Trilling bij gas geven, aanpakken van het koppelingshuis.

5erveD

Active Member
Beste,

Ik heb al ene tijdje een probleem waar ik helaas niet veel verder mee kom.
Met het gas geven voel ik een behoorlijke trilling van achter komen.
Dit is alleen met gas geven. Half gas of volledig gas maakt niet uit.

Het betreft een Yamaha Aerox met een redelijke setup:
Racing MKII
RHQ pen 12 as
C21
21mm polini.

Mijn eerste idee was dat het de trekveren zijn die niet gelijktijdig aangrijpen.
Zo'n gevoel is het ook want met het spelen van het gas en het moment van aangrijpen kan je de trilling beïnvloeden.
Maar deze zijn allen goed en op de zelfde lengte ingesteld.

Ik heb een Delta clutch van Malossi en een overrange set van Malossi.
In mijn ogen werken deze goed en kan ik hier geen gebreken vinden welke de trilling zouden kunnen veroorzaken.
De lagers van de fixed poulie zijn vervangen voor nieuwe en vertanding is ook nagekeken en goed bevonden.
Dit is een TP deksel met een Malossi 13/43 primair de rest is nog origineel.

Ik heb dit probleem een keer eerder gehad en met een ander koppelingshuis is dit verdwenen.
Er zit dus nu een vrij nieuw koppelingshuis op van TP.
Kan deze al (weer) uit balans zijn ?

Ik weet even niet zo goed waar ik het verder zoeken moet.
De koppeling is waar ik het vermoed maar kan et probleem niet vinden.

Bedenk mij nu net dat ik het wiellager wel kan bekijken.
Had ik nog niet gedaan.

Als mensen een idee hebben waar ik verder nog kan kijken hoor ik het graag.
Zou graag even van ideeën willen wisselen om tot een oplossing te komen.
 
Advertisement - register to remove this

slippende snaar?
Dat is eigenlijk best een goede opmerking, heb ik eerlijk gezegd niet eens bij stil gestaan.

Het is een overrange snaar. Wel een ouder type en ik weet dat Malossi tegenwoordig een andere snaar aanbied voor deze set.

Helaas geen andere in huis om te testen.
Zal bij de volgende bestelling eens een mee bestellen.

Edit;
Mochten er mensen zijn die een suggestie hebben hoor ik dat alsnog graag.
Kan dit voor nu niet direct uitsluiten.

Edit 2:

Gloeiende, gloeiende.... Tijdelijk niet verkrijgbaar bij K-parts.... hahah, zal je net zien...
 
Last edited:
Dit is alleen met gas geven. Half gas of volledig gas maakt niet uit.

Half gas en volledig gas is de koppeling allang al aangegrepen en in het begin van gas geven moet hij dat nog doen.

Mijn eerste idee was dat het de trekveren zijn die niet gelijktijdig aangrijpen.

Heb je wel de trekveren voor de delta koppeling erin gedaan, en niet dat je de originele type trekveren in je delta hebt gedaan.?
De delta heeft eigen type trekveren.. Kan zijn als je de originele type erin doet de koppeling niet werkt zoals het zou moeten.

De koppeling is waar ik het vermoed maar kan et probleem niet vinden.

Je moet er gewoon iets strakkere trekveren in doen.. Bij de huidige grijpt hij denk ik iets te vroeg aan, aan dan begint hij te bokken op de koppeling. Bekend probleem bij mijn new fly..
 
Half gas en volledig gas is de koppeling allang al aangegrepen en in het begin van gas geven moet hij dat nog doen.
Wellicht heb ik het niet goed uitgelegd.
Ik bedoel het moment dat hij aangrijpt.
En dan of ik het vol of half gas doe.
Je merkt vanzelf wanneer hij aangrijpt.


Heb je wel de trekveren voor de delta koppeling erin gedaan, en niet dat je de originele type trekveren in je delta hebt gedaan.?
De delta heeft eigen type trekveren.. Kan zijn als je de originele type erin doet de koppeling niet werkt zoals het zou moeten.

Goed punt!

Ik weet dat er trekveren specifiek voor de Delta clutch zijn. Maar ik heb er nu normale in.
Heb wel een setje voor de Delta clutch. Zal deze overzetten en weer bekijken of dit het gewenste resultaat geeft.

moet er gewoon iets strakkere trekveren in doen.. Bij de huidige grijpt hij denk ik iets te vroeg aan, aan dan begint hij te bokken op de koppeling. Bekend probleem bij mijn new fly
Er zitten nu rode in. Maar heb meerdere setjes rood. Weet niet of dit nu een Malossi setje is. Heb de dikte niet opgemeten.
Heb wel een zwart setje liggen van Malossi. Heb ook geen andere zwarte set liggen dus die is zeker van Malossi. ;-)

Zal even testen en kom dan terug met een antwoord
 
Zou alleen de delta veren gebruiken bij die delta clutch.. Ook geen andere merken er door mengen..
De snaar is nog niet leverbaar maar zal ik tzt ook wisselen.
Heb wel een setje MHR veren en gewichten besteld en de blauwe getest.
Koppeling grijpt goed aan, trilling is iets minder dus zit in de goede hoek.

Wat mij wel opviel is dat de gewichten die ik had niet allemaal hetzelfde gewicht hadden.
De insteek gewichten onder de segmenten welke je extra kracht geven bij het aangrijpen van de koppeling.
Deze zijn nu allemaal hetzelfde gewicht door het nieuwe setje.
Wel zie ik dat er bij de segmenten waar de trekveren in de segmenten zitten er bij 1 een slijtage plek zit.
Misschien moet ik deze ook nog wisselen. Ben hier nog naar aan het kijken.
Er zijn hier ook setjes voor te krijgen.

Ga nog wat meer testen en zal terug komen met een antwoord.
Hartelijk dank voor je informatie en meedenken!
 
Na wat gepiel en wat zaken geprobeerd te hebben kreeg ik de trilling er niet uit.
Baalde als een stekker.

Maar hulp zat in onverwachte hoek.
Ik had de C21 weer gewisseld voor de C16 en deze zit iets strakker op de uitlaat flens.
Wat denk je ? Amper tot geen trilling meer.
Op onderzoek uit gegaan en de C21 zat niet helemaal lekker in uitlaatflens.
De C21 is al een ouder pijpje en ik moet nog even wat flensen door wisselen om te kijken of ik de trilling er zo uit krijg.

Maar joh, uitlaat dus. Wie had dat gedacht...
 
Back
Top