Uitlaat inkorten

Isamu

a.k.a. OverLander
Voor een speels projectje wil ik binnenkort een uitlaat inkorten (50cc 4T GY6 139QMB), ding moet gewoon blijven lopen zonder rare problemen maar is geen top of kracht nodig. Moet de bochten wat aanpassen en er gaat ongeveer 20cm vanaf. Zou het veel kwaad kunnen of valt het mee als ik verder geen verwachting van prestatie heb, 20 is al goed genoeg en het is zijn stukjes van 1000 meter bij wijze van. Aantal Db maakt niet uit omdat het niet op de straat komt, als het maar gewoon kan rijden.
 
Advertisement - register to remove this

Top, ik wist het niet zeker en dacht dat het mogelijk een beetje van invloed was. Dat een andere uitlaat meer prestatie zou geven was mij al bekend dat het niet zo is (op zeer specifieke gevallen na). Twijfelde een beetje voordat ik hem doormidden zaag, maar dan kan ik het gerust doen en de boel veranderen. Ik heb nooit zonder uitlaat gereden dus dacht dat je minimale druk moest hebben.
 
Het maakt wel degelijk uit ivm drukgolven die ook bij 4-takt helpen met spoeling van de cilinder tijdens de klepoverlap. Zoals @trabiarie al aangeeft is het effect kleiner dan bij 2-takt.

Maar volgens mij ga je tegen grotere problemen aanlopen. Je motorblok zit dan los en je uitlaat ook want de achterste ophangpunten vd uitlaat kun je nergens meer aan vast maken
 
Kun je mij uitleggen wat je bedoelt met drukgolven en spoeling tijdens klepoverlap... Trabiarie zegt in zijn tekst dat het niets uitmaakt en spreekt niet over minder effect; hij zegt geen invloed. Jij suggereert dat de uitlaat wel van invloed is op iets. De consensus is dat 4T uitlaten resonantie geen invloed heeft en slechts toebedeelt is aan 2T.
 
Dat is een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeererreeeeeel lang verhaal om te typen. Over symbolen van formules en tekeningen maar niet te spreken. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden op het net en dan een linkje plaatsen.

Je weet wel wat klep overlap is?
 
Als jij met formules en symbolen aankomt ben ik zeker niet de minste om eens buiten mijn idioterie te stappen. We hebben dan zomaar een controverse te pakken of een x uitlaat van waarde is bij 4T. Vind het een leuk onderwerp en als autist kan ik mij wel in zoiets goed vastbijten.

TWO DOOR CINEMA CLUB | UNDERCOVER MARTYN

The Accountant Official Trailer #1 (2016) - Ben Affleck Movie HD

@Bas Kun je LaTeX toevoegen https://xenforo.com/community/threads/latex-mod-for-xenforo.216000/

Kenzo World

 
Last edited:
We hebben dan zomaar een controverse te pakken of een x uitlaat van waarde is bij 4T

TWO DOOR CINEMA CLUB | UNDERCOVER MARTYN

The Accountant Official Trailer #1 (2016) - Ben Affleck Movie HD

We hebben het hier wel over scooters he dus ben ik het eens met de algemene stelling dat een in de handel te verkrijgen scooter uitlaat op een 4 takt geen merkbaar verschil gaat maken. Maar als jij het wil testen dan geef ik je het advies om het dan in het extreme te trekken en alleen met de uitlaatbocht te rijden en dat te vergelijken met een scooter met een volledige uitlaat. Ik zet mijn geld op die met uitlaat :)


Zelfde geldt overigens ook voor de lengte van de inlaat. Het is een samenspel van drukgolven die bij de juiste dimensionering bij een bepaalde toerental voor max vullng zorgt. Daarom heeft bijv porsche variabele luchtinlaat.

die ideale toerental / vulling (samenspel van buis lengstes) is mede verantwoordelijk voor je max koppel.

Het komt er in het kort op neer dat zeer snel uitstromende uitlaatgassen hebben een zuigende werking en veroorzaken dat in de cilinder vers mengsel extra naar binnen getrokken wordt (en ook de uitlaat in) tijdens de klepoverlap. (dat is een een aantal graden krukas verdraaien als de zuiger rond bdp is waarbij inlaat en uitlaat beiden open zijn). Als de druk golf van de uitlaatgassen bij de uitgang vd uitlaat komt ontstaat er een negatieve drukgolf maar nu naar binnen gericht. De uitlaatklep moet dus open zijn als die drukgolf weer de uitlaatklep bereikt en heeft een positieve werking op de spoeling. Druk golf bereikt de uitlaatpoort en gaat weer naar de uitgang.

Aan de inlaatzijde een soortgelijk verhaal maar dan iets anders.
 
Last edited:
Back
Top