V-Snaar Vespa Primavera lijkt vrij los na vervanging.

Interceptor

New Member
Beste mensen,

Zojuist met de Vespa (Primavera Touring, 25 km/h uitvoering, 2020, 5K gelopen, Euro 4 injectie) van mijn dochter bezig geweest.
Zij heeft hem net en hoewel hij niet veel gelopen heeft, wilde ik hem toch een beurtje geven omdat de onderhoudshistorie niet bekend is: grote beurt en van daaruit het schema maar weer volgen.

Totdat het begon te regenen......
Maar: ik begon bij de riem. Hij liep 35 en de kap was er al eens af geweest meen ik: ik las ergens dat dit ding breekbouten (2) hoort te hebben wat hij al niet meer had en 35 is natuurlijk ook niet standaard.

Wat mij opviel na het monteren, is dat de riem vrij slap staat in rust. Ik had de "gladde variobus" meebesteld en 8 gram rollen (19 x 15,5, Bolbo oid.) en alles als een echte mierenbevruchter in elkaar gezet. Varioring (zat een dunnetje op) weg gelaten.
Uiteraard heb ik de "speling" eruit gedraaid door de krukas te draaien, maar de poulie van de koppeling kan ook gewoon niet verder naar elkaar: die zit al tegen elkaar aan.

De riem heb ik dus vervangen: hetzelfde nummer als het origineel moet zijn, sterker: het is een originele Vespa (Piaggio) riem ook.
De rollen zijn ook de juiste afmeting zoals ik terug kan vinden.
De voorste, buitenste poulie kan niet naar binnen daar hij al vlak langs een randje loopt: die hoort echt wel op die hoogte.

Het enige wat ik mijzelf nog kan bedenken:
A) het hoort zo, als hij draait is het weg (hoewel de oude variobus wel best wat rubberaanslag had ook al........)
B) de binnenste schelp die als eerste tegen de rand van de krukas aankomt (waar je die drie plastic schuifjes op doet, ook vervangen trouwens) zou wat naar voren moeten? Daar zat geen ring achter en voor zover ik tekeningen zie als ik op het bewuste ding zoek, op die "exploded views", zie ik daar ook geen ring.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt, is het je wel eens opgevallen? Hij ligt in stilstand vooraan echt op de variobus.
En wat zal ik doen? Zo laten? Mezelf druk maken?
Alle suggesties zijn welkom beste mensen!
 
Advertisement - register to remove this

De voorste, buitenste poulie kan niet naar binnen daar hij al vlak langs een randje loopt: die hoort echt wel op die hoogte.
de buitenste halfpoelie, waar ook je starter op aangrijpt, hoort helemaal op een spievertanding te grijpen (net als die ramp-plaat, waar je die driehoekjes van vervangen hebt), ik snap je "randje" niet.
praat het niet makkelijker met foto's? meestal wel.
zie op deze foto de spievertanding, je as moet hier bijna helemaal doorheen steken.
spievertanding.png
 
@C-Row
Hartelijk bedankt voor je reactie!
Ja, ik had beter foto's kunnen maken, stom maar niet aan gedacht. Hij zit nu weer dicht.

Die ramplaat (weer wat geleerd) zit inderdaad netjes over de spievertanding maar met zijn rug bloot tegen de "opstaande richel" van de krukas aan. Dat is gewoon een verdikking die in de krukas zit zo te zien en geen losse ring.
De voorste, buitenste poulie zit ook netjes over de spievertanding heen en ik kon ook makkelijk alles er weer opzetten: de moer had ook genoeg vlees zegmaar.
Het randje wat ik daarbij bedoel, is dat stuk van het ondercarter, daar waar je olievuldop ook zit. Dat alles steekt wat naar voren en die tandkrans loopt er pal langs: ik gok op een millimeter, misschien twee. Die verder naar achteren is dus geen optie lijkt me, dan loopt hij aan.

Hierbij een fotootje vanuit een beschrijving waar ik mijn info (aanhaalmomenten ed.) vandaan haal. Het is niet exact dezelfde, dit is een sprint en Euro 5, maar de juiste kan ik niet vinden voor deze scooter. Principe is hetzelfde lijkt mij.
Maar je ziet bij de pijl hoe weinig ruimte daarachter is.
Poulie_Vespa.jpg

Edit: puur ter illustratie vond ik nog een plaatje met een exploded view.
Dit is van een 45 km/h 4 klepper en dus wel anders, maar het gaat erom: busje 11 heb ik dus niet, daar zit helemaal niets.
Ring 12 zat er wel tussen, maar die heb ik weg gelaten omdat ik wat info heb gezocht vantevoren en begreep dat je -om hem 40 te laten rijden- het best een gladde bus zonder ringen kon monteren.
Die ring kan er wel weer tussen, maar zal voor de spanning op de riem niet uitmaken.

