Mijn spie was inderdaad gebroken, dit kan ook gebeurd zijn met het vliegwiel eraf halen want die ging niet soepel eraf (met poelietrekker). Maar hij vonkt helaas nog steeds niet... Alles zag er prima uit. Misschien is de bobine het probleem.Je hebt het over een tandwiel dus ga ik maar uit van een ketting aandrijving. Ik zou me dan kunnen voorstellen dat omdat het zo abrupt tot stilstand komt het vliegwiel door de spie heen is gedraaid.
Dit hoeft niet altijd.Met puntjes dus.
Antwoord @Julian05SB :is het een ontsteking met punten , of een cdi ?
Het is een ontsteking met 4 spoelen zonder pickup.
Het gaat om een Tomos Flexer uit 2009, maar de ontsteking is al een keer eerder kapot gegaan en het is nu nogal een bende.Dit hoeft niet altijd.
Er zijn ook brommers zonder pickupspoel maar met een cdi.
De cdi haalt de timing dan uit de vorm van de ontsteekspanning.
Beter is als @Julian05SB fatsoenlijk antwoord geeft en er wat meer moeite in steekt want op de vraag van @trabiarie :
Antwoord @Julian05SB :
Edit: net dubbel met @Julian05SB en bevestigd dus mijn verhaal hierboven.
Post automatically merged:
Op de foto zie je dus 3 spoelen die voor de boordspanning zorgen en 1 spoel, met isolatie, voor de ontsteekspanning.
Om welke "Tomos" gaat het hier eigenlijk?
Ben net langs een brommerzaak gegaan, ze hebben me aangeraden om de bobine direct op de ontsteking aan te sluiten en de rest los te koppelen. Ik zal dat eerst proberen en daarna wat jij aanraad!Heb je nu al eens gemeten of de zwarte draad massa vrij is ? De regelaar heeft er niets mee van doen , deze krijgt van de laadspoelen zijn
spanning , de ontstekings spoel , levert de spanning voor de cdi . Dan zou je dus een vonk moeten hebben als je die vernieuwd hebt , samen met de bobine etc.
Dus meten , als je de motor start , of je spanning krijgt op de zwarte draad , de zwarte draad massa vrij is ( deze dan ook ontkoppelen van de ontstekings spoel , en cdi , anders meet je daar doorheen ) , en deze draad geen draad breuk heeft . Daarna meten of je goed massa hebt op de massa draad van de cdi .
Krijg je geen spanning op de zwarte draad , en is deze heel , lijkt mij de ontstekings spoel de boosdoener , of er is iets mis met het vliegwiel
Mijn vliegwiel ging er niet soepel af toen ik hem eraf haalde en mijn spie was kapot, is de kans dan niet redelijk aanwezig dat mn vliegwiel kapot is? Die vliegwielen zijn erg duur dus ik hoop het nietHeb je nu al eens gemeten of de zwarte draad massa vrij is ? De regelaar heeft er niets mee van doen , deze krijgt van de laadspoelen zijn
spanning , de ontstekings spoel , levert de spanning voor de cdi . Dan zou je dus een vonk moeten hebben als je die vernieuwd hebt , samen met de bobine etc.
Dus meten , als je de motor start , of je spanning krijgt op de zwarte draad , de zwarte draad massa vrij is ( deze dan ook ontkoppelen van de ontstekings spoel , en cdi , anders meet je daar doorheen ) , en deze draad geen draad breuk heeft . Daarna meten of je goed massa hebt op de massa draad van de cdi .
Krijg je geen spanning op de zwarte draad , en is deze heel , lijkt mij de ontstekings spoel de boosdoener , of er is iets mis met het vliegwiel