Uitlaat Tomos

zuiderwijk

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje. Mijn vriendin heeft een nieuwe Tomos Standaard (snor) gekocht vorige week, maar ze wil nu al iets harder rijden.

Nou heb ik zelf jaren geleden wel wat gesleuteld, maar van een Tomos heb ik dus de ballen verstand.

Ze hoeft zelf niet ontzettend veel harden (10 km o.i.d.), maar bereik ik dat met een ander uitlaatje?

Ze wil het liefst niet met een opvallende uitlaat rijden. Ik heb dus gehoord dat je met een uitlaat van een brommer-uitvoering ook al een eind komt. dat vervelende inhouden schijnt dan in ieder geval wel verholpen te zijn. Is dit zo? Of moet ik toch echt een Proma uitlaat aanschaffen?

Ook heb ik gehoord (nog niet gecontroleerd, want het klinkt een beetje vreemd) dat er een 'prop' in het luchtfilter zit. Als dit zo is, maakt dat dan enig verschil?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Remko
 
Advertisement - register to remove this

Een prop in een luchtfilter is een begrenzing maar is natuurlijk geen echte prop, ze noemen het zo. Het is een vernauwing waardoor er minder lucht bij het mengsel kan komen. Een Tomos brommer heeft geen luchtfilterbegrenzing naar mijn weten.
Je kunt het ding opvoeren dmv andere cilinders, uitlaten en carburateurs. Als het ding volledig std is zou ik beginnen met een andere uitlaat, bij die puchjes en tomosjes kom je dan al vaak terecht bij proma uitlaatjes omdat die schijnbaar goed zijn en omdat er waarschijnlijk niet veel keus is... Maar wil je dus sneller gaan zou ik beginnen met een andere uitlaat.
 
als het goed is zit er een soort busje bij het begin van je uitlaat. Dus waar ie tegen de cilinder aanzet, het is een soort vernauwing, die moet je er uit beuken. Het zal ook wel iets schelen...
 
Originally posted by A-Bizar
is de uitlaat van een tomos snor niet hetzelfde die van een tomos brom? Naar mijn weten is het tandwiel aangepast en de cil.

Volgens mij niet want, ik heb een vriend die een snorbrommer en een normale brommer heeft en de uitlaat van de normale brommer is duidelijk breder.
 
Back
Top