Interceptor
New Member
Beste mensen,
Zojuist met de Vespa (Primavera Touring, 25 km/h uitvoering, 2020, 5K gelopen, Euro 4 injectie) van mijn dochter bezig geweest.
Zij heeft hem net en hoewel hij niet veel gelopen heeft, wilde ik hem toch een beurtje geven omdat de onderhoudshistorie niet bekend is: grote beurt en van daaruit het schema maar weer volgen.
Totdat het begon te regenen......
Maar: ik begon bij de riem. Hij liep 35 en de kap was er al eens af geweest meen ik: ik las ergens dat dit ding breekbouten (2) hoort te hebben wat hij al niet meer had en 35 is natuurlijk ook niet standaard.
Wat mij opviel na het monteren, is dat de riem vrij slap staat in rust. Ik had de "gladde variobus" meebesteld en 8 gram rollen (19 x 15,5, Bolbo oid.) en alles als een echte mierenbevruchter in elkaar gezet. Varioring (zat een dunnetje op) weg gelaten.
Uiteraard heb ik de "speling" eruit gedraaid door de krukas te draaien, maar de poulie van de koppeling kan ook gewoon niet verder naar elkaar: die zit al tegen elkaar aan.
De riem heb ik dus vervangen: hetzelfde nummer als het origineel moet zijn, sterker: het is een originele Vespa (Piaggio) riem ook.
De rollen zijn ook de juiste afmeting zoals ik terug kan vinden.
De voorste, buitenste poulie kan niet naar binnen daar hij al vlak langs een randje loopt: die hoort echt wel op die hoogte.
Het enige wat ik mijzelf nog kan bedenken:
A) het hoort zo, als hij draait is het weg (hoewel de oude variobus wel best wat rubberaanslag had ook al........)
B) de binnenste schelp die als eerste tegen de rand van de krukas aankomt (waar je die drie plastic schuifjes op doet, ook vervangen trouwens) zou wat naar voren moeten? Daar zat geen ring achter en voor zover ik tekeningen zie als ik op het bewuste ding zoek, op die "exploded views", zie ik daar ook geen ring.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt, is het je wel eens opgevallen? Hij ligt in stilstand vooraan echt op de variobus.
En wat zal ik doen? Zo laten? Mezelf druk maken?
Alle suggesties zijn welkom beste mensen!
Zojuist met de Vespa (Primavera Touring, 25 km/h uitvoering, 2020, 5K gelopen, Euro 4 injectie) van mijn dochter bezig geweest.
Zij heeft hem net en hoewel hij niet veel gelopen heeft, wilde ik hem toch een beurtje geven omdat de onderhoudshistorie niet bekend is: grote beurt en van daaruit het schema maar weer volgen.
Totdat het begon te regenen......
Maar: ik begon bij de riem. Hij liep 35 en de kap was er al eens af geweest meen ik: ik las ergens dat dit ding breekbouten (2) hoort te hebben wat hij al niet meer had en 35 is natuurlijk ook niet standaard.
Wat mij opviel na het monteren, is dat de riem vrij slap staat in rust. Ik had de "gladde variobus" meebesteld en 8 gram rollen (19 x 15,5, Bolbo oid.) en alles als een echte mierenbevruchter in elkaar gezet. Varioring (zat een dunnetje op) weg gelaten.
Uiteraard heb ik de "speling" eruit gedraaid door de krukas te draaien, maar de poulie van de koppeling kan ook gewoon niet verder naar elkaar: die zit al tegen elkaar aan.
De riem heb ik dus vervangen: hetzelfde nummer als het origineel moet zijn, sterker: het is een originele Vespa (Piaggio) riem ook.
De rollen zijn ook de juiste afmeting zoals ik terug kan vinden.
De voorste, buitenste poulie kan niet naar binnen daar hij al vlak langs een randje loopt: die hoort echt wel op die hoogte.
Het enige wat ik mijzelf nog kan bedenken:
A) het hoort zo, als hij draait is het weg (hoewel de oude variobus wel best wat rubberaanslag had ook al........)
B) de binnenste schelp die als eerste tegen de rand van de krukas aankomt (waar je die drie plastic schuifjes op doet, ook vervangen trouwens) zou wat naar voren moeten? Daar zat geen ring achter en voor zover ik tekeningen zie als ik op het bewuste ding zoek, op die "exploded views", zie ik daar ook geen ring.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt, is het je wel eens opgevallen? Hij ligt in stilstand vooraan echt op de variobus.
En wat zal ik doen? Zo laten? Mezelf druk maken?
Alle suggesties zijn welkom beste mensen!