http://www.ad.nl/binnenland/2233956/Dennis_van_Uhm_telg_uit_militair_geslacht.html
"‘Mark wilde echt helpen in Uruzgan, maar heeft dat met de dood moeten bekopen’
De dood van soldaat eerste klasse Mark Schouwink (22) is bij voetbalvereniging Tubantia in Hengelo als een mokerslag aangekomen. Mark was sinds maart in Uruzgan als lid van van het 45ste pantserinfanteriebataljon uit Ermelo.
Marks vader Gerhard en broer Ruud spelen bij Tubantia. Zelf was de militair tot enkele jaren geleden spelend lid. ,,Mark was een sportieve vent,’’ zegt René Verhoef, die kort met hem samenspeelde. ,,Een geschikte kerel ook, iemand die stond voor wat hij deed.’’
De vriendin van Schouwink en enkele van zijn vrienden kwamen gistermiddag naar de kantine van Tubantia om hem te herdenken. Verbonden in verdriet hielden ze een minuut stilte in acht. ,,De verslagenheid is enorm groot,’’ zegt een vriend van de militair. ,,We kunnen het nog niet bevatten. Ik heb het best vaak met hem over de risico’s van de missie gehad, maar bang was hij niet. Hij wilde de mensen in Uruzgan echt helpen. Zo was hij. Mooi hoor, maar hij heeft het met zijn dood moeten bekopen.’’
Voorzitter Peter Leferink van Tubantia: ,,Dit heeft een enorme impact op de club. We zullen er alles aan doen om zijn familieleden, trouwe Tubantianen, te ondersteunen met dit grote verlies.’’
In de straat waar het ouderlijk huis staat, is de verslagenheid groot, zegt buurman Bruens. ,,Zijn ouders zijn finaal van de kaart,’’ zegt Bruens. ,,Hier past discretie. Wij hebben als buren afgesproken verder niet op vragen in te gaan. Dat vind ik geen pas hebben.’’
"
Mark Schouwink is een bekende van me, hij kwam ook wel is bij de keet van een kameraad.
Als je iemand kent komt zulk nieuws altijd harder aan
Wat zijn die taliban strijders ook laffe honden, met hun berm bommen en zelfmoord aanslagen :X