Schermafbeelding 2024-02-19 om 14.35.39.png

Het volgende plaatje is via Easyparts waar ik wèl exact de juiste scooter erbij kon zoeken: hier staat geen ring oid tussen de ramplaat (3 toch dan?) en de krukas.

Schermafbeelding 2024-02-19 om 14.41.49.png
 
Last edited:
Dat dunne ringetje kan ook een shimringetje zijn zodat de snaar helemaal onderin de poulie kan komen.
Zorg dat de poulies goed aansluiten voor je de boel vastdraait.
De snaar moet wat hoger zitten en niet tegen de as aan, anders draai je deze klem en gaat hij er tussenuit als hij gestart wordt en zit de poulie dus los en loopt eraf.
De snaar voor aan geeft je wat meer ruimte door de koppelingpoulie wat naar je toe te trekken en zorgen dat de daar de snaar wel onderin zit.
Een varioring is een paar mm dik.
1708350112400.png1708350125770.png
 
zie je ook hoe de v-snaar op deze foto ook niet helemaal strak, maar iets gebogen naar achteren loopt? :tonguewink: staat "jouw" snaar nog slapper?
de dunne shimringen gebruik je juist als je snaar onderin de variobus niet haalt, die zou jij dus eigenlijk willen verwijderen. (het zou nog kunnen dat men bij het "ontgrenzen" een te hoge variobus heeft geplaatst van een andere vario af of dat er een niet - standaard vario gemonteerd is met de standaard bus?)
 
Last edited:
Bedankt voor de reacties beste mensen!!

Even kijken of ik het goed heb: die dunne shimringen, die gebruik je dus achter de ramplaat?
Wat er ooit mee gedaan is weet ik uiteraard- en helaas niet, maar een andere vario zou nog kunnen ja.
Die variobus heb ik in ieder geval nieuw erin en "zou goed moeten zijn".......wat ik ook vind op internet, is dit "het setje" om van 25, 40 te maken: bus zonder ring (of kraag eigenlijk omdat de ring er standaard op vast zou zitten) en 8 gram rollen, verder niets.

Nu heb ik wel die kap er weer even af gehaald want het zat me niet lekker: nadat ze er even mee gereden had dus en ik moet zeggen: hij staat al een stuk beter! Misschien dus een storm in een glas water en ik ben gewoon te snel in paniek? ;)
En inderdaad staat hij op die foto nog slapper dan deze :)

Ik heb nog wel even de drukveer van de koppeling gemeten: meneer Vespa zegt dat hij minimaal 12 cm moet zijn: deze is 11,4 cm.
Ook zitten er gele trekveertjes op de schoenen.
Dochterlief vind dat hij vrij snel aangrijpt en zoals ik het begrepen heb: dat zijn de trekveertjes. Ik ben wel bang dat een tandje sterker ervoor zorgt dat de koppeling zal blijven slippen: het is natuurlijk geen 80 CC ;)
En die drukveer: als ik die vervang voor een goede, geen extra sterke in ieder geval: zal hij dus beter trekken maar weer iets minder topsnelheid hebben (wel meer toeren op dezelfde snelheid als voorheen)...........

Ik zit nu gewoon even hardop te denken hoor, sorry daarvoor.
Maar hardop denken kan je beter doen als de experts meeluisteren met je ;)
 
haha! "ik praat niet hardop in mezelf, ik overleg gewoon met de expert!"
elke kleur veertjes zouden de koppeling alleen maar later laten aangrijpen dan standaard, dus ook geel.
drukveer houdt je riem op spanning en zorgt dat ie niet slipt, in samenspel met je rollen, maar een slappe veer laat ook je koppeling sneller aangrijpen doordat je vario hem sneller laat draaien!
ik zou als eerste die drukveer vervangen door een goeie standaard veer als je daar "klachten" over hebt. dan nog eens kijken of hij dan nog te snel aangrijpt (als je daar toch bezig bent: schoenen en trommel opschuren (schuin kantje aan de uitzwaaiende, happende kant) kan ook al helpen om hem soepeler te laten aangrijpen.) Hou wel je naaldlager beschermd tegen slijpsel als je het òp de koppeling doet.
 
