Transmissie olie lek? Of teveel?

nu3t

Member
Hoi,

Laatst mijn Piaggio Typhoon 2009 gereviseerd en loopt weer als een trein. Alleen lekt er transmissie olie. Heb ik er teveel in gedaan? (hele flesje van kroon scoogear erin gejankt).

Of is het een lekke keerring? Genoeg vloeibare pakking op de deksel van transmissie zelf gedaan.

Olie zit ook aan de bovenkant op mijn carter en onder spatbord achter. Misschien dat tijdens het rijden het wiel het deze kant op heeft gewerkt? Ik weet wel dat er een gaatje zit in de carter van Vespa 2t/Piaggio typhoon blokken (kan dat kloppen?) als er bv teveel olie in zit.

Zie fotos hieronder:


Alvast bedankt!

Gr Teun
 

Attachments

  • 38C72E0B-C132-451A-B1C5-837D8FCA718F.jpeg
    38C72E0B-C132-451A-B1C5-837D8FCA718F.jpeg
    258.9 KB · Views: 20
  • ED8C3A7C-ED5B-4662-9750-2E2887EF5680.jpeg
    ED8C3A7C-ED5B-4662-9750-2E2887EF5680.jpeg
    243.1 KB · Views: 19
  • 6D201E03-A787-4719-986D-5ECDF37E6135.jpeg
    6D201E03-A787-4719-986D-5ECDF37E6135.jpeg
    254.2 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

Wat zie je als je de carterkap en koppeling losmaakt? Is je schokbreker niet lek?
Kan goed waar zijn wat je zegt. De olie zit namelijk ook een beetje hier. Is deze schokbreker niet alleen met een veer? Of kan deze ook lek gaan? Weet het eerlijk gezegd niet..
 

Attachments

  • 7885C898-0348-4236-B9F6-29936DDAB679.jpeg
    7885C898-0348-4236-B9F6-29936DDAB679.jpeg
    258 KB · Views: 15
1 potje scoogear zou voor m'n Kymco te weinig zijn als ik 'm goed aftap. ik pomp 'm vol vanuit een literfles, en laat 'm dan via de vulplug uitlekken voor ik de stop erin draai (zoals dat bij alle versnellingsbakken hoort.)
een "schokdemper" dempt alleen als er olie in zit, en als het alleen nog een veer is, stuiter je ná een kuil van je zadel. (heb ooit een schokdemper achter lek gehad in een auto, ging ongewenst driften op een hobbelige straat..)
 
1 potje scoogear zou voor m'n Kymco te weinig zijn als ik 'm goed aftap. ik pomp 'm vol vanuit een literfles, en laat 'm dan via de vulplug uitlekken voor ik de stop erin draai (zoals dat bij alle versnellingsbakken hoort.)
een "schokdemper" dempt alleen als er olie in zit, en als het alleen nog een veer is, stuiter je ná een kuil van je zadel. (heb ooit een schokdemper achter lek gehad in een auto, ging ongewenst driften op een hobbelige straat..)
Scooter rijdt gewoon nog prima en voelt goed aan op drempels.. Vind het alleen vreemd hoe die olie daar in hemelsnaam komt. Misschien is schokdemper langzamerhand aan het leeglopen?
Post automatically merged:

Zooo das flink omhoog gespoten dan.

Lekt dit niet uit een olietank ofzo? :smilecat:
Ruikt niet naar olie of benzine. Ik rij op zelf gemengde benzine. Ruikt verdacht veel naar transmissie olie. Is ook tweede rit dat ik er weer mee rijdt, dus is inderdaad ver omhoog gespoten (als het transmissieolie is). Hahaha
 
Ruikt niet naar olie of benzine. Ik rij op zelf gemengde benzine. Ruikt verdacht veel naar transmissie olie. Is ook tweede rit dat ik er weer mee rijdt, dus is inderdaad ver omhoog gespoten (als het transmissieolie is). Hahaha
bah (die geur)
weet je hoeveel olie er in hoort? (staat het erop) en/of heb je'm laten uitlekken?
 
Schijnbaar rijdt de TS op mengsmering.
Dan neem ik aan dat er of geen olietank in zit of dat deze leeg is.(?!)
En dat er niet flink gemorst is tijdens het mengen.

Dan zou ik even de carterkap eraf halen idd.
Zie je daar niks.
Alles schoon spuiten met remmenreiniger. En dan die schokbreker eens inveren / stukje rijden en kijken waar de lekkage echt vandaan komt.
Van de pijlstok achterop naar t plekje op de foto is ook een aardige afstand.
 
Back
Top