat is condensatoren ontladen, daar waar anderen zeggen: "je moet hem x minuten los laten". Geheel veilig, doe ik al 40 jaar.

Maar het volgende probleem dient zich aan: er is een resonantie nu tussen de 20 en 30 km/h.
Vrij hoogfrequent.
Nu heb ik lopen mierenn........bij het leven, zelfs een nieuwe krukasmoer gebruikt omdat Vespa dat voorschreef, netjes op moment en graden aangedraaid, geen vuiltjes oid.
Iemand dit wel eens meegemaakt?
 
Het is 12 op de plus, en 12 op de min zetten. Als dat geen kortsluiting is, weet ik niet meer wat kortsluiting is.

Ontladen door er 12v op te zetten. Oke dan. Dat vind jij logisch klinken?
Dat moet dan gewoon precies andersom, als je die logica wil volgen. (De losse plus "ontladen" op de massa.)
En dat kan dan ook geen kwaad voor de rest.

Moderne autos (en scooters) hebben tegenwoordig veel complexe electronica, die niet tegen dit soort onzin kan. Dat het op ouder spul misschien niet zo veel kwaad kan oke. Maar je bereikt er voor de rest ook niets mee.

Maar op moderne dingen moet je dit echt niet doen.

Maar ja, doe maar eigenwijs, moet je lekker zelf weten. Je bent gewaarschuwd.
 
Last edited:
@WEBRacing

Nu je begint over "eigenwijs", okee, dan geef ik ook reactie.
Je "zet geen 12V op de min". 12 volt is een spanningsVERSCHIL. plus is dus géén 12 volt.
Kortsluiting is de min aan de plus leggen zonder een weerstand ertussen.
En plus op plus, is géén spanningsverschil. Het was de massakabel, maar niet van de spanningsbron.

Je gaat fout waar je zegt dat ik er 12 volt op zette: dat kan alleen met de accu, niet met de massa van het voertuig (wat al geen massa meer is!) op dezelfde aansluiting(!) als die nog wél aangesloten is: er is géén spanningsverschil en er gaat géén stroom lopen, punt.

Eigenwijs? Wat jij wil, maar ik ben docent elektrotechniek en ben volledig van mijn zaak overtuigd.
Zoek het maar na ;)
 
Ik hoef niets na te zoeken. Ik ben afgestudeerd automonteur met jaren ervaring.

En de condensatoren die je zelf noemt dan? Die zijn nu ineens niet meer van toepassing? De dingen die spanning opslaan.

"Dat kan alleen met de accu" je bedoelt dat ding waar jij die kabel op aansluit?

En als er niets gaat lopen, dan bereik je toch niets? Waar komen die vonken vandaan dan?
Post automatically merged:

Kortsluiting is de min aan de plus leggen zonder een weerstand ertussen.
Dat is precies wat je doet.
 
Last edited:
Dat is niet precies wat ik doe.
De vonken komen van de condensatoren die zich ontladen en maken geen sluiting.
"Afgestudeerd automonteur"........zegt niet heel veel blijkt wel.
Doe jezelf een plezier en zoek het na. Echt.

Als jij zegt dat er 12V op een enkele aansluiting staat, moet je ECHT je schoolgeld terug gaan vragen!
 
Voor wat betreft de accu: de losgenomen massakabel, tegen de plus op de accu: dat is GEEN sluiting maken(!!)
Dat is condensatoren ontladen, daar waar anderen zeggen: "je moet hem x minuten los laten". Geheel veilig, doe ik al 40 jaar.

Maar het volgende probleem dient zich aan: er is een resonantie nu tussen de 20 en 30 km/h.
Vrij hoogfrequent.
Nu heb ik lopen mierenn........bij het leven, zelfs een nieuwe krukasmoer gebruikt omdat Vespa dat voorschreef, netjes op moment en graden aangedraaid, geen vuiltjes oid.
Iemand dit wel eens meegemaakt?
Jazeker, bekend verschijnsel;
Resonantie is je eindaandrijving, omdat het een snorvertanding is.
Post automatically merged:

Dat is niet precies wat ik doe.
De vonken komen van de condensatoren die zich ontladen en maken geen sluiting.
"Afgestudeerd automonteur"........zegt niet heel veel blijkt wel.
Doe jezelf een plezier en zoek het na. Echt.

Als jij zegt dat er 12V op een enkele aansluiting staat, moet je ECHT je schoolgeld terug gaan vragen!
Wees maar voorzichtig met de elektrische installatie van zo'n iGet.
Kan een hoop ellende en storingen geven.
 
Bedankt voor je reactie @Broos
Ik zal voorzichtig zijn ja, die handel is best prijzig. :)
Maar snorvertanding kan resoneren dus begrijp ik, dat is een dingetje?
Dat wist ik niet, maar flauw dat het nu ineens is, na die rollen en riem; dochterlief kijkt mij erop aan ;)
 
Bedankt voor je reactie @Broos
Ik zal voorzichtig zijn ja, die handel is best prijzig. :)
Maar snorvertanding kan resoneren dus begrijp ik, dat is een dingetje?
Dat wist ik niet, maar flauw dat het nu ineens is, na die rollen en riem; dochterlief kijkt mij erop aan ;)
Wij zijn ook door schade en schande wijzer geworden.
Die ervaringen deel ik hier “ter leering ende vermaeck”.
Zoals velen hier.
Post automatically merged:

Edit:
Even aan de expert hier in huis gevraagd;

4t heeft dezelfde vertanding ongeacht snor of brom
 
Last edited:
Excuses voor de late reactie!
Mijn vrouw en ik hadden plots de kans om er even een paar dagen tussenuit te gaan en hebben dat maar gelijk aangenomen ;)

Mijn dochter gaf wel aan dat de trilling (ik noem het resonantie, het is vrij hoogfrequent, maar goed) minder is geworden en/of weg is.
Ik was al van plan om hem open te maken (zal dan morgen wel worden) om alls weer terug te maken zoals het was: 7 gram rolletjes erin, varioring er weer in maar dan alleen de nieuwe riem natuurlijk laten zitten en die drie driehoekjes die je op die ramplaat schuift.
Aan die rolletjes zit een kleine vlakke kant zie ik nu ik weer thuis ben, dus dat zal ik maar niet doen.

Maar waar ze nu weer mee kwam: als hij koud is, en alleen dan, grijpt hij laat aan. Het toerental loopt op maar hij komt niet van de plek en dan ineens wel.
Hm, ik ben dus voorlopig nog niet klaar ;) Ben benieuwd wat dit kan veroorzaken dus ik ga hem hoe dan ook nog een keer open schroeven.
Ik heb geen idee: ik heb echt ontzettend lopen mierenneu.......jeweetwel ;)
Ben benieuwd of ik stom ben geweest of dat er anders wat is.
 
Dat resoneren was hier ook bij een scooter en is vanzelf verdwenen na een poosje rijden.
Je dochter moet niet zo zeuren.;)
Rijdt ze de scooter wel netjes warm ?
Starten en rustig wegrijden en na een paar km pas volgas.
Meestal is het starten en en zonder gevoel voor techniek plankgas weg.
Die varoring zou ik weg laten.
 
Dat kan dus wel, dat het gewoon verdwijnt? Nouja, dat is heel goed nieuws! Haha, maak ik me daar niet zo druk meer over hoor; moet ze inderdaad niet zeuren ;)

Laat ik het zo zeggen: ik vertel haar altijd wel dat ze hem netjes warm moet rijden........toch vind ik haar wel wat vlotjes ermee van honk gaan. Dat gesprek zal ik nog een aantal malen aan moeten vrees ik.
Maar echt helemaal volgas gaat ze nu ook weer niet gelijk.

Maar toch: als ze zegt dat hij niet aan wil grijpen als hij koud is en het weer goed is als hij warm is.......tja, dan zal er toch wel iets zijn lijkt mij.
Wil toch wel even onder het kapje kijken of ik niet iets raars gedaan heb ;)
 
Zo, vandaag maar weer eens de handel open gehaald en gekeken wat er nou aan de hand kon zijn.
Ik had netjes de oude spullen erbij genomen en gekeken; het was me de vorige keer bij het uit elkaar halen helemaal niet opgevallen dat die varioring los OVER de bus zat! Ik heb alles er toen afgenomen, wilde de ring toch niet terug plaatsen. Nu ook niet maar wilde toch zien of hij ergens "steun" kon geven om zo alles rechter te laten lopen en hoe ik dat dan anders op kon lossen.

Nu waren er dus twee problemen en de exacte oplossing weet ik niet, maar wat ik gedaan heb, is de poulie van de vario met de ramplaat op het aanrecht gelegd en zonder rolletjes in elkaar gepast, met de bus erin. Die drie driehoekjes had ik natuurlijk vervangen en als ik de poulie naar beneden liet vallen, de ramplaat als bovenste met de bus op de grond, wilde dat niet zo makkelijk en bleef hij vaak kleven, hoe recht ik hem ook los liet. Driehoekjes recht erin, lopen klooien om dat goed glijdend te krijgen.
Uiteindelijk met een heel fijn schuurpapiertje de scherpe randjes van het plastic weg gehaald en toen was hij goed......hij viel elke keer naar beneden die poulie als ik hem los liet.

Qua trilling: ik kan me voorstellen dat als één van de driehoekjes niet lekker mee zou willen, dat de poulieop dat punt iets achter gehouden wordt en dan scheef komt op de krukas: hoeft maar een heel klein beetje te zijn, maar dat zou naar mijn idee wel een trilling kunnen geven.
Ook het laat aangrijpen als hij koud is: als hij lekker in zijn 'ingedrukte houding' zit, moeten de rolletjes net wat meer kracht geven -en dus hoger toerental- om hem uit zijn klemming te krijgen. Daarna wordt alles warm en gaat het makkelijker (dooruitzetting)?

Ook zag ik nog ergens dat je de rolletjes er allemaal hetzelfde in moet doen omdat ze niet symmetrisch zijn: het gewichtje erin zit net uit het midden. Was het de oorzaak? Geen idee maar op het moment dat ik hem open heb doe ik het maar gelijk was mijn idee.

Dochterlief is blij, ze zegt dat hij nu goed is. Geruststelling voor mij dus, was er nu wel een beetje mee klaar ;)
 
Back
Top