Tweede radiateur

5erveD

Active Member
Gents,

Heb nog een tweede radiateur liggen.
Wil die gaan monteren aan de onderkant.
Zijn er lui die een extra rad hebben gemonteerd ?
Zag al wel wat Aerox spul met een tweede rad of zelfs een derde rad.

Kijk, of het nodig is, vast niet.
Maar vind het gewoon leuk om te meubelen aan de Peugeot.
Zal het mij wat opleveren behalve hoofdpijn, vast niet.
Maar ach, waarom ook niet.
En ik moet gewoon wat te doen hebben.

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee.
Houd een standaard schoepenrad pomp van Peugeot dit een beetje qua flow ?
Of moet ik gaan denken aan ander pomp spul ?
 
Advertisement - register to remove this

Stelt weinig voor, heb het lange tijd op mn zipje gehad. Malossi radiateur achter de voorkap en dan een zip sp98 rad achter het voorwiel. Je sluit de onderste aansluiting van je bovenste rad op de bovenste aansluiting van de onderste rad. En zo verder tot aan je cilinder en weer via je carter naar je bovenste rad. Je kan er een bosch pompje tussen knallen voor de zekerheid. Heb er zelfs nog 1 of 2 liggen mocht je interesse hebben
 
Stelt weinig voor, heb het lange tijd op mn zipje gehad. Malossi radiateur achter de voorkap en dan een zip sp98 rad achter het voorwiel. Je sluit de onderste aansluiting van je bovenste rad op de bovenste aansluiting van de onderste rad. En zo verder tot aan je cilinder en weer via je carter naar je bovenste rad. Je kan er een bosch pompje tussen knallen voor de zekerheid. Heb er zelfs nog 1 of 2 liggen mocht je interesse hebben

Het in serie zetten is mij bekend.
Doe hetzelfde met de waterkoeling van de pc.
Ha! Heb zelfs grotere radiateuren voor de pc dan voor de scooter :)

Helaas gaat een rad achter het voorwiel niet echt lukken bij de Speed Baquette.
Aan de onderkant heb ik wat meer ruimte.
En hij ligt nu toch uit elkaar voor wat andere modificaties.

Wat zijn dat voor dingen die Bosch pompjes.
Heb je daar meer info over ? Desnoods via een DM.
 
Gents,

Heb nog een tweede radiateur liggen.
Wil die gaan monteren aan de onderkant.
Zijn er lui die een extra rad hebben gemonteerd ?
Zag al wel wat Aerox spul met een tweede rad of zelfs een derde rad.

Kijk, of het nodig is, vast niet.
Maar vind het gewoon leuk om te meubelen aan de Peugeot.
Zal het mij wat opleveren behalve hoofdpijn, vast niet.
Maar ach, waarom ook niet.
En ik moet gewoon wat te doen hebben.

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee.
Houd een standaard schoepenrad pomp van Peugeot dit een beetje qua flow ?
Of moet ik gaan denken aan ander pomp spul ?

Om je op dit punt even te helpen,

Teveel koeling betekent een langere warmdraaifase. Er moet immers meer koelvloeistof verwarmd worden. Dit betekent meer slijtage en een ongunstiger brandstof verbruik. Ik neem aan dat je een thermostaat gebruikt. Wanneer de koelvloeistof op temperatuur is binnen het korte circuit gaat de thermostaat open en opent het circuit met koude koelvloeistof.

Bij een enkele radiateur is dit al een aardige hoeveelheid. Er ontstaat een temperatuurschommeling die de cilinder extra afkoelt. Wanneer je een 2de radiateur hebt dan is deze koude vloeistof een nog grotere hoeveelheid. De temperatuurschommeling zal nog groter zijn. Hierdoor ontstaat er aardige krimp en rek op alle materialen in het cilinder wat niet echt bevorderlijk is.

Uit de boeken leer je ook dat koeling een verlies van rendement is. Er gaat immers energie verloren aan koeling. Dit is ook de reden waarom een hoge koelvloeistoftemperatuur beter is omdat je dan minder warmteverlies hebt naar de cilinder. Meer warmte energie voor het naar beneden drukken van de zuiger.

Het origineel ontworpen koelsysteem word zo ontworpen dat hij de scooter prima kan koelen zelfs als deze word opgevoerd. Heb je een koelvloeistoftemperatuurmeter? Als ik jouw was zou ik je tijd en moeite steken in zo'n meter omdat je daarmee lekker bezig bent en een echte upgrade doet aan je scooter.

Lang, saai en theoretisch verhaal maar doe ermee wat je wilt.
 
Om je op dit punt even te helpen,

Teveel koeling betekent een langere warmdraaifase. Er moet immers meer koelvloeistof verwarmd worden. Dit betekent meer slijtage en een ongunstiger brandstof verbruik. Ik neem aan dat je een thermostaat gebruikt. Wanneer de koelvloeistof op temperatuur is binnen het korte circuit gaat de thermostaat open en opent het circuit met koude koelvloeistof.

Bij een enkele radiateur is dit al een aardige hoeveelheid. Er ontstaat een temperatuurschommeling die de cilinder extra afkoelt. Wanneer je een 2de radiateur hebt dan is deze koude vloeistof een nog grotere hoeveelheid. De temperatuurschommeling zal nog groter zijn. Hierdoor ontstaat er aardige krimp en rek op alle materialen in het cilinder wat niet echt bevorderlijk is.

Uit de boeken leer je ook dat koeling een verlies van rendement is. Er gaat immers energie verloren aan koeling. Dit is ook de reden waarom een hoge koelvloeistoftemperatuur beter is omdat je dan minder warmteverlies hebt naar de cilinder. Meer warmte energie voor het naar beneden drukken van de zuiger.

Het origineel ontworpen koelsysteem word zo ontworpen dat hij de scooter prima kan koelen zelfs als deze word opgevoerd. Heb je een koelvloeistoftemperatuurmeter? Als ik jouw was zou ik je tijd en moeite steken in zo'n meter omdat je daarmee lekker bezig bent en een echte upgrade doet aan je scooter.

Lang, saai en theoretisch verhaal maar doe ermee wat je wilt.


Zeker niet saai en lang maar juist bijzonder leerzaam.
Ja, temp sensor heb ik.
Hartelijk dank voor je bijdrage.
 
Back
Top