This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Tractie


Natuurlijk is dit één van de oplossingen, maar als je zonder kan rijden moet je het doen want het kost je wel tijd op een sprint.

Wij gebruiken voor de automaten-sprinters ook altijd een zwaar vliegwiel, daarmee trekt hij voelbaar harder. Op een dynamische testbank is dit alleen niet meetbaar. Wat ook werkt is de krukas zwaarder maken, wordt bij 125/250ers ook vaak gedaan om beter een bocht uit te komen
 
op het SA forum stond las ik laatst een project pagina van een van de mannen die op de SA zipjes rond rijd.

Deze vermelde dat het ding niet knalde zoals het hoorde omdat hij de verzwaringsplaat niet gemonteerd had zitten. Volgens hem scheelde het 0.7PK
bij zen zipje
 

Dat lijkt me onzin, zoiets kan als je logisch nadenkt nooit vermogen opleveren, waarschijnlijk veranderd de afstelling van de vario, en ja dan meet je dus verschil in vermogen......
 
Ik vermelde het ook alleen even, verschil zal hem idd wel zitten in de afstelling. Maar waar ik eigenlijk op doelde is dat dat ze wel met hun sprinter met verzwaringsplaat reden, en dat volgens hun voordel opleverde.
 
Toerental gaat in praktijk idd omlaag als je minder roterende massa hebt. Zelfde als wat je bij de Puchjes ziet. Is alleen dus niet op een dynamische testbank te meten omdat de rol als vliegwiel gaat fungeren

Beste is altijd om de krukas zelf te verzwaren zodat je het extra gewicht tussen de krukaslagers hebt. Maar gewoon een zwaarder vliegwiel kan dus ook.
 
natuurlijk kan dat voordeel opleveren, zeker bij machines met een hoge compressieverhouding.
alleen op dat moment heb je het niet meer over tractie
 
die massa aan de krukas op races zie je overal ook gewoon in de nederlandse scooter race e.d

maar op een sprint geloof ik nooit dat het je tijd gaat winnen. probeer zelf maar pak een touwtje bind er iets aan vast van laten we zeggen 20 gram en ga er mee slingeren als een lasso

doe dan hetzelfde met iets wat 40 gram weegt en kijk wat er gebeurt

de 40 gram zal je uiteindelijk harder kunnen rond draaien maar het stuk van 20 gram zal zonder enige twijfel harder acceleren.

mijn mening is je massa op je krukas zo laag mogelijk houden en met de vario afstelling zorgen dat je zo snel mogelijk in het toerengebied komt waarin het hok het meeste koppel geeft.

gewoon een cilinder fixen die van 0 tot 7 seconden 12 a 13 nm koppel beukt ... al het gewicht op het achterwiel grote wielbasis dan moet het met de tractie en wheelys ook wel goed komen
 
Is het geen belangrijke factor dat de koppeling pas bij MINIMAAL 8k rpm aangrijpt? Dat de koppeling dan ook nog eens flink slipt tot wellicht 10k rpm en dat de massa dan al zn voordeel aan het trekken is....
 
Het afnemend effect van massa heeft invloed op je toerental,Omdat het dan word omgezet in trage massa.Hoe zwaarder je het maakt aan beide kanten,(daalt het toerental).In hogere maten massa zou het echt wel invloed hebben,Dan praat ik over 400 meter ipv 150 meter.

Ik zou het zelf op zo min mogelijk massa houden.Meer omdat de sprint maar 150 meter is.Afhankelijk van je samenstelling natuurlijk.