trekt koud beter als warm

Cipher

Well-Known Member
Als ik mijn scoot net start, klinkt hij vrij fel als ik aan het gas draai, en trek ik best goed op.
Bij het eerste de beste stoplicht is dit echter helemaal weg. Hij trekt wel redelijk, maar lang niet zo fijn als wanneer ik hem net heb gestart.

Dit heb ik op mijn std onbegrensde F50 AC (!) met een auto-choke.
Kan het zijn dat mn sproeier te klein is, en de verbranding wel goed is zolang mn auto-choke openstaat? Er zit momenteel een 72 sproeier in.
Ik rijdt met een zilveren polini veer en 6,8gr rollen, wat kwa geluid op het goeie toerental lijkt te hangen.

Tevens ligt mn top maar ergens rond de 60/65 @ teller, wat ook niet echt denderend is voor een italjet. Kan het zijn dat mn carb te weinig benzine kan geven om harder te gaan? Ik draai lang geen overtoeren op die snelheid, klinkt alsof het een stuk sneller moet kunnen.

Ik heb de search gebruikt, en kon maar 1 nuttig topic vinden uit 2002. Hier werd aangeraden strakkere trekveertjes te nemen 8P Mn koppeling grijpt heerlijk aan, dat is het probleem niet.

Is mijn sproeier te groot, of juist te klein?
(en ja I know, bougiekleur kijken. Doe ik morgen. nu helaas geen tijd. Maar uit deze info moet t ook te herleiden zijn oftie te klein is lijkt me)
 
Advertisement - register to remove this

Maar koud heeft je blok meer benzine nodig dan warm toch? Daarom geeft je choke wat xtra benzine als hij koud is.

Als mijn sproeier te groot is, en de choke ook nog eens xtra benzine geeft, zou hij dus zo goed als moeten verzuipen als mn choke aanstaat. Maar hij rijdt dan juist heerlijk...

Nadat ik de 72 sproeier erin heb gedaan heb ik een stuk volgas gereden, toen rustig mn straat in, en toen pas contact uit en bougie eruit. Hij was toen wittig, maar ik had mn scoot ook niet echt warm gereden.
Het lijkt mij dat mn bougiekleur van dat kleine stukje door mn straat niet meteen wittig wordt.

En is een kenmerk van een te grote sproeier niet het "BWOAAP"-syndroom als je in 1x gas opengooit? Daar heb ik nl. ook geen last van.

Voor mijn gevoel duidt alles erop dat hij te klein is, maar dat geloof ik haast niet met mn std spul. Dus daarom.. wie overtuigd me, met een goede argumentatie? ;)
 
Geprobeerd.
Zodra ik hem n beetje opendraai zakt hij in toeren. Zolang hij dicht is draait hij goed.

En luchtschroef heeft toch alleen invloed op stationair? Of heb ik me dat wijs laten maken :?
 
Zodra ik hem open draai zakt hij behoorlijk in toeren, dan lijkt mij dus "slecht lopen" ;)

N fototje van mn bougie zoals hij was na dat stukje rijden;
bougie.jpg


Lijkt me veel te wit.. nog meer lucht lijtk mij dan ook geen goed id.
Maar.. dit is dus zonder goed warm te rijden, een stuk volgas rijden, dan rustig door mn straat, en toen pas contact uit. Helemaal reeel zal het dus niet zijn, maar ook als ik niet volgas rijd neem ik aan dat mn bougie niet zo wit moet zijn...
 
Hier zie je toch duidelijk aan dat je groter op je sproeier moet, of dat je ff moet sjekken of je geen valse lucht heb ofzo. Dus trek membraan en spruitstuk eraf, vloeibare pakking ertussen, dichtgooien, luchtschoef 1,5 slag. En afstellen maar.
 
Ik ben dus ook bang voor valse lucht, maar kan het niet vinden.
Membraan zit zonder pakking op spruitstuk, maar dat hoeft ook niet bij Morini. Spruitstuk zit strak op het blok met een kurk-achtige pakking ertussen. Rubber verbindingsstuk zit goed aangedraait en volledig op mn spruitstuk, en ook mn carb zit hier goed ingedrukt en vastgeschroeft. Vacuumslang is ook nieuw, dus zou niet weten waar ik het dan nog moet zoeken.

Zal het morgen eens op de juiste manier doen, goed warmrijden, volgas, en dan uit, en dan nog eens kijken. Ziet hij er dan nog uit zoals op foto dan even grotere sproeiers halen. Ik ga ervanuit dat een slechte verbranding door teveel lucht me idd nogal wat vermogen kan kosten...

Zijn er truukjes om valse lucht te vinden, of is het een kwestie van alles los en nieuwe pakkingen er tussen? Daar heb ik nl echt geen zin meer in nu hij eindelijk weer in elkaar zit...
 
Originally posted by Cipher
Zijn er truukjes om valse lucht te vinden, of is het een kwestie van alles los en nieuwe pakkingen er tussen? Daar heb ik nl echt geen zin meer in nu hij eindelijk weer in elkaar zit...

Je hebt zoiezo geen goed mengsel, je bougiekleur zal niet veel veranderen denk ik, tenzij hij er al zo uit zag, en je echt maar een heel klein stukje gereden hebt.

Vraagje: heb je je luchtprop erin of eruit? Als die eruit is, mag je heel wat hoger in sproeier.

En als je merkt dat dat weinig verschil maakt, voor je witte bougiekleur, dan heb je wel valse lucht. Blijft die mooi stationair lopen, of is het zo dat je hem vrij hoog af moet stellen, en dat die behoorlijk inzakt, en dreigt uit te vallen. Als dat laatste is, dan denk ik dat valse lucht de oorzaak is.

(ps. een scooter trekt bijna altijd harder als die koud is;))
 
Back
Top