Uitzending

Dempster

Chuck Norris
Ik zit nu dus in Uruzgan (afganistan) en ben op uitzending. Ik ben mee met 12-B wonju compangie (luchtmobiel). Ik zal hier 5 maanden vertoeven, het is hier nu echt ontzettend koud, zodra de zon onder is zakt de tempratuur tot -10 en het is nu in winter rond de 20 graden overdag. Verder zijn wij hier om de mensen die het land gaan proberen op te bouwen te beveiligen van taliban. Er moeten natuurlijk ook andere dingen gedaan worden maar helaas kan ik niet alles vertellen. Verder is het land hier super mooi en zie je een heel andere bevolking die op een hele andere manier leeft.

Verder wou ik is weten zijn er hier meer gasten op het forum die een uitzending hebben mee gemaakt en wat hun ervaringen zijn.

Hebben jullie nog vragen kunnen die ook gesteld worden. en voor de mod's als dit niet de bedoeling is verwijder je het topic maar.
 
Advertisement - register to remove this

jah chryston ken ik al. Ik weet niet precies waar hij zit, precies. Maar hij is luchtverdediging die doen hele andere zaken. Die zitten meer aangeplakt bij de luchtmacht. Maar verder zal die hier ook wel ze zaakje vertellen. Hoe hij het ervaart.
 
Dempster, waarom heb je niets gezegd.. Waarschijnlijk ben ik dan wel bij je aankomst geweest. Generaal Scheffer vast wel een handje gegeven, dan kan ik niet ver weggeweest zijn :D

Om even terug te komen op dempster's omschrijving van mijn luchtverdedigingsfunctie. Is niet helemaal waar, kan hij natuurlijk ook niet weten. Ik weet ook niet 100% wat zijn functie is. Ik ben normaal gesproken in Nederland Stingerschutter. Wij opereren in groepen van 6 man. (Terwijl infantrie groepen zowiezo met 8 man zijn). Wij worden dan onderverdeeld in secties of ploegen. Sectiegewijs liggen we met 3 man in een stelling. Ploegsgewijs met 2en. Geprefereerd word 3 man ivm gevechtsleiding enzo. Maar als er meerdere punten het luchtruim beveiligd moet worden is het even niet anders. Je hebt hierin een sectiecommandant, een afvuurcommandant en een schutter. De sectiecommandant beslist wanneer je je stelling uitkomt en de stinger op je schouder neemt. De afvuurcommandant geef je de commandos die je als schutter uit moet voeren. Zoals locken op het doel, ontgrendelen en afvuren. Daarbij is het een feit dat wij de zwaarste rugzak van lmb hebben, maar in theorie hebben wij een mars beperking van max 5km me die rugzak. Omdat het anders gewoon niet te doen is. Daarna ga je een stelling opbouwen waar je geruime tijd in kan liggen. Omstebeurt op de radar kijken of er een wing van de vijand aankomt. Dat een beetje over luchtverdediging.

Nu over mijn uitzending; Ik ben hier naartoe gegaan met een select en appart groepje van 6 lmb'ers en 2 kmar chauffeurs. (103 kmar eskadron, dat is een eskadron dat met motors en evt auto's convooien begeleid in nederland en dus een behoorlijke rijopleiding achter de rug hebben). Onze hoofdopdracht is, de contegrens Generaal (de man die over het grote plaatje in afghanistan gaat) van A naar B te brengen middels 2 of (liefst) 3 gepantserde voertuigen. Ik zit in de hoofdstad Kabul, hier zijn de wegen redelijk tot goed op de meeste plekken en de dreiging van KKW (klein kaliber wapens) en RPG's zeer klein. Enigste wat we hier tegenkomen zijn IED's (Improvised Explosive Devices) die ze sneaky langs de weg neerleggen en op een afstand op het juiste moment tot ontploffing brengen. Als ik eerlijk ben, kun je hier gewoon weinig aan doen. Wij rijden hier met 60-100kmh door de straten en als je een beetje een inzicht hebt in wat die lui hier allemaal kunnen maken kan je daar weinig aan doen. Tot nu toe hebben wij nog niets benoemenswaardigs meegemaakt. Wel zijn al ISAF troepen door zogenaamde IEDs om het leven gekomen op verschillende manieren. Ook als Minister Kamp, of andere hoogwaardigheids bekleders hier komen. Worden we wel eens ingeschakeld om samen met de BSB (wat die afkorting precies inhoudt weet ik niet, maar het is een eenheid vd kmar die vooral persoonsbeveiliging doet) en CRG (Control Riot Group, de bveiligers van de NL Ambassadeur) dat zaakje op te knappen. Mijn ervaring over deze uitzending is dat het zeker goed is voor je bankrekening, je zeker een goede tijd kan hebben met je maten, en het hier op mijn kamp echt goed geregeld is. Internet op mijn kamer, goed eten, goede sport faciliteiten en goede wasregeling. Dat heeft natuurlijk 2 kanten. De ene kant is dat dat natuurlijk super is, en dat je dikke mats hebt, aan de andere kant bent je daarvoor niet getrained. Ik weet niet hoe dempster daarover denkt, maar ik wilde hier eigenlijk toch niet weg voordat ik een keer contact heb gehad. Eindelijk eens kan doen waarvoor ik getrained heb. Een schot kan aflossen op iemand waarvan ik zeker weet dat als ik dat niet doe dat diegene mij kan doden, of een van mijn maten. Begrijp me niet verkeerd, burgers moeten hier absoluut buiten blijven. Maar mensen waarvan ik zeker weet dat ze dingen op hun kerfstok hebben die absoluut niet kunnen leg ik met alle plezier om. Ik heb hier iig een hele mooie tijd, ik moet nog een kleine 4 weekjes en dan zit het erop voor mij. Langer blijven had ik graag gedaan, heb ook al een verzoek in gediend maar dat is afgewezen omdat onze CC (Compagniescommandant) ons groepje terug wil hebben.

