Maar je heb gelijk Melvin, ik loop hem zometeen nog ff warm en fix de airbox en lucht weer naar basis 1.5 slag open. Lijkt mij trouwens niet heel onlogisch dat luchtverhouding zonder airbox tijdelijk verminderd moet worden
*update*
Loopt inmiddels met luchtfilter!
@Melvin89 heb de luchtschroef ver open moeten draaien om uberhaupt met luchtfilter te kunnen starten. Stationair verder bijstellen en nu is die goed. En waarschijnlijk heb jij toch gelijk over de kapotte choke en mogelijk ook de tweede e-choke niet in orde. Toeval? Hm, ik heb alle drie de chokes al wel lang liggen dus ja twee blijkbaar defect en die laatste nog proberen. Om verder te testen een idee de choke gewoon in zijn geheel weg laten en niet alleen stekkertje lostrekken? Want als die zonder dan wel normaal start kan ik igv de e-choke de schuld geven...en zo'n ding ga ik niet aan een accu hangen om te testen
Ps beetje noob maar een scooter starten zonder e-choke kan toch gewoon?
Bedankt voor de tip!Zonder e choke is het kanaal volledig open dus dat zou ik niet doen. Is het effect nog erger dan een kapotte choke.
wat je kan doen, kosten niet zo veel, is een ombouw setje naar handchoke halen. die zijn alleen vaak zonder naaldje (zijn stomp aan de onderkant) dus moet je even het eind stukje van 1van de e-chokes er op zetten. Zij volgens mij wel wat how-to’s te vinden hoe dit te doen.
heb je altijd een choke waarvan je 1000% zeker weet dat hij werkt, kan je die als test gebruiken.
Had ik vanmiddag bij het reinigen vd carb... De startsproeier er dus ook uit gehaald en samen in de bak met benzine gedaan. Half uurtje later leeg ik die bak in de gootsteen met - inderdaad- de sproeier erbij. Was nog effe zoeken en gevonden Lol. Pfff verdwijnt de gootsteen in, sproeier weg...Gelukkig nog terug kunnen vinden in het donker
Bedankt voor de tip!
Wat ik wel merk bij starten nu elektrisch ipv kickstart dat gaat zwak (moet gas bijgeven) maar uiteindelijk wel start. Dan ga ik er vanuit dat het chokenaaldje gewoon weigert?
Trouwens die luchtschroef staat nu bijna volledig open voor een normale start, lijkt me niet de bedoeling toch? Maar ben bang dat als ik 'm terug zet naar basis 1.5 slag open hetzelfde gezeik als ervoor ga krijgen.
*edit*
Even half uurtje volledig warm gereden 1/2 gas en vol gas ging verders prima. 10 min wachten en starten=lopen. Merkte alleen bij het stoplicht en eerste 1/4 gas dat ie inhoud alsof die lucht zuigt en dan weer normaal naar topsnelheid. Volgens mij niet heel vreemd omdat de carb nog steeds te veel lucht krijgt met die schroef volledig open. Stelschroef 1.5 slag open is nu dus even geen optie...
Ja inderdaad raar... Hoe kan het nou zijn dat die nergens valse lucht trekt (heb ik gecheckt) want dan zou die logisch juist minder lucht nodig hebben of zelfs helemaal niet starten. Maar nu krijgt ie juist weer te weinig lucht, lijkt net of de filterbox de luchttoevoer voor 1/2 blokkeert.Hmmmm, blijf het raar vinden. maar waar het vandaan komt,
Ahh shitIk schrok mij gisterenavond na rijden met de DR70 helemaal de tandjes, raar knarsend geluid en viel gelijk uit. Starte daarna wel weer gelijk.
Ja inderdaad raar... Hoe kan het nou zijn dat die nergens valse lucht trekt (heb ik gecheckt) want dan zou die logisch juist minder lucht nodig hebben of zelfs helemaal niet starten. Maar nu krijgt ie juist weer te weinig lucht, lijkt net of de filterbox de luchttoevoer voor 1/2 blokkeert.
Enfin, ik probeer nog 1 keer een nieuwe choke want hij start ok maar toch zwakjes moet hem bovendien best lang warm laten draaien, ervoor ook nooit gehad
En de weersomslag twee weken geleden van +10 graden naar 0-5 graden... Hmm het weer dan de oorzaak?? Ervoor nog geen enkel probleem gehad met die luchtbox.
Ahh shit
Maar hoop voor je een mechanisch ding want uitvallen en gelijk weer door kunnen dan 9/10 je cilinder+carb afstelling in orde. Je hebt hem nog redelijk in kunnen rijden de Dr70? Hoe liep die voor het uitvallen?
E-choke dus, want:Valse lucht zoals je zelf al beredeneerd kan je eigenlijk wel al uitsluiten. Denk echt dat het in verhoudingen zit en dat is choke, sproeier en luchtafstelling van de carb.
Daarvoor liep hij goed, maar geluid komt echt direct onder de carterkap vandaan dus ga nog even uit van v-snaar/vario/poelie.
Sproeier is ook nog iets te groot, zit nu 82 in maar die mag wel naar 78 dus ook even vanavond doen. Maar had hem liever iets te rijk dan te arm, dus stotterde sowieso wel iets. Dus denk dat de hoeveelheid benzine met zijn vermogen niet kwijt kunnen de oorzaak is maar anders gaan we gewoon heel het blok uit elkaar halen en alles opnieuw opbouwen. Heb de scooter gratis gekregen en is echt voor de fun en om makkelijk naar Zandvoort te komen met de F1 dus heb alle tijd en geen noodzaak dat hij rijdt.
Maar de momenten dat hij goed reed kwam er wel een lekker geluid uit en trok hij als een tierelier. Leuk weer
E-choke dus, want:
>motor stilzetten
>elektrisch starten
>pakt niet op, start zwak/helemaal niet
>choke blijft ingeschakeld
>opnieuw kicken start niet
>5 min wachten
>opnieuw kicken, starten = lopen.
Dus ja, choke 100% oorzaak.
En valt me nog mee dat die sinds gisterenavond rond vriespunt, vanochtend zo aankickte. Top!
Have fun! @poleposition Zandvoort.
Goed punt.Huh maar wacht even, na 5 minuten doet hij het wel dus dan doet de choke het wel gewoon.
Dat betekend dus dat er teveel benzine is op het moment dat de choke aan staat. Ik zeg naaldje van de choke wat uitdraaien zodat er minder benzine wordt gegeven met choke start.
Goed punt.
Gasnaald stapje omhoog ook een optie of te makkelijk gedacht?
OPGELOST
Niet bepaald een quick fix maar uiteindelijk bleef die stationair lopen. Na eerst de straat in een nevel van chemische ether spray achter te laten
Nog steeds niet duidelijk of een defecte e-choke de oorzaak was maar de volgende stappen doorlopen:
1. Carb 100% gereinigd
2. Sproeier 82 naar 80 (voor de zekerheid)
3. Accu volledig opgeladen
4. andere e-choke aangesloten
5. Luchtinlaat>>>start spray, zonder airbox en kicken.
Scooter start met veel geweld maar weer hetzelfde probleem als vorige week maar 2 sec stationair. Wtf en echt geeeen idee meer...
5. Luchtschroef van 1.5 open naar 1/2 slag open en stationairschroef verder ingedraaid...Bingo! Wat gas bijgeven scooter blijft nu lopen. Kon gelijk door naar de pomp en ook na 5 min met motor uit kickte die aan. Top!
Zometeen ff die airbox er weer op en moet goedkomen dan.
E-choke wie van de 3 is nog OK???