Last edited:
Kijk, ben ik toch blij dat jij als expert meeluisterde! :)
Die drukveer ga ik inderdaad maar doen, zeker ook omdat hij buiten de waarde valt die Vespa zelf beschrijft.
Voeringen heb ik aangepakt ja, even mooi gemaakt.

Maar.....zie ik iets verkeerd of vergis jij jezelf?
Voor wat betreft die drukveer namelijk: als die sterker is, dan houdt hij hem achter op een "groter tandwiel" of "langer hoog" of gewoon hoger :)
Maar dan maakt hij toch juist minder toeren? Vanaf dat punt, zal hij dan toch juist iets later aangrijpen?
 
Maar.....zie ik iets verkeerd of vergis jij jezelf?
Voor wat betreft die drukveer namelijk: als die sterker is, dan houdt hij hem achter op een "groter tandwiel" of "langer hoog" of gewoon hoger :)
Maar dan maakt hij toch juist minder toeren? Vanaf dat punt, zal hij dan toch juist iets later aangrijpen?

ik was niet volledig: ik had het over de situatie nu, met een te slappe/korte veer: die laat sneller toe dat de vario uitslingert en het "voortandwiel" groter wordt en tegelijkertijd een kleiner achtertandwiel wordt gekozen. daardoor gaat in eerste instantie je koppeling sneller draaien, waardoor je schoenen naar buiten slingeren, en dan je trommel meenemen.
door die standaard/sterkere veer ga je dit dan tegen.
 
Last edited:
haha! "ik praat niet hardop in mezelf, ik overleg gewoon met de expert!"
elke kleur veertjes zouden de koppeling alleen maar later laten aangrijpen dan standaard, dus ook geel.
drukveer houdt je riem op spanning en zorgt dat ie niet slipt, in samenspel met je rollen, maar laat ook je koppeling sneller aangrijpen doordat je vario hem sneller laat draaien!
ik zou als eerste die drukveer vervangen door een goeie standaard veer als je daar "klachten" over hebt. dan nog eens kijken of hij dan nog te snel aangrijpt (als je daar toch bezig bent: schoenen en trommel opschuren (schuin kantje aan de uitzwaaiende, happende kant) kan ook al helpen om hem soepeler te laten aangrijpen.) Hou wel je naaldlager beschermd tegen slijpsel als je het òp de koppeling doet.
Over het algemeen is de standaard drukveer het beste. Ook als je een Malossi vario set zou plaatsen.
Daar zit ook een 5 mm varioring bij, die kan je ook weglaten.
Vespa heeft een gladde variobus met evt een varioring. Die in dikte kan variëren.
 
ik was niet volledig: ik had het over de situatie nu, met een te slappe/korte veer: die laat sneller toe dat de vario uitslingert en het "voortandwiel" groter wordt en tegelijkertijd een kleiner achtertandwiel wordt gekozen. daardoor gaat in eerste instantie je koppeling sneller draaien, waardoor je schoenen naar buiten slingeren, en dan je trommel meenemen.
door die standaard/sterkere veer ga je dit dan tegen.
Ah, ik snap het! Misschien las ik het wel verkeerd ook hoor: dochterlief zit ondertussen te zeuren en ik ben mijn gereedschap aan het schoonmaken en opruimen.
Maar dat is logisch dus: moet gewoon een andere veer in.

Wat ik op zeker verkeerd las, is dat de veer 12 cm moet zijn, maar dat is niet zoals ik las de minimale waarde.
Ik meende: "daaronder, dan vervangen!!" Dat is dus niet zo.

En nu twijfel ik: een originele kopen die misschien amper verschil maakt, of toch maar één tandje sterker?
@Broos geeft aan dat standaard de beste is en dat geloof ik direct, maar als "zij verschil wil voelen"......misschien toch.......ehhhhh.......
 
Edit: volgens mij heb ik een mooi compromis gevonden!
Naast standaard vond ik voornamelijk "+22%" wat ergens tussen de 1000 en 1500 rpm later aangrijpen ligt, een enkele 15% waarvan ik niet zeker wist of deze zou passen......... Dan krijg je dat ze of niets merkt, of heel hoog in de toeren gaat zitten en dan is het ook weer janken ;)

Nu vond ik deze: https://www.easyparts.nl/Drukveer-MALOSSI-MHR-Blauw-(106PCT)-Piaggio-Peugeot-Kymco-50-p16433917
Er staat niet een plusje voor en dus neem ik aan dat het plus 6% is: dat gaat dus nog best lijkt mij.
Maar ook staat er geen Vespa bij........in "past op" staat de juiste scooter er dan wel weer bij.
Vaag, want als alles toch hetzelfde is, had ik op 1001 andere sites wel veel meer kunnen vinden: helaas zijn er een hoop webshops die "jah, Piaggio pasttie op" schrijven en verder geen enkele info als afmetingen oid.
Ik denk dat ik deze maar moet vertrouwen en erop moet klungelen ;)
 
ik zou op een verder standaard snor hooguit een verse standaard veer zetten.
de drukveer verhoogt ook de spanning van je snaar, en dat kost weer vermogen van een motortje dat al niet veel heeft.
 
Edit: volgens mij heb ik een mooi compromis gevonden!
Naast standaard vond ik voornamelijk "+22%" wat ergens tussen de 1000 en 1500 rpm later aangrijpen ligt, een enkele 15% waarvan ik niet zeker wist of deze zou passen......... Dan krijg je dat ze of niets merkt, of heel hoog in de toeren gaat zitten en dan is het ook weer janken ;)

Nu vond ik deze: https://www.easyparts.nl/Drukveer-MALOSSI-MHR-Blauw-(106PCT)-Piaggio-Peugeot-Kymco-50-p16433917
Er staat niet een plusje voor en dus neem ik aan dat het plus 6% is: dat gaat dus nog best lijkt mij.
Maar ook staat er geen Vespa bij........in "past op" staat de juiste scooter er dan wel weer bij.
Vaag, want als alles toch hetzelfde is, had ik op 1001 andere sites wel veel meer kunnen vinden: helaas zijn er een hoop webshops die "jah, Piaggio pasttie op" schrijven en verder geen enkele info als afmetingen oid.
Ik denk dat ik deze maar moet vertrouwen en erop moet klungelen ;)
Zonde van je tijd en geld.
Standaard veer is prima.
Kan je er beter een brom vertanding in zetten.
 
Bedankt voor de reacties beste mensen!
Een standaardveer wordt het dus.

Ik kijk ervan op dat -zoals je het beschrijft C-Row- deze scooter ook minder vermogen heeft? Dat is ten opzichte van een 45 km/h versie bedoel je?
Ik dacht altijd dat ze hetzelfde hadden en alleen op snelheid (dmv het variogedeelte enzo) beperkt werden.
Die twee Chinese troepdingen die ik hier heb staan, gaan als de brandweer als je de signaalkabel (zit bij het gedreven tandwiel) los haalt en hebben sowieso meer vermogen met wegtrekken dan die Vespa.
 
Oh, wow, dat wist ik niet. Verklaard het gebrek aan vermogen wel zo :)
Nouja, hij is niet zo erg traag, maar eerst op dat Chinese ding ben ik met mijn vrouw achterop nog wel een keer bergje op door de duinen gereden (jaja, ik blijf ook kind) maar deze: als mijn dochter er beiden op zitten, gaat het bij een viaduct omhoog al zeer moeizaam.
Het is inderdaad een Euro 4 injectie motortje, die (eerste?) versie zonder kickstarter.

Ze had het net wel even zwaar: had nu deel 2 gedaan (olie's en bougie) maar het bougiegat had wat olie in zich.
Dat is waarschijnlijk wat naar binnen gelopen want daarna wilde hij niet meer starten, sloeg gelijk vet. Daar kreeg ze het wel warm van, vond ze echt niet leuk :)
Even gestart zonder bougie, stekker injector los: als een zonnetje! Motorstoringslampje wel aan........vond ze ook niet leuk.
Accu even los, minpool van voertuig tegen de plus (die nog aangesloten zat) om de condensatoren te ontladen, maar ik schrok ervan wat een vonk daar nog vanaf kwam!! Bij auto's doe ik dit altijd, nog nooit zo'n vonk gezien als bij deze.
Nouja, alles doet het nog en het lampje is uit :)
 
Oh, nee, dat niet! Haha, dat is niets voor haar: zijj heeft andere kwaliteiten en daar moet ze het maar bij houden ;)
Nee, ze had het zwaar omdat hij het niet deed.......vond ze echt niet leuk. Zij denkt gelijk dat er iets serieus fout is gegaan en ziet de bui al hangen dan.
 
Back
Top