Vragen zijn altijd welkom :)

Heb jij ook een speciale functie dan? @Dempster
probeer van alle functies wat te weten want aug ga ik er zelf heen :p (AMOL)
Hij zal hier zelf ongetwijfeld nog op reageren maar wat ik weet is hij AT'er. Vroeger was dat de AT4 ik weet niet of Dempster dat nog meegemaakt heeft omdat hij net in de overgang met de pantzerfaust binnen is gekomen. Hij zit dus wel gewoon in een infantrie groep met 8 man en zijn oorspronkelijke taak is dus om tanks uit te schakelen. Ik weet ook 99% zeker dat dat niet zijn functie hier is. Aangezien de groeperingen hier geen tanks hebben :)

Ook is er van opbouwen nog weinig sprake van wat ik hier allemaal voorbij hoor komen. Omdat de scholen die gebouwd worden 2 weken later alweer geblust moeten worden en er kinderlijkjes uitkomen.. En nog meer van dat soort ongein.

Me broer zit in Kandahar du moment..
Weet je ook als wat? Waarschijnlijk iets met de luchtmacht toch? Jongens van mijn peloton zitten daar nu ook als doorgunners op de heli's van de nederlandse krijgsmacht. De chinook en de Cougar.. In eerste instantie zou ik ook doorgunner worden maar deze functie kwam eerder. Dus ben ik hierop gezet :)

*edit* Ik hoor dus net dat er ook vluchten via Bagram gaan, beetje jammer :D
 
Last edited:
Chryston heeft dus gelijk hier is niet mijn functie om ater te spelen. wel ben ik pantzerfaust en at4 opgeleid. Ik ben hier boordschutter. Ik sta dus op de voertuigen om als er contact is een zooi 7,62 of .50 patronen het voor terrein in te janken. Ik ben dus boordschutter van patria, bushmaster en de mb. Ik ben mag2000 en browning .50 opgeleid. en Chryston dat van jullie bepakking het zwaarst is, dat is tegenwoordig niet helemaal meer waar. Ik loop soms met 2 pantzerfausten van 17 kilo a stuk op me tas. ik had laatst bijna 85 kilo aan kut zooi om. Maar ik hoor ook dat jullie soms 105 kilo op je rug heb zitten??? dat is wel crazy
 
Chryston heeft dus gelijk hier is niet mijn functie om ater te spelen. wel ben ik pantzerfaust en at4 opgeleid. Ik ben hier boordschutter. Ik sta dus op de voertuigen om als er contact is een zooi 7,62 of .50 patronen het voor terrein in te janken. Ik ben dus boordschutter van patria, bushmaster en de mb. Ik ben mag2000 en browning .50 opgeleid. en Chryston dat van jullie bepakking het zwaarst is, dat is tegenwoordig niet helemaal meer waar. Ik loop soms met 2 pantzerfausten van 17 kilo a stuk op me tas. ik had laatst bijna 85 kilo aan kut zooi om. Maar ik hoor ook dat jullie soms 105 kilo op je rug heb zitten??? dat is wel crazy
Jammer dat mensen die dit zo lezen geen idee hebben hoe vet een .50 is :D Vooral op een mb.. Op de patria is het eigenlijk net een computerspelletje ivm geen terugslag en het draai systeem. Bushmaster geen ervaring mee ook nooit gezien. Ik weet zo niet of 105 kilo klopt, lijkt me een beetje overdreven verteld, ws iemand die peppy wilde doen.. Maar als je dus in ploegen optreed. Moet je dus inderdaad met 2 man al die rotzooi meenemen. 2 radio's. 1 voor de coms en 1 voor de radar, het radarscherm wat niet bepaald ligt is. En dat ding vreet batterij'en.. Zo'n beetje 1 per uur. Dus als we 48 uurs actie hebben. Moeten er 48 van die batterijen mee. En die dingen zijn wegen volgens mij wel een kilo per stuk. Plus dat je altijd 2 stingers bij moet hebben. En nog stelling materiaal, en dan nog je normale bepakking. Dus het kan best wel eens oplopen. Ik ben ook blij als ik die (in theorie dus :D maar je weet zelf hoe dat wel eens uit kan vallen) 5km erop heb zitten en ff paar uur op mijn pens kan liggen om in de lucht te kijken, of in te klikken..
 
Mijn broer moet komend jaar ook naar Uruzgan..
Is Uruzgan nog echt zon gevaarlijk gebied?

Vind het maar een enge boel dat ie daar naartoe gaat :S
 
Teneerste respect voor de mannen die daar nu zitten in een totaal vreemd stukje wereld, zelf lijkt het me super vet om het te doen omdat er een stukje spanning zit. Andere kant vind ik de stap nog te groot om te maken. Gecommandeert worden enz. ben bang dat ik daar over ga vallen.

Succes iig daaro:)

En die foto legt beetje rechtsmidden een opzekop geslagen/ onplofte auto ofzo 8P......
 
Dempieeej!!! Sorry voor de offtopic, maar wilde je bij deze nogmaals superveel succes wensen daar! Doe voorzichtig, en neem mij ook ff in je maillijst op als je naar je andere matties in NL gaat mailen ofzo :) Als je me adres niet meer weet check je PM dan maar. Oja.....en je afsluit-party was gruwelijk vet 8)
 
EY.. lekker op vakantie, betaald ;)
hihi grapje.. nee ik ben ook op uitzending geweest, baghlan afhganistan. Chiel, hier ook op het forum was er ook bij! Ben marinier.
Toen ik er was lagen de temperaturen iets hoger (zomer) maar zoals je zelf al zegt tis een schitterend land.
tis helaas niet alleen de taliban die vervelend is maar dr zijn nog wat boefjes (omf's) zal je vast wat zeggen.
zelf paar dingen mee gemaakt, spanning en alle andere dingen ik weet wat je bedoeld. Maar ik ben nogal positief ingesteld en hoop dat jij dat ook bent want dan kan je een hele leuke tijd tegemoed gaan die je nooit meer vergeet! (om het maar zo te zeggen omdat er altijd mindere dingen zijn)
ik denk nog vaak zat terug aan die tijd..
zet em op en als je weer een x op kaia bent zou ik zeker ff de f16 stand binnen lopen :p (en miss krijg je wel te horen of ze take off's met afterburner gaan doen >> cam :D (A) )
hey groetjes (K)
 
Me nicht is ook geeest voor 4 maanden. Is nu wel terug. Ze zit nu even in Duitsland. Erg mooi , veel fotos gemaakt. Kzal wel een x foto van dr posten als iemand haar evt. herkent ofzo. :)
 
@ aerox terror; F16 det. zit sinds kort op KAF :)
C130 det. is inmiddels naar huis. Nogal onhandig eigenlijk want de hele rotatie loopt redelijk in de soep nu ze afhankelijk zijn van andere vervoersmiddelen door de lucht.
 
Ok , hier zijn een paar foto's van me nichtje die paar maande terug , d8 k , is terug gekomen uit Verweggistan :

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/ScooterTuning/Angie.jpg[/Ir]

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/ScooterTuning/Angieaanhetwatergevecht.jpg[/Ir]

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/ScooterTuning/AngieinAfganistan.jpg[/Ir]

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/ScooterTuning/AngiemetcollegasinAfganistan.jpg[/Ir]

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/ScooterTuning/Angiemetgroep.jpg[/Ir]

Iemand die haar toevallig miss. herkend ofso ? :p

// edit : Miss. dat iemand iets of iemand herkend ? 8P
 
Dempster, ik dacht dat jij door wilde gaan voor piloot bij de luchtmacht? Tenminste zoiets heb je ooit verteld hieer meen ik.
Voor mij is het over een paar jaar ook zover. Ben nu dus bezig voor piloot bij de luchtmacht. Sprak laatst een generaal die vertelde dat de kans behoorlijk groot was dat degenen die nu in opleiding zijn en op de F16 komen, later de JSF mogen gaan vliegen :W. Dat lijkt me dus echt geweldig he.
Maar ben je nog bezig geweest met de selecties of heb je hier verder niets meer mee gedaan?
 
Back